Jyväskylän kaupunginjohtajan tämän vuoden viidesluokkalaisten vastaanottoon on nyt tätä kirjoittaessa noin kuukausi aikaa. Tilaisuus järjestetään poikkeuksellisesti etätilaisuutena vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Näin se saadaan järjestettyä kaikille turvallisesti.
Avaan eskariryhmän huoneen oven ja huikkaan jo ovelta tervehdyksen saksaksi - Hallo, alle zusammen! Lapset vastaavat minulle iloisesti ja reippaasti – Hallo, Frau Vuorimies.
Käytännön vinkkejä pitkittyneiden koulupoissaolojen puuttumiseen on kolmas osa “Kun oppilas ei tule kouluun – poissa silmistä, mutta ei poissa mielestä” -kirjoitussarjasta.
“Kannustaen kouluun -hankkeessa kehitettiin uusi toimintamalli poissaoloihin puuttumiseen” on toinen osa Kasvun ja oppimisen blogin kolmiosaisesta kirjoitussarjasta.
Tällä viikolla vietetään jälleen Lapsen oikeuksien viikkoa. Viikolla on yleensä valtakunnallinen teema ja tänä vuonna puhutaan oikeudesta tulevaisuuteen sekä haastetaan lapsia ja nuoria unelmoimaan.
Oppilaalla, joka puhuu äidinkielenään tai sen rinnalla muuta kuin suomea, tai on asunut vuosia ulkomailla ja haluaa ylläpitää jo opittua kielitaitoaan Suomessa, järjestetään oman äidinkielen opetusta/ylläpitokielen opetusta. Edellytyksenä ryhmän perustamiselle on, että 4 oppilasta puhuu samaa kie
Katselen tätä kirjoittaessa keittiön ikkunasta ulos. On huhtikuun alku ja lunta sataa. Koko talven on venailtu, että tuleeko pakkasta ja lunta kunnolla. Ajateltu, että onpa poikkeuksellinen talvi näillä leveysasteilla.
Aikuinen laittaa takin naulaan ja alkaa riisua punaposkea. Eteiseen tulee myös perhepuiston työntekijä, toivottaen hymyillen hyvää huomenta. Kahvin porina on lakannut. “Mitä teille kuuluu tänään? “kysyy puiston aikuinen.