Hyppää pääsisältöön
Kuva
Paljon ihmisten kasvojen kuvia seinällä. Kolme ihmistä takaapäin kuvattuna istumassa kuvien edessä.

Moninaiset osaajat

Uusin blogikirjoitus

Elämä opettaa - etenkin työelämä!

Kuva
Kaksi ihmistä keskustelemassa

Olen saanut työskennellä täällä Osaamiskeskuksessa kohta 9 kuukautta. Työmme on ollut antoisaa ja kokemusrikasta, jopa ajoittain menestyksekästä. Kun häärii päivät täällä hermokeskuksessa ja työ pyörii osaamisen ympärillä, niin viimein havahduin miettimään omaa osaamistani. Mitä minä osaan?

Mukavaa, että olet täällä

Kuva
Osaamiskeskuksen tiimi

Meillä kaikilla on tarve tulla kohdatuksi ja halu kokea osallisuutta niin omassa henkilökohtaisessa elämässä kuin yhteiskunnallisella tasolla. Me jokainen toivomme tulevamme hyväksytyiksi sellaisena kuin olemme taustastamme, ulkoisesta olemuksestamme tai statuksestamme riippumatta.

Osaat enemmän kuin tajuatkaan

Kuva
Osaaminen näkyviin viikon juliste

Meihin on iskostettu monenlaisia vahvaa kulttuuriperinnettä identifioivia sanontoja ja sananlaskuja, joista kaikki eivät ole välttämättä sieltä kannustavimmasta päästä.

Vai, miten tulkitsemme esimerkiksi seuraavat sananlaskut:

Vaatimattomuus kaunistaa.

Arvokasta osaamista

Kuva
Ihmiset tiiviissä jonossa hyväntuulisina

Mitä minä osaan? Missä olen hyvä? Tänä päivänä suomalaisessa koulussa itsearviointia opitaan alusta lähtien. Silti on hankalaa laittaa sanoiksi omaa osaamista ja varsinkin kehua itseä.

Hyvää pöhinää ja yhteistyötä työllisyyden ja pitovoiman edistämiseksi

Kuva
Ihmiset seisomassa yhdessä

Osaajapulasta uutisoidaan joka päivä valtakunnan medioissa. Myös Jyväskylässä sekä lähiseuduilla osaajapula on tosiasia monilla aloilla. Olemme osaamiskeskuksessa saaneet viestiä niin Jyväskylästä kuin Muuramesta, Keuruulta ja Viitasaareltakin, että työntekijöitä tarvitaan.

Kieli on kommunikoinnin ja osallisuuden mahdollistaja

Kuva
Roosa Berg

Aloitin Osaamiskeskuksen suomen kielen valmentajan tehtävissä heinäkuun alussa. Kesä onkin kulunut vauhdilla uuteen työhön tutustuessa. 

IT-alan asiantuntijan tarina

Kuva
Osaamiskeskuksen asiakas

Olen Nidhi Sachdev ja olen kotoisin Intiasta. Minulla on IT-alan kandidaatin tutkinnon ja suoritin sitä vuonna 2005 Mumbain yliopistossa. Minulla on myös 10 vuotta kokemusta IT alalta. Olin töissä IBM:ssa ja Capgeminissa Intiassa.

Asiakkaita kuuntelemalla ja kuulemalla saavutetaan paras lopputulos

Kuva
Ryhmä ihmisiä istuu nurmikolla.

Kotoutumisen edistäminen on ennen kaikkea ihmisten auttamista, jotta he löytävät oman paikkansa. Se toteutuu kohtaamalla ja kuuntelemalla sekä ovia avaamalla ja rinnalla kulkemalla.

Asiakkaiden sensitiivinen ja kunnioittava kohtaaminen on avainasia

Kuva
Ihmisiä kädet toistensa hartioilla, ihmiset selin katsojaan päin.

Olen työssäni saanut sekä työkaverina että asiakastyössä työskennellä hyvin erilaisten ja eritaustaisten ihmisten kanssa.

Kotoutumisen edistäminen toteutuu sektorit ylittävällä yhteistyöllä ja ihmisenä ihmiselle olemisella

Kuva
Moninaisia ihmisiä

Mielestäni kotoutumisen edistäminen on mukaan ottamista, esimerkkinä olemista, mahdollistamista, osallistamista, kuulemista ja kuuntelemista.

Muualta tullutkin voi olla osaava ja taitava

Kuva
Ihmiset keskustelemassa

Monikulttuurisuutta on ollut elämässäni pienestä pitäen ja nautin matkustelusta sekä itselleni uusien asioiden oppimisesta.

Suomen kielen valmentajan ajatuksia kotoutumisesta

Kuva
Ihmiset opiskelemassa yhdessä

Ensimmäiset kosketukset eri kulttuureihin, kieliin ja ihmisiin koin jo paljon ennen muuttoani Suomeen.

Emmanuelin ajatuksia kotoutumisen tukemisesta

Kuva
Iloisia ihmisiä.

Kun muutin Suomeen vuonna 2007, koin heti halua tukea ja auttaa muita tänne muuttaneita ihmisiä, joilla oli haasteita sopeutua tai oppia uuden ympäristön toimintatapoja.

Osaajatarinoita ja pohdintoja Maahanmuuttaneiden osaamiskeskuksesta