Taidetestaajat
Taidetestaajat
Taidetestaajat-hanke tarjoaa nuorille mahdollisuuden monipuolisiin ja tasokkaisiin taidekokemuksiin, ja hankkeeseen osallistuu 99% maamme yläkouluista ja yhteensä 180 000 koululaista kolmen lukuvuoden aikana. Nuoret tekevät yhden taidevierailun omassa maakunnassaan ja yhden valtakunnalliseen kohteeseen. Jokainen nuori saa antaa vierailusta palautetta Taidetestaajat-sovelluksella. Hanke haluaa tuoda taiteen lähelle nuoria ja samalla murtaa käsityksiä taiteesta vaikeana lajina. Jyväskylän taidemuseo on ensimmäistä kertaa mukana tässä valtakunnallisessa hankkeessa. Taidetestaajat-hanketta koordinoi Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, ja sen rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden. Tutustu Taidetestaajiin heidän verkkosivuillaan www.taidetestaajat.fi
Nykytaidetta kestävän kehityksen valossa
Jyväskylän taidemuseo tarjoaa Taidetestaajille elämyksellisen ja toiminnallisen museokokemuksen, jonka punaisena lankana on kestävä kehitys. Päänäyttelynä on taidegraafikko Annu Vertasen elämäkerrallinen näyttely, galleriassa taiteilija Anna Ruthin kuratoima kolmen näyttelyn sarja ja taidetila Ilmiössä Jyväskylän yliopiston kanssa toteutettava lasten ja nuorten STEAM-näyttely ja työpajakokonaisuus Maapallo pelissä (STEAM=Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics).
Nuorille suunnattu ohjelma vahvistaa taiteen roolia kestävän kehityksen tietoisuuden rakentamisessa ja tarjoaa toivoa mahdollisuudesta vaikuttaa paremman tulevaisuuden puolesta uhkakuvien täyttämässä todellisuudessa.
Museokäynnillä tutustutaan nykytaiteeseen, miten sitä on koetettu määritellä. Vierailun aikana tutkitaan taideteoksia paitsi esteettisinä kohteina, niiden herättämien ajatusten ja tunteiden kautta, pohditaan myös sitä millä tavalla ne vastaavat kestävän kehityksen tavoitteisiin vai vastaavatko mitenkään. Esimerkiksi ovatko käytetyt materiaalit ekologisia, miten teoksen aihe tai toteutus voisi edistää tasa-arvoa tai tuottaako taiteen tekeminen tai katseleminen terveyttä ja hyvinvointia.
Taiteilijat ovat läsnä näyttelyissä videoilla, joilla he kertovat tekemisestään.
Käynnin aikana oppilaat saavat erilaisia emoji-merkkejä ja adjektiiveja, joita he voivat käyttää teosten herättämien tunteiden merkitsemiseen. Merkittyjä teoksia avataan keskustelemalla erilaisista kokemuksista ja teoksen merkityksistä esimerkiksi käyttäen VTS-menetelmää pienryhmissä.
Ilmiön STEAM-työpajassa ideoidaan kuvallisesti tai rakentamalla ratkaisuita kolmiulotteisesti kestävän kehityksen tavoitteisiin. Miten tekoälytaide voi tuoda vinkkejä ajatteluun? Syntyneet ideat kuvataan tai skannataan osaksi näyttelyä taidekasvatustila Ilmiön näyttelytilassa pyörivään projisointiin. Näin nuoret pääsevät osallistumaan itse mukaan näyttelyyn.

Tutustu toimintaohjeisiin ennen museokäyntiä ja katso video.
Katso myös videot:
Anna Ruthin gallerianäyttelyn esittely:
https://youtu.be/e5Pm9XM9XYc
Työpajaa varten videoita kestävästä kehityksestä:
https://www.youtube.com/watch?v=OVZcYqJ8nJ4
https://www.youtube.com/watch?v=MqWE6pwwbO0
https://www.youtube.com/watch?v=LKW66_ehWa4
Lisätietoja
Museolehtori Sirpa Turpeinen
sirpa.turpeinen[at]jyvaskyla.fi
p. 050 542 0591
Taidetestaajat aluekoordinaattori
hanna.brotkin[at]jyvaskyla.fi
p. 050 325 2904