Hyppää pääsisältöön
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Pääsisältö

Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita. 

Yksilöllisen opetuksen pienryhmässä opiskelevilla oppilailla on pääsääntöisesti pidennetty oppivelvollisuus. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevilla lapsilla oppivelvollisuus alkaa vuotta säädettyä aikaisemmin eli 6-vuotiaana esiopetuksella. Jokaiselle yksilöllisen opetuksen pienryhmässä opiskelevalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS.

Ypr-ryhmässä opetus voidaan järjestää oppiainejaon mukaisesti tai toiminta-alueittain. Oppiainejaon mukaisesti toteutetussa opetuksessa oppilas opiskelee luokkatason oppiainejaon ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Oppilaan tavoitteet, opetuksen sisällöt ja arviointi suunnitellaan yksilöllisesti.

Toiminta-alueita ovat oppimisvalmiudet, sosiaaliset taidot, motoriset taidot, päivittäisten toimintojen taidot, kieli ja kommunikaatio sekä kognitiiviset taidot. 

Lukuvuoden 25-26 yksilöllisen opetuksen pienryhmiin haetaan tammikuussa 2025.

Yksilöllisen opetuksen pienryhmät lukuvuonna 2024-2025 sijaitsevat:

Huhtasuon yhtenäiskoulu, luokat 1–6 

Keljonkankaan yhtenäiskoulu, luokat 7–9 

Keltinmäen koulu, luokat 1–5 

Kuokkalan yhtenäiskoulu, luokat 5–9 

Lohikosken koulu, luokat 1–6 

Mankolan yhtenäiskoulu, luokat 2–9

Vaajakummun yhtenäiskoulu. luokat 8–9

Lisätietoja: 


Oppimisen tuen asiantuntija Anne Heino
p. 050 4708873
anne.m.heino(at)jyvaskyla.fi

Asiasanat:  
lapsi
oppiminen
tuki
opetussuunnitelma
oppilas
koulu
koululainen