Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Jyväskylä on DigiOne-edelläkävijäkuntana mukana koulujen uudenlaisten sähköisten palvelujen ja toimintakulttuurin kehitystyössä 

Jyväskylä on mukana vuonna 2019 käynnistyneessä laajassa oppimisen ja hallinnon sähköisten palvelujen kehittämisen DigiOne-hankkeessa Vantaan, Espoon, Oulun, Tampereen, Turun, Lahden ja Kuntien Tieran kanssa.

Hankkeen tavoitteena on helpottaa ja parantaa oppijoiden ja oppilaitosten henkilöstön arkea sekä edistää oppimista, yhteiskehittämistä, yhdenvertai

Asiasanat:  
perusopetus
oppiminen
kehittäminen
digitaaliset palvelut
koulu
oppilas
opettaja
hallinto
pedagogiikka
viestintä
DigiOne
Kuva
Kolme oppilasta tutkiin tablettia vatsallaan maaten. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynti

Jyväskylään muista kunnista sijoitettavien lasten ja nuorten opetusjärjestelyjä koordinoidaan Sisukas-tiimissä. Tiimi selvittää oppilaan koulunkäynti- ja tukihistorian ja suunnittelee opetusjärjestelyt tarvittavien yhteistyötahojen kanssa. 

Sijaishuoltopaikka ilmoittaa lapsen Sisukas-tiimin erityisopettajille sähköpostitse [email protected] tai soittamalla Jyväskylän Sisukas-tiimin erityisopettajille:

Tuulikki Löppönen 050 470 1008 tai Taina Vaismaa 050 313 6147.

Sisukas
tiimi
lapsi
oppiminen
koulu
hyvinvointi

Yksilöllisen opetuksen pienryhmät (YPR)

Yksilöllisen opetuksen pienryhmissä opiskelee koululaisia, joilla on kehitysvammaisuudesta johtuvia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kommunikoinnin, sosiaalisten tilanteiden ja tunteiden ilmaisun haasteita. 

lapsi
oppiminen
tuki
opetussuunnitelma
oppilas
koulu
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Perusopetuksen alueelliset pienryhmät

Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.

oppilas
oppiminen
koulu
koululainen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Koulunuorisotyö

Yhtenäiskouluilla ja yläkouluilla työskentelee nuorisonohjaajia opetus- ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. He tukevat nuorten kasvua ja hyvinvointia sekä lisäävät koulun yhteisöllisyyttä. Kouluissa tehtävää nuorisotyötä ovat osallisuuskasvatus, nuorisotiedotus ja -neuvonta, kerho- ja harrastetoiminta, kiusaamisen ehkäisy, kodin ja koulun välinen yhteistyö, ryhmäytysten ja tapahtumien järjestäminen, oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan tukeminen, pienryhmien ohjaus, vertaissovittelu ja välituntitoiminta. Koulunuorisotyön kohderyhmänä ovat 5.-9.-luokkalaiset. 

koulu
nuoriso
oppilas
oppiminen
Kuva
Oppilaita pöydän ympärillä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Aamu- ja iltapäivätoiminta Jälkkäri

Jälkkäri on ohjattua ja monipuolista aamu- ja iltapäivätoimintaa, jota järjestetään Jyväskylässä koulujen yhteydessä. Jälkkäriin voivat osallistua 1. ja 2. luokan oppilaat sekä erityisen tuen päätöksen saaneiden 1. – 5. -luokkalaiset. Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään arkisin yli 4 tuntia pääsääntöisesti kello 12.00–17.00 välisenä aikana. Aamutoimintaa järjestetään aamukerhona, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi.

oppilas
koulu
toiminta
turvallisuus
iltapäivä
oppiminen
Kuva
Tyttö lukee satukirjaa Palokan kirjastossa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Luontokoulu

Jyväskylän luontokoulu tukee koulujen ympäristökasvatustyötä järjestämällä lapsille ja nuorille luontokoulupäiviä sekä koulutustilaisuuksia. Tarkoituksena on luoda oppilaille perusopetuksesta lukioon mahdollisuus osallistua luonto- ja ympäristökasvatukseen ja auttaa näin ymmärtämään ihmisen osaksi luontoa ja ympäristöään.

Opetuksen peruselementtejä ovat toiminnallisuus, käytännönläheisyys, aistien käyttö, seikkailut ja tarut. Opetus noudattaa kestävän kehityksen periaatteita.

luonto
oppiminen
opetussuunnitelma
koulu
oppilas
Kuva
Kuusi koululaista melovat järvellä kanooteilla/Sami Talvensola. Kuva Sami Talvensola

Arviointi perusopetuksessa

Jyväskylässä arviointikulttuuriin kuuluvat

opetussuunnitelma
oppiminen
arviointi
oppilas
koulu
koululainen
osaaminen
Kuva
Hymyilevä tyttö katsoo kun aikuinen kirjoittaa kynällä paperille. Kuva Dolly Aittanen

Vieraiden kielten opiskelu

Vieraita kieliä tarvitaan niin ammatillisessa koulutuksessa kuin lukiossakin. Koulussa opiskeltu vieras kieli antaa hyvän pohjan oppia kieliä myös myöhemmin aikuisena.

oppiminen
koulu
oppilas
englanti
ruotsi
saksa
ranska
venäjä
espanja
opetussuunnitelma
Kuva
Englannin, Ranskan, Saksan ja Venäjän liput. Kuva viestintä

Ruotsinkieliseen opetukseen

Jyväskylässä toimii ruotsinkielinen yhtenäiskoulu, Kuokkala svenska skola. Kuokkala svenska skola toimii toimii Kuokkalan yhtenäiskoulun kanssa samoissa tiloissa, osoitteessa Liitukuja 4. 

Ruotsinkieliset opetusryhmät on tarkoitettu lapsille, joilla on todennettavissa oleva, riittävä ruotsinkielen osaaminen. Opetuskielenä käytetään ruotsia, mutta taito- ja taideaineissa tehdään yhteistyötä suomenkielisten opetusryhmien kanssa. 

oppilas
koulu
ruotsi
oppiminen
opetus
Kuva
Kolme oppilasta tutkiin tablettia vatsallaan maaten. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen