Koulutyytyväisyyskysely Jyväskylän perusopetuksen oppilaille ja heidän huoltajilleen 6.-20.3.2024
Jyväskylän perusopetuksen koulutyytyväisyyskysely ja oppilaskysely toteutetaan ajalla 6.-20.3.2024.
Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.
Jyväskylän perusopetuksen koulutyytyväisyyskysely ja oppilaskysely toteutetaan ajalla 6.-20.3.2024.
Kesä-Jälkkäriä järjestetään ajalla 3.-20.6.2024 kello 8–16 Kortepohjan, Janakan, Puistokadun ja Vesangan päiväkotikouluissa sekä Huhtasuon, Keljonkankaan, Korpilahden, Kuokkalan, Mankolan, Palokan ja Tikkakosken yhtenäiskouluilla. Kesä-Jälkkärit tarjoavat monipuolisesti ohjattua tekemistä 1. ja 2. luokan oppilaille sekä rajoitetusti 3.-5. -luokkalaisille.
Lennart kuvaa tunnelmiaan valinnan jälkeen näin: “Hyvältä tuntuu!
Jyväskylän kaupungin perusopetuksen kouluilla otettiin 1.10.2022 käyttöön kiusaamisen vastainen toimintamalli, jonka tavoitteena on vähentää kiusaamista, häirintää ja syrjintää sekä parantaa niihin puuttumista. Yhtenäinen toimintamalli luo yhdenmukaiset toimintatavat kaikille kouluille ja vahvistaa oppilaiden yhdenvertaista kohtelua.
Vuosiluokkien 4-6 musiikkiluokat sijaitsevat Kypärämäen koulussa. Kypärämäen koulun musiikkiluokalle haetaan ajalla 9.-29.1.2024 Wilma-järjestelmässä. Kolmasluokkalaisten huoltajat saavat viikolla 2 Wilma-viestin, jossa ohjeistetaan tarkemmin musiikkiluokalle hakemisen käytänteistä ja aikatauluista. Soveltuvuuskokeet järjestetään tammikuussa Kypärämäen koululla. Oppilaat saavat tiedon henkilökohtaisesta soveltuvuuskoeajasta.
Tieto musiikkiluokalle valituista oppilaista ilmoitetaan Wilma-viestillä tai kirjeellä kotiin helmikuun aikana.
Hankkeen tavoitteena on helpottaa ja parantaa oppijoiden ja oppilaitosten henkilöstön arkea sekä edistää oppimista, yhteiskehittämistä, yhdenvertai
Jyväskylän perusopetuksen kouluilla otettiin käyttöön 1.8.2021 uusi ja yhtenäinen poissaoloihin puuttumisen toimintamalli. Oppilaan selvittämättömiin ja toistuviin poissaoloihin, myöhästymisiin ja kesken päivän koulusta poistumisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteisillä tukitoimilla. Puuttuminen on ennaltaehkäisevää, oppilaiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa, positiivista ja oppilaan yksilöllistä kohtaamista.
Oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön ja velvollisuus käyttäytyä asiallisesti. Jyväskylässä kaikilla perusopetuksen kouluilla on yhteiset järjestyssäännöt. Niiden pohjalta koulut tekevät omat käytännölliset toimintaohjeensa. Järjestyssäännöt edistävät koulun järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Oppilasmäärät päivitetään 20.9. ja 20.1. olevien virallisten tilastointipäivien jälkeen.
POR=perusopetusryhmä
Huhtasuon yhtenäiskoulussa sijaitsevat vaativan erityisen tuen ryhmät, joissa annetaan opetusta neurologisesti vammautuneille, pitkäaikaissairaille ja kehitysvammaisille oppilaille. Oppilaat opiskelevat vuosiluokilla 1-9.
Hakuaika lukuvuoden 24-25 Huhtasuon vaativan erityisen tuen ryhmiin on 16.1.-30.1.24. Lisätietoja hakemisesta löytyy täältä.
Yhteydenotot
Pohjoisen alueen koulut
Jokela, Keski-Palokka, Mankola, Palokka, Puuppola, Savulahti ja Tikkakoski (Liinalampi)
Jyväskylässä on mahdollista suorittaa peruskoulu myös englannin tai ruotsin kielillä.
