Hyppää pääsisältöön
Kuva
Lapsen käsi tablettietokoneella

Kasvun ja oppimisen blogi

Uusin blogikirjoitus

Kasvun ja oppimisen vieraskynä: Vinkkejä tuleville eppuluokkalaisten vanhemmille

Kuva
Nalle roikkuu pinkissä repussa

Hei sinä tulevan eppuluokkalaisen vanhempi, 

Kohta on edessä se, mitä perheenne on odottanut pitkään: Koulu alkaa.

Itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa, ja mielissäni pyöri paljon ajatuksia. Lapseni odotti koulun alkua innoissaan. Silti mietitytti, miten se sujuisi. 

Kangasvuoren päiväkotikoulun lapset osallisuuden polulla

Kuva
Pupuhuhdan puiston suunnittelun pienoismalli

Perusopetuksen yhtenä tehtävänä on edistää osallisuutta. Osallisuus on toimintakulttuuria ohjaava periaate, ja se on osa lähes kaikkia oppiaineita sekä yksi laaja-alaisen osaamisen osa-alueista. Osallisuus näkyy siis opetussuunnitelmassa ja koulun arjessa hyvin vahvasti.

”Maailma on mun, mut niin se on myös sun.”

Virittäydyin tämän blogikirjoituksen kirjoittamiseen laittamalla soimaan JKL101-levyn. JKL101 on vuonna 2015 julkaistu kokoelmalevy, läpileikkaus kolmen eri sukupolven keskisuomalaiseen ja jyväskyläläiseen riimitaiteeseen.

Sisukas-tiimi aktivoi sijoitetun oppilaan verkostoa ja kulkee oppilaan rinnalla

Kuva
Lippahattuinen poika katsoo parvekkeen reunan yli maisemaa

Sijoitettujen lasten määrä on ollut pitkään kasvussa valtakunnallisesti. Kasvu näkyy myös Jyväskylässä; kaupunkiin on viime vuosina perustettu uusia sijaishuoltopaikkoja ja suuntaus on perustaa niitä vielä lisää.

Liikunta- ja luontoeskarissa ollaan koko päivä “ihan pihalla”

Kuva
Lapset istuvat rivissä rannalla ja katsovat järvelle

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa liikunta- ja luontoeskaritoiminta on jalkautunut talosta taloon. Moni eskari on ” ihan pihalla”. Eli esiopetus toimii ulkona metsässä liikkuen ja oppien. Koulutuksia aiheeseen löytyy nykyisin paljon niin varhaiskasvatuksen kuin perusopetuksen väelle.

Kasvun ja oppimisen blogin vieraskynä: Sijaishuollossa kasvaville hyvät eväät elämään

Kuva
Mustahousuinen ja sinitakkinen hyppää ruutua asfaltilla

Kasvun ja oppimisen blogissa käynnistyy kolmiosainen kirjoitussarja sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin järjestelyistä.  

Oman äidinkielen opetus oppilaan silmin

Kuva
Sarjakuva, jossa kerrotaan koulusta

Pidän bosnian kielen tunnilla opiskelusta koska siellä saan oppia kivasti/hauskaa pitäen kieltä joka on tärkeää minulle muiden tunnilla olevien kanssa. Joka tunnilla on jotain kiinnostavaa tekemistä ja siellä ei tule tylsää helposti.

Kasvun ja oppimisen blogin vieraskynä: Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.

Kuva
Tasa-arvokompassin mainos, jossa koululaisia oppitunnilla

Rauhankasvatusinstituutin johtava asiantuntija Mari-Anne Okkolinin vieraskynä-kirjoitus taustoittaa, miksi perusopetuksen kouluissa laaditaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat.

Personal experiences of heritage language education

My name is Ellen Virkkunen and I am one of the English heritage language teachers working for the city of Jyväskylä.  I was born and grew up  in the United States as a Finnish-American.

Puistokadun päiväkotikoulun 5.-luokkalaiset valmiina kaupunginjohtajan vastaanottoon

Kuva
Kaupunginjohtajasta piirros koululaisten silmin

Jyväskylän kaupunginjohtajan tämän vuoden viidesluokkalaisten vastaanottoon on nyt tätä kirjoittaessa noin kuukausi aikaa. Tilaisuus järjestetään poikkeuksellisesti etätilaisuutena vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Näin se saadaan järjestettyä kaikille turvallisesti.

Kielisuihkuttelua eskarissa

Kuva
Opetuskortteja kielisuihkutukseen

Avaan eskariryhmän huoneen oven ja huikkaan jo ovelta tervehdyksen saksaksi - Hallo, alle zusammen! Lapset vastaavat minulle iloisesti ja reippaasti – Hallo, Frau Vuorimies.

Käytännön vinkkejä puuttumiseen - pitkittyneet koulupoissaolot haastavat meitä kaikkia

Kuva
Pitkospuupolku metsässä

Käytännön vinkkejä pitkittyneiden koulupoissaolojen puuttumiseen on kolmas osa “Kun oppilas ei tule kouluun – poissa silmistä, mutta ei poissa mielestä” -kirjoitussarjasta.

Kannustaen kouluun -hankkeessa kehitettiin uusi toimintamalli poissaoloihin puuttumiseen

Kuva
Kannustaen kouluun -hankkeen poissaolomalin kuvaus

“Kannustaen kouluun -hankkeessa kehitettiin uusi toimintamalli poissaoloihin puuttumiseen” on toinen osa Kasvun ja oppimisen blogin kolmiosaisesta kirjoitussarjasta.  

Koulua käymättömät oppilaat, koulupudokkaat, pinnarit, koulufoobikot, NEET-nuoret – rakkaalla lapsella on monta nimeä

Kuva
Näkymätön tyttö / Kuutti Terävä

Kasvun ja oppimisen blogissa käynnistyy kolmeosainen kirjoitussarja “Kun oppilas ei tule kouluun – poissa silmistä, mutta ei poissa mielestä”.