Museokäynnin suunnittelu
Parhaiten museokäynti tukee opetusta, kun se suunnitellaan huolellisesti etukäteen. Perusopetuksessa näyttelyitä voidaan käyttää monipuolisesti ilmiöoppimisessa ja eri oppimiskokonaisuuksien opetukseen. Näyttelyihin tutustuminen ja niiden tuottamiseen osallistuminen avartaa ja tukee ammatillisten oppilaitosten ja korkeakouluissa opiskelevien opintoja. Aina ei tarvitse tutustua koko näyttelyyn, vaan siitä voidaan valita tiettyjä teoksia tai teemoja koulussa käsiteltävän aiheen mukaan. Voit kysyä ryhmällesi museokierroksen yhteyteen myös työpajaa. Opettajille järjestetään tarvittaessa tutustumiskäyntejä museoon ja näyttelyihin. Muistathan, että opintoryhmille museokäynti on ilmainen iästä riippumatta.
Ohjeita museokäynnin suunnitteluun
- Opintokäyntiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa: näyttelyyn tutustumiseen tunti ja työpajaan vähintään tunti. Voit varata myös kahden tunnin työpajan, jolloin näyttelyyn tutustumiseen käytetään n. 30 min.
- Opettaja voi ohjata näyttelykäynnin itse tai kysyä museosta opastusta. Opastukset suunnitellaan ryhmän tarpeiden ja oppimistavoitteiden mukaan toiminnallisiksi tai teoreettisemmiksi.
- Näyttelyihin on usein laadittu valmiita tehtäviä tehtäväksi ennakkoon, museokäynnin yhteydessä tai sen jälkeen. Kirjallisia tehtäviä varten oppilailla tulee olla mukana omat välineet. Piirustus- ja kirjoitusalustat saa museolta.
- Taidemuseon Holvissa on käytettävissä myös erityinen työpaja- ja opintotila, jota voi tiedustella museolehtorilta. Tilan yhteydessä on keittiö, jossa on kahvinkeitto- ja kylmäsäilytysmahdollisuus.
- Halutessasi näyttelyn esittelyn, varaa aika museolehtorilta vähintään viikkoa aikaisemmin. Ilmoitathan ajoissa mahdollisista aikataulumuutoksista. Koululais- ja opiskelijaryhmille näyttelyiden esittelyt ovat maksuttomia. Suositeltava ryhmäkoko on 10-20 oppilasta, max. 30. Tarvittaessa suuret ryhmät voidaan jakaa pienempiin, jolloin työskennellään vuorotellen eri tiloissa.
- Työpajatilaan mahtuu kerrallaan 20 oppilasta, hieman työpajasta riippuen. Jos ryhmäsi ylittää tämän määrän, varaudu jakamaan ryhmäsi useaan pienempään ryhmään. Toisen ryhmän katsellessa näyttelyä, voi toinen ryhmä olla työpajassa.
- Taidemuseon ohjaaja vastaa työpajan sisällöstä, mutta opettajan tehtävä on pitää yllä järjestystä. Opettajan on hyvä olla aktiivisesti mukana niin näyttelykierroksella kuin työpajassakin, sillä tämä innostaa myös oppilaita tehtävään.
Kuvien ottaminen ja jakaminen museon tiloissa
Taidemuseon tiloissa saa kuvata, mutta aina ilman salamaa. Toisinaan voi olla näyttelyitä, joissa kuvaaminen on kokonaan kielletty, tällaisissa tilanteissa ilmoitamme koululuokille aina asiasta. Varmistusta voi kysyä vielä museovalvojalta. Sen sijaan kuvien julkiseen jakamiseen liittyy muutama ohje.
- Selfiet ja ryhmäkuvat, joissa taideteokset näkyvät taustalla, ovat sallittuja. Hyvän tavan mukaista on kuvia jaettaessa kuitenkin ilmoittaa taiteilijan nimi, jos taustalla näkyy selvästi tunnistettavissa oleva teos.
- Pelkästä taideteoksesta ei saa ottaa kuvaa ja jakaa sitä verkossa, ellei tästä ole erikseen sovittu.
- Tekijänoikeuteen kuuluu myös ns. respektioikeus, joka tarkoittaa sitä, että teosta ei saa jakaa julkisesti loukkaavassa muodossa tai yhteydessä.
Muutoin noudatetaan yleisiä ohjeita kuvien ottamisesta yleisissä tiloissa.
Katso Miten toimin taidemuseossa? -video. Siitä löydät mainioita ohjeita Taidetestaajille ja muillekin museovierailijoille.
Museokäynnin suunnittelussa sinua auttaa:
Museolehtori Sirpa Turpeinen
sirpa.turpeinen[at]jyvaskyla.fi
p. 050 542 0591