Taidetila Ilmiö
Taidetila Ilmiö

Taidetila Ilmiö on syntynyt yhteisöllisenä teoksena sen käyttäjien kanssa. Visuaalisen suunnittelun ja toteutuksen ovat tehneet taiteilijat Jukka Silokunnas ja Jonna Suurhasko. Ilmiö on taidemuseon pedagoginen tila, jossa järjestetään pieniä pedagogisia tai päänäyttelyn teemoihin tai yleisötyöhön liittyviä näyttelyitä.
Tilassa järjestetään pienimuotoisia työpajoja, tapahtumia, luentoja, elokuva- ja musiikkiesityksiä.
Näyttelyt ja tapahtumat
Taidetila Ilmiö
Kotien taidetta lapsille 1.2. - 27.4.2025
Taidetila Ilmiössä voit tutustua Kotien taidetta näyttelyyn tarjottuihin eri ikäisten lasten töihin ja eläinaiheisiin. Mukana on lemmikkejä, kissoja ja koiria, kotieläimiä kuten Brynhilde-possu ja palkintosonni, eläintarhan asukkeja ja, norsuja, kirahvi ja riikinkukko sekä meren seilaajia ankanpoikia ja valtava valashai. Esillä on 28 teosta 28 taiteilijalta.
Tulossa
Maa opettaa – näyttely australialaisten opiskelijoiden opintoprojektista
17.5. - 7.9.2025
Canberran yliopiston opiskelijat ovat toteuttaneet näyttelyn teoksista, jotka ovat syntyneet taiteilijoiden ohjaamissa ja paikkasidonnaisissa työpajoissa Canberrassa, Australian pääkaupungissa. Opiskelijoiden tavoitteena ei ole ollut luoda taideteoksia, vaan painopiste on ollut itse prosessissa, oppimisessa luonnon ja taiteen avulla.
Näyttelyssä on A5-kokoisia piirustuksia, jotka on tehty luonnossa sieltä löytyvien elementtien yksityiskohtien innoittamina. A3-kokoiset sekatekniikkatyöt on tehty niin ikään luonnossa, jossa työpajalaiset yllätti kesken kaiken sade. Sade sai osallistua vesivärimaalausten tekoon. Eko-värjäyksiä on tehty sekä akvarellipaperille että silkkikankaalle. Värjäyksissä on käytetty muun muassa eukalyptuspuun lehtiä, jotka näyttelyyn tuoksua.
Lumottu polku työpaja perjantaina 30.5. klo 9–11
Lumottu polku muodostuu seitsemästä eri työskentelypisteestä, joissa lapset voivat rakentaa omia teoksiaan kierrätys- tai luonnonmateriaaleista. Osa pisteistä sijaitsee ulkona, yksi taidemuseon aulassa, kaksi Kenen luonto? -näyttelyssä 2. ja 3. kerroksessa, loput Taika-tilassa ja taidetila Ilmiössä. Polku johtaa Lumottuun metsään, jossa riittää tutkittavaa. Työpaja on maksuton. Mukaan mahtuu n. 5 n. 15 hengen ryhmää lapsimäärästä riippuen.
Ryhmille ilmoittautuminen tästä.
Lumottu metsä – elämyksellinen näyttely lapsille
Lapsille on tarjolla Lumottu metsä omituisine asukkaineen. Lumottu metsä on Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden toteuttama moniaistinen näyttely perheen pienimmille ja vähän isommillekin. Metsässä tunnelma vaihtuu kuin taikaiskusta. Millaisia salaisuuksia metsä kätkeekään sisäänsä ja millaisia ääniä siellä kuuluu? Projekti on osa luokanopettajakoulutuksen opintoja.
Lumottu metsä nonstop-hahmotyöpaja
pe 6.6. klo 12–16
Millaisia omituisia otuksia asuu Lumotussa metsässä. Tule tekemään oma hahmosi taidemuseon työpajassa.
Maksuton alle 24-vuotiaille. Muille pääsymaksun hinnalla. Työpaja sopii koko perheelle. Ei ennakkoilmoittautumista.

Helinä Savonen: Brynhilde 1991. Kuva Petteri Kivimäki.
Lisätietoa lasten tapahtumista ja työpajoista taidemuseon tapahtumasivuilta ja Lasten Lysti -ohjelmasta.
Jos Maapallo pelissä -näyttely jäi näkemättä ja STEAM-oppiminen kiinnostaa, näyttely on lainattavissa Jyväskylän yliopistosta. Tiedustelut Kristof Fenyvesi ([email protected])
Maapallo pelissä 15.8.2023–1.10. ja 27.10.–28.4.2024
Lasten ja nuorten näyttelyssä kohtaavat taide, tiede ja teknologia STEAM-oppimisen hengessä.
Näyttelyssä on 28 eteläafrikkalaisten lasten ja nuorten teosta, jotka ovat syntyneet taidetta ja matematiikkaa yhdistävän kilpailun tuloksena. Teoksissa yhdistyvät nuorten oma elämä, tunteet, kokemukset ja matematiikka. Vaikka töissä on pohdittu matematiikan suhdetta maailmaan, luontoon, kulttuuriin ja koko universumiin, teoksissa näkyy myös nuorten suhde kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Näyttelyn teokset edustavat globaalia ajattelua ja toimivat inspiraationa suomalaisten lasten ja nuorten teoksille, joita syntyy näyttelykierroksilla toteutetuissa työpajoissa.
Näyttelyn ja työpajojen painopiste on kannustaa lapsia ja nuoria tutkimaan kestävää kehitystä luovasti. Millainen on parempi tulevaisuus ja kuinka sen toteutamme? Miten tekoälytaide voi tukea yhteistyötä. Miten tuomme taiteen ja tieteen avulla toivoa tulevaisuuteen?