Englanninkielistä opetusta antavat 1-6. –luokkalaisille Kortepohjan päiväkotikoulu ja 7.-9. –luokkalaisille Viitaniemen koulu. Kortepohjan ja Viitaniemen kouluissa voi opiskella myös englantipainotteisesti (ns.CLIL-opetus), jolloin osa oppiaineiden sisällöistä opetetaan englanniksi. Tämä opetus on tarkoitettu suomenkielisille lapsille.
VERTTI on perusopetusikäisille kehitysvammaisille ja autistisille lapsille ja nuorille järjestettyä ohjattua aamu- ja iltapäivätoimintaa, jota järjestetään yhteistyössä Jyväskylän kaupungin ja Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa.
Jyväskylässä sairaalaopetusta annetaan Kukkulan koulussa.
Lisätietoja:
Maija Juoperi, rehtori, Kukkulan koulu, [email protected], p. 050 5714498
Anne Heino, oppimisen tuen asiantuntija, [email protected], p. 050 470 8873
Autismikirjon häiriöt liittyvät päivittäisten toimintojen, toiminnanohjauksen, vuorovaikutustilanteiden, kommunikaatiotaitojen, tunne-elämän ja käyttäytymisen vaikeuksiin sekä aistisäätelyn erityispiirteisiin.
Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita.
Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.
Joustavan esi- ja alkuopetuksen tavoitteena on luoda esiopetuksesta perusopetukseen siirtyminen mahdollisimman joustavaksi lapsen kasvua ja oppimista tukevalla tavalla. Esi- ja alkuopettajien sekä erityisopettajien yhteistyö mahdollistaa yksilöllisten opinpolkujen jatkumon rakentumisen. Esiopetusryhmien ja 1.-2-luokkien oppilaiden välinen suunnitelmallinen yhteistyö pitää sisällään joustavia ryhmittelyjä, pienryhmätoimintaa, teemapäiviä ja erilaista toiminnallista yhdessä oppimista.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki.
Yhtenäiskouluilla ja yläkouluilla työskentelee nuorisonohjaajia opetus- ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. He tukevat nuorten kasvua ja hyvinvointia sekä lisäävät koulun yhteisöllisyyttä. Kouluissa tehtävää nuorisotyötä ovat osallisuuskasvatus, nuorisotiedotus ja -neuvonta, kerho- ja harrastetoiminta, kiusaamisen ehkäisy, kodin ja koulun välinen yhteistyö, ryhmäytysten ja tapahtumien järjestäminen, oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan tukeminen, pienryhmien ohjaus, vertaissovittelu ja välituntitoiminta. Koulunuorisotyön kohderyhmänä ovat 5.-9.-luokkalaiset.
Jälkkärin palveluntuottajat ja toimintapisteet:
Jälkkäriin ilmoittautuminen Wilma-järjestelmässä on päättynyt. Hakuajan ulkopuolella haetaan erillisellä lomakkeella ja se toimitetaan siihen Jälkkäriin, johon haetaan:
Jälkkäri on ohjattua ja monipuolista aamu- ja iltapäivätoimintaa, jota järjestetään Jyväskylässä koulujen yhteydessä. Jälkkäriin voivat osallistua 1. ja 2. luokan oppilaat sekä erityisen tuen päätöksen saaneiden 1. – 5. -luokkalaiset. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään arkisin yli 4 tuntia pääsääntöisesti kello 12.00–17.00 välisenä aikana. Aamutoimintaa järjestetään aamukerhona, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi.
Jyväskylän luontokoulu tukee koulujen ympäristökasvatustyötä järjestämällä lapsille ja nuorille luontokoulupäiviä sekä koulutustilaisuuksia. Tarkoituksena on luoda oppilaille perusopetuksesta lukioon mahdollisuus osallistua luonto- ja ympäristökasvatukseen ja auttaa näin ymmärtämään ihmisen osaksi luontoa ja ympäristöään.
Opetuksen peruselementtejä ovat toiminnallisuus, käytännönläheisyys, aistien käyttö, seikkailut ja tarut. Opetus noudattaa kestävän kehityksen periaatteita.