Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kolme lasta istuu sohvalla ja katselee kuvakirjaa. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Nenäinniemen päiväkotikoulu kuuluu Kuokkalan alueeseen. Kuokkalan alueella ovat Ristonmaan, Kuokkalan, Tikan, Ristikiven, Taikalampun, Onnimannin ja Salmirannan päiväkodit.  Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta alla olevasta linkistä:

Nenäinniemen päiväkotikoulun nettisivut

 

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuvat myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri sekä osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailusta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa. 

 

Kuva
Lapsi lukee satukirjaa. Kuva Dolly Aittanen

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme 

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä perheiden kanssa. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. 

Kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa/esiopetuksessa, otamme yhteyttä huoltajiin päiväkodista.  Sovimme Hyvä alku -keskustelun ajankohdan tuolloin huoltajien kanssa. Sovimme myös tutustumiskäyntien ajankohdasta lapsen tulevaan ryhmään.  

Lapsen yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma keskustelujen lisäksi, huoltajilla on mahdollisuus varata keskusteluaikoja aina tarvitessaan. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on meille ensiarvoisen tärkeää. Lapsen päivän kuulumisista kerromme lapsen tuonti- ja hakutilanteissa.  Huoltajat voivat osallistua lapsensa varhaiskasvatuspäivään toimintavuoden aikana, näistä vierailupäivistä sovitaan lapsen ryhmän työntekijöiden kanssa.

 

Kuva
Neljä lasta kävelee värikästä tasapainorataa pitkin. Kuva Dolly Aittanen

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen. 

Päiväkotimme toimii kahdessa kiinteistössä: Nenäinniemitalossa, Naattiantie 15 ja Essut-talossa, Tuuloksentori 3. Nenäinniemitalon yhteydessä toimii myös Nenäinniemen koulun alaluokat 1-4 lk. 

Molemmissa taloissa on 3 lapsiryhmää, jotka jakautuvat päivän aikana pienryhmiin. Essut talossa on Mini Essut (1-3v), Pikku Essut (2-4 v) ja Essut (3-5v). Nenäinniemitalossa on Niiskut (1-4v.) Naperot (3-6v) ja Nappulat (3-6v). Päiväkotimme on mukana 2-vuotisessa esiopetuskokeilussa. Esiopetusta annetaan Essujen, Nappuloiden ja Naperoiden ryhmissä. 

 

Päiväkotimme laadulliset tavoitteet 

 

1. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisältöjen avaaminen huoltajille 

Kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen /esiopetuksen, annamme huoltajille ryhmän oman tervetuloakirjeen. Kirjeessä kerromme ryhmän arjen käytänteistä ja muista tärkeistä tiedoista. Päivittäisissä haku- ja tuontitilanteissa kerromme lapsen päivän kuulumisia ja toiminnasta. Syksyllä ja keväällä pidämme vanhempainillat, joissa huoltajat pääsevät tutustumaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisältöihin. Huoltajia kutsutaan myös osallistumaan lapsensa varhaiskasvatus- tai eskaripäivään. Jokainen ryhmä lähettää Edlevon kautta kuukausikirjeen huoltajille. Kirjeessä kerromme ryhmän toiminnan sisällöistä, avaamme mitä ja miksi olemme tehneet edeltävinä viikkoina sekä tulevasta toiminnasta. Huoltajat voivat halutessaan varata ryhmän opettajilta lisäksi keskusteluaikoja ympäri toimintavuoden.  

 

2. Oppimisympäristön kehittäminen lasten kielellistä kehitystä tukevaksi 

Jyväskylässä on otettu käyttöön KieliPeda-työväline, jonka avulla kehitetään kielitietoisia toimintatapoja ja tuetaan myös monikielisten lasten suomen kielen oppimista.  Tavoitteenamme on kaikissa lapsiryhmissä arvioida KieliPedan avulla toimintaamme: kehittämme oppimisympäristöjä ja lasten osallisuutta. Kielitietoisen oppimisympäristön tarkastelu auttaa meitä kehittämään eri ikäisten lasten kieltä, tarjoamalla erilaisia tilaisuuksia mm. puheen ymmärtämiseen, tuottamiseen ja kielen monipuoliseen käyttöön. Oppimisympäristöissämme kiinnitämme huomiota muun muassa siihen, että kirjat ovat helposti lasten saatavilla ja hyvin esillä. Lisäksi kuvien, pikapiirtämisen, laulujen, lorujen, tarinoiden kautta tuemme lasten kielen kehitystä. Päiväkotimme kuuluu Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen laitoksen Kielitietoisen ja monikielisen pedagogiikan kehittäjäpäiväkotiverkostoon. 

 

3. Lasten matemaattisen ajattelun tukeminen

Tutustutamme lapsia matematiikkaan ja sen osa-alueisiin ikätasoisesti leikin, kokemuksellisen tekemisen ja eri aistien kautta. Lasten varhaisten matemaattisten taitojen kehittymistä tuemme monin eri tavoin jo alle 3- vuotiailla arjessa toistuvissa tilanteissa. Esiopetuksessa teemme myös yhteistyötä koulun kanssa. Tartumme lapsen havaintoihin, rikastutamme sekä tarjoamme puitteet lapselle jäsentää toimintaansa. Ohjaamme lapsia kiinnittämään huomiota muotoihin, määriin ja muutoksiin päivittäisissä tilanteissa ja lähiympäristössämme. Ohjaamme lapsia tunnistamaan numeroita ja yhdistämään numeron ja sitä vastaavan lukumäärä toisiinsa. Harjoittelemme lukujen ja numeroiden suurusjärjestystä jne.

