Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Hakeminen 7.-9. -musiikkiluokille

Vuosiluokkien 7.-9. -musiikkiluokkaopetus järjestetään Kilpisen yhtenäiskoulussa. Kuudes-, seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisilla on mahdollisuus