Kokemuspisteitä - videopelien taidetta
1.2. - 8.5.2022 taidetila Ilmiössä
Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän taidemuseon kanssa yhteistyössä tehty näyttely esittelee kävijälleen videopelitaiteen eri osa-alueita Jyväskylän taidemuseossa.
Jyväskylän taidemuseossa nähdään 28.1.2022 alkaen Kokemuspisteitä – videopelien taidetta -näyttely. Näyttely on koottu yhteistyössä Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän taidemuseon ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa.
Lähtöajatus näyttelyn toteutukselle syntyi taidemuseossa 21.1. - 8.5.2022 nähtävästä Petri Ala-Maunuksen taidenäyttelystä. “Ala-Maunuksen työt muistuttavat open world -pelien fantasiamaailmoja, joista puuttuvat hahmot. Teokset toimivat näyttelyn ensimmäisinä ideapapereina,” kertoo museolehtori Sirpa Turpeinen.
Sisällön ja suunnittelutyön takana on Jyväskylän yliopiston kulttuurintutkimuksen, musiikkitieteen ja taidehistorian opiskelijoista koostuva Bittiapollon-opiskelijaryhmä. Opiskelijaryhmän keskuudesta valittu tuottaja Soli Perttu kertoo, että ensimmäisten ideoiden jälkeen ryhmässä lähdettiin liikkeelle siitä, mitä kaikkea pelitaide käsittää. “Pohdiskelimme jokainen omaa kokemustamme ja näkemystämme siihen, millä tavoin taide on peleissä koettavissa ja mitä erilaisia osa-alueita pelien taiteeseen liittyy.”
Näyttelyssä esitellään videopelitaiteen kannalta keskeisiä teemoja ja ilmiöitä. Sisällössä paneudutaan esimerkiksi pelien tekemisessä syntyvään taiteeseen, fanitaiteeseen ja pelaajakokemukseen. Yhtenä teemana on perinteisempien taidemuotojen ja videopelitaiteen välinen suhde. Pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen vertaakin digitaalisia pelejä teatterin lavastukseen tai musiikin orkesteriin, mutta hänen mukaansa taiteen peleihin tekee lopulta pelaaja. Myös Kemppaisen haastattelu on näyttelyssä nähtävillä.
Näyttelyä varten on luotu täysin uusia sovelluksia. Jyväskylän ammattikorkeakoulun pelisuunnittelun opiskelijat ovat luoneet näyttelyyn uniikin virtual reality -kokemuksen, jossa kävijä pääsee seikkailemaan taianomaisessa maailmassa VR-lasien avulla. “Opiskelijat tarvitsevat työkokemusta sekä mahdollisuuksia kehittää itseään ja tuottaa pelejä. Tämä oli juuri sitä! Projekti antoi mahdollisuuden kokeilla uutta ja haastaa samalla itseä VR-teknologian saralla,” kertoo pelisuunnittelun opiskelija Juho Harju.
Näyttelyn nimen taustalla on monelle videopelien pelaajalle tutut XP:t tai experience pointit, jotka suomentuvat vapaasti kokemuspisteiksi. Videopeleissä pelaaja voi saada pisteitä esimerkiksi pelihahmonsa kehittymisestä tai uuden haasteen ratkaisemisesta.
Näyttelyssä pääset myös kokeilemaan oman pelihahmon tekemistä, pelaamaan videopelejä ja tutustumaan erilaisiin pelitaiteen ilmiöihin niin videoiden kuin kuvien kautta.
Fanitaidetta. JuhQ. The Legend of Zelda 35th Anniversary, digitaalinen maalaus
Jyväskylän nuorisopalvelut järjesti Veturitalleilla Minecraft-leirin syyslomalla 2021. Leirin tavoitteena oli törmäyttää pelikasvatus ja osallisuuskasvatus toisiinsa ja sen avulla haluttiin järjestää nuorille mahdollisuus tulla kuulluksi ja tuoda omia näkemyksiään esille heille tutussa toimintaympäristössä, Minecraftissa. Minecraftin monipuolisuus ja muokattavuus mahdollisti nuorille mahdollisuuden tuoda oma taiteellinen visio esille 3D-ympäristössä ja esitellä niitä Jyväskylän kaupungin työntekijöille.
Jyväskylän nuorisopalvelut on osallistunut näyttelyyn tuomalla Ilmiöön Minecraf-leirillä syntyneitä suunnitelmia videoina, pelikonsolin ja pari pelattavaa peliä.
Heini Koskinen, Bittiapollon: The Playing Dragon
Näyttelyn nettisivut tästä
Katso miten näyttely tehtiin video
Lisätietoja näyttelystä ja projektista:
Soli Perttu, Bittiapollon
tuottaja
[email protected]
050 5117975
Juho Harju, Jamkin opiskelijaryhmä
tuottaja
[email protected]
050 4629731
Sirpa Turpeinen, Jyväskylän taidemuseo
museolehtori
[email protected]
050 42 0591