Sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynti
Jyväskylään muista kunnista sijoitettavien lasten ja nuorten opetusjärjestelyjä koordinoidaan Sisukas-tiimissä. Tiimi selvittää oppilaan koulunkäynti- ja tukihistorian ja suunnittelee opetusjärjestelyt tarvittavien yhteistyötahojen kanssa.
Sijaishuoltopaikka ilmoittaa lapsen Sisukas-tiimin erityisopettajille sähköpostitse [email protected] tai soittamalla Jyväskylän Sisukas-tiimin erityisopettajille:
Taina Vaismaa 050 313 6147 tai Minna Hautamäki 040 313 6147
Kun koululle tulee tieto uudesta sijaishuoltopaikkaan (lastenkoti/nuorisokoti) sijoitetusta koululaisesta, ohjaa koulu sijoitusyksikköä ottamaan aluksi yhteyttä Sisukas-tiimiin, jonka jälkeen Sisukas-tiimi voi aloittaa oppilaan koulukäynnin järjestämisen.
Sisukas-tiimi palvelee sijaishuollossa asuvia peruskoululaisia
1. Ilmoittautuminen
Sosiaalityöntekijä tai lastensuojelulaitos ilmoittaa oppilaan puhelimitse Sisukas-tiimille. Sisukas-tiimi saa ensitiedot, yhteystiedot ja perustiedot oppilaasta
2. Alkuselvittelyt
Sisukas-tiimin erityisopettaja soittaa oppilaan omalle sosiaalityöntekijälle, vanhemmille ja edelliseen kouluun. Näin luodaan kokonaiskuva tilanteesta ja lapsen tai nuoren kouluhistoriasta. Sisukas-tiimi tilaa koulunkäyntiin liittyvät asiakirjat ja tiedot opiskelun tilanteesta. Sisukas-tiimi ilmoittaa oppilaan lähikouluun, kun riittävät selvittelyt on tehty.
3. Tutustuminen
Sisukas-tiimi tapaa oppilaan laitoksessa ja oppilas osallistuu oman koulunkäyntinsä suunnitteluun. Kokonaiskuvaa oppilaan tilanteesta tarkennetaan yhdessä.
4. Suunnitelmat ja sopimukset opetusjärjestelyistä
Sisukas-tiimi tutustuu oppilaan kanssa opetuspaikkaan ja yhdessä opettavan opettajan kanssa suunnitellaan koulunkäyntiä.
Pidetään koulupalaveri, johon voi osallistua oppilas, opettaja, opinto-ohjaaja, laitoksen ohjaaja, laitoksen ohjaaja ja myös sosiaalityöntekijä ja huoltajat.
Suunnitelmassa pohditaan opetusryhmää, koulupäivän pituutta, opiskeltavia oppiaineita ja tarvittavia tukimuotoja. Lisäksi huolehditaan hallinnollisista päätöksistä, joita opintojen järjestäminen vaatii. (esim. erityisen tuen päätös, POL 18§)
5. Koulunkäynnin aloittaminen
Koulunkäynti aloitetaan jollakin seuraavista opetusjärjestelyistä:
- Lähikoulu yleisopetuksen ryhmä
- Lähikoulun pienryhmä
- Erityisen tuen pienryhmät
- Sisu-ryhmä
- Klinikkaopetus
- Laitosopetus
- Hybridimalli lähikoulun ja klinikkaopetuksen yhdistelmänä
6. Verkostopalaveri
Kun oppilas on käynyt muutamia viikkoja koulua, järjestetään verkostopalaveri, jossa arvioidaan koulunkäynnin järjestelyjen onnistumista ja tehdään työnjakoa, miten oppilasta tuetaan koulunkäynnissä. Verkostoon voi kuulua oppilas, huoltajat, sosiaalityöntekijä, laitoksen ohjaaja, opettaja, opinto-ohjaaja, rehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja hoidon edustaja.
7. Seuranta ja suunnitelmien tarkentaminen
Verkostopalavereja tai pienempiä koulupalavereja pidetään oppilaan tilanteen ja tarpeen mukaan. Edellisessä verkostopalaverissa sovitaan seuraavan palaverin aika ja tarvittaessa aikaa aikaistetaan. Sisukas-tiimi huolehtii palaverin koolle kutsumisesta ja seurannan toteutumisesta. Verkoston kokoonpanoa voidaan muuttaa tarpeen mukaan.
Konsultaatio ja tuki
Sisukas-tiimiin voi olla yhteydessä kaikissa sijaishuollossa asuvien peruskoululaisten asioissa.
Sisu-ryhmässä opiskellaan yksilöllisten opetusjärjestelyjen avulla
Osana Jyväskylän perusopetuksen Sisukas-toimintaa toimii Vaajakosken yhtenäiskoulun alaisuudessa Sisu-ryhmä, jossa tarjotaan sijoitetuille yläkouluikäisille yksilöllistä opetusta pienryhmässä.
Sisu-ryhmään ohjaudutaan Sisukas-tiimin arvioinnin kautta. Sisu-ryhmässä oppilaat etenevät opinnoissaan yksilöllisten ja erityisten opetusjärjestelyjen avulla siihen saakka, kunnes he voivat palata takaisin omaan lähikouluun.
Sisukas-tiimin työ ei ole sairaalaopetusta, vaikka erityisopettajat toimivat hallinnollisesti Kukkulan sairaalakoulun koulun alaisuudessa.
Lisätietoja
Vaajakosken yhtenäiskoulun verkkosivut
Kukkulan koulun verkkosivut
Kokemuksia Sisukas-toiminnasta Jyväskylän perusopetuksessa
Jyväskylän Sisukas-tiimin työ pohjautuu Pesäpuu ry:n Sisukas-malliin. Arjen työtä tehdään yhteistyössä Pesäpuu ry:n kanssa.
Katso Helmin tarina – sijoitettujen lasten ja ammattilaisten kokemuksia SISUKAS-toiminnasta
Lisätietoja:
Pesäpuu ry
Lastensuojelun sijaishuolto, Keski-Suomen hyvinvointialue
Lastensuojelun käsikirja, Lapsen oikeudet sijaishuollossa (THL)
Sisukkaan sillanrakentajat -Talentia lehden artikkeli