Oppilaan poissaoloihin puuttuminen
Jyväskylän perusopetuksen kouluissa on yhtenäinen malli oppilaan poissaoloihin puuttumiseen. Oppilaan myöhästymisiin, selvittämättömiin, luvattomiin ja toistuviin poissaoloihin sekä kesken päivän koulusta poistumisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteisillä tukitoimilla. Poissaoloiksi lasketaan kaikki oppilaan poissaolot, kuten myös terveydellisistä syistä johtuvat poissaolot sekä esimerkiksi huoltajan etukäteen oppilaalle anomat vapaat lomamatkan tai harrastuksen takia.
Puuttuminen on ennaltaehkäisevää, oppilaiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa ja oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Yhteiset käytänteet mahdollistavat läpinäkyvän ja yhdenvertaisen kohtelun kaikille oppilaille ja mahdollisuuden turvalliseen luokka- ja kouluyhteisöön. Portaittain etenevät toiminnot helpottavat esimerkiksi arviointikeskustelussa oppilaan poissaolojen käsittelyä, mitä poissaolojen määrä tarkoittaa ja millaisia toimenpiteitä nyt tarvitaan.
Yhteinen ja yhdenvertainen toimintamalli
Yhtenäinen toimintamalli kohtelee oppilaita tasavertaisesti ja on myös huoltajien näkökulmasta systemaattinen riippumatta siitä, missä Jyväskylän kaupungin peruskoulussa oppilas opiskelee.
Luokanohjaaja tai luokanopettaja ottaa asian puheeksi oppilaan ja huoltajan kanssa heti, kun huoli oppilaan oppimisesta, koulunkäynnistä tai hyvinvoinnista herää tai viimeistään silloin, kun oppilaan poissaolotuntien määrä ylittää 5 %:lla vuosiluokan kokonaistuntimäärän. Esimerkiksi 1-2 vuosiluokan oppilaalla määrä tarkoittaa 38 tuntia, 5.-6. -luokkalaisilla 48 tuntia ja 7.-9. -luokkalaisilla 57 tuntia lukuvuoden aikana. Yhdessä sovitaan tukitoimista ja seurannasta. Tarvittaessa konsultoidaan erityisopettajia ja opiskeluhuoltopalveluiden asiantuntijoita.
Kun poissaolojen määrä kasvaa 10 %:iin, käsitellään oppilaan poissaoloja tarvittaessa monialaisessa asiantuntijaryhmässä, jossa selvitellään poissaolojen taustalla olevia asioita sekä sovitaan tukitoimista, seurannasta ja oppilaan asioiden vastuuhenkilöstä.
Viranomaisyhteistyö selkeytyy
Poissaoloihin puuttumisen käytänteissä on huomioitu myös yhteistyö esimerkiksi Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaalipalvelun kanssa, jolloin viranomaisyhteistyö selkeytyy. Jos oppilaan tilanne ei tehostetuista toimista huolimatta parane, tehdään tarvittaessa yhdessä huoltajan kanssa sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto tuen tarpeen arvioimiseksi tai lastensuojeluilmoitus.