Toimintaympäristöä muokkaamme konkreettisesti matemaattista ajattelua tukevaksi, pihaa, käytävää ja ryhmätiloja hyödyntäen.  Ympäristössämme on tarjolla matemaattista ajattelua tukevia esineitä, kuvia ja pelejä. Ympäröivässä luonnossa harjoittelemme havaintojen tekemisestä ja erilaisia matematiikkaleikkejä. Lasten matemaattista ajattelua tuemme myös käyttämällä digitaalisia oppimisympäristöjä. Samalla lapset oppivat matematiikan monilukutaitoa.  

 

4. Toimintaympäristö on lasten sosiaalisia taitoja tukevaa  

Päiväkodissamme painotamme sosiaalisten taitojen oppimista ja harjoittelua: kuinka olen hyvä kaveri ja osaan toimia ryhmän jäsenenä. Harjoittelemme sosiaalisia taitoja arjen kaikissa tilanteissa. Leikki on lapselle luontainen tapa oppia erilaisia taitoja.  Aikuiset ovat mukana lasten leikeissä aktiivisesti ja ohjaavat niitä.  Omien tunteiden ja kaverien tunteiden tunnistaminen on edellytys sosiaalisten taitojen oppimiselle. Käytämme säännöllisesti tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun esim. Piki ja Askeleittain-materiaaleja.

Päiväkotimme tulee olla paikka, jossa lapsi voi tuntea olonsa turvalliseksi. Sosiaalisten taitojen kehittymiseksi on tärkeää, että lapsilla on mahdollisuus toimia niin kahden kesken kuin isommassakin lapsiryhmässä. Lasten kanssa mietimme yhdessä, missä tiloissa tarvitaan muutosta sosiaalisten taitojen näkökulmasta. Muokkaamme toimintaympäristöämme niin, että siellä on sosiaalisia taitoja tukevia, turvallisia tiloja erilaisten lapsiryhmien toiminnalle.  Arvioimme lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä havainnoimalla mm. leikkitilanteiden ja arjen sujumista, vanhempien kanssa lapsen yksilöllisen suunnitelman keskusteluissa ja ryhmien tiimipalavereissa. 

 

Kuva
Kaksi lasta makaa vatsallaan lattialla ja leikkii muovisten eläinten kanssa. Kuva Dolly Aittanen

Lasten osallisuus  

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen. 

Hyvä ja kannustava ilmapiiri päiväkodissamme on perusta osallisuudelle. Suhtaudumme lapsiin ja aikuisiin arvostavasti ja ystävällisesti. On tärkeää nähdä lapsi vahvuuksien kautta. Kirjaamme ylös lasten toiveita ja aloitteita, ja toteutamme niitä toiminnan kokonaisuus huomioiden.  Erityisesti pienempien lasten osallisuuden toteutumista tukee tiivis yhteistyömme vanhempien kanssa. Lapset osallistuvat taitonsa mukaan oman yksilöllisen oppimissuunnitelmansa keskusteluun ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti. 

 

Havainnointi, dokumentointi ja arviointi 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä. 

Päiväkodissamme arvioimme tavoitteiden toteutumista tiimipalavereissa säännöllisesti. Laadullisten tavoitteiden toteutumista arvioimme myös yksikkömme omalla arviointilomakkeella kaksi kertaa vuodessa.  Huoltajien kanssa arvoimme toimintaa mm. lapsen yksilöllisen suunnitelman keskusteluissa. Teemme koulun kanssa suunnitelmallista yhteistyötä alueellisia vahvuuksia korostaen. Varhaiskasvatuksen opettajat ja luokanopettajat arvoivat syksyllä ja keväällä yhteisen suunnitelman toteutumista. 

Päiväkodissamme arvioimme toimintamme ja laadullisten tavoitteidemme toteutumista mm. haastattelemalla lapsia ja havainnoimalla arjen tilanteita.  

 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa 


Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä. 

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti. 

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. 

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille. 

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO):

  • työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti  
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin 
  • antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille 
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön 
  • ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja:

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esimiesalueella 

Päivittäiset kohtaamiset ovat meille erityisen tärkeitä kuulumisten ja tiedon vaihtoon puolin ja toisin. Lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa, mutta tieto lapsen päivästä on siirretty paikalla oleville työntekijöille. 

Kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen, huoltajille annetaan ryhmän oma tervetuloa-kirje. Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. 

Jokaisen ryhmä lähettää Edlevon kautta kuukausikirjeen, jossa avataan ryhmän toiminnan sisältöjä, palataan hieman jo tapahtuneeseen toimintaan ja kerrotaan tulevasta toiminnasta. Kuukausikirjeissä on myös tärkeitä päivämääriä. Edlevosta löytyvät lisäksi tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.   

Päiväkodillamme on nettisivut, joissa on yhteystietomme ja tärkeitä ajankohtaisia tietoja. Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen nettisivut löytää täältä. 

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmassa. (linkki esiopetuksen oppilashuollon suunnitelmasivuun tulossa pian) 

 

Päiväkodin johtaja
Kirsi Jonninen 040 528 0561, [email protected]

Päiväkodin apulaisjohtaja
Kristiina Hentunen 040 755 0815, [email protected]

Päiväkodin apulaisjohtaja 
Juha Ettanen 050 568 1149, [email protected]

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Leena Hyvönen 050 311 8653, [email protected]

Pedagoginen johtaja
Tuula Jaatinen 050 566 1324, [email protected]

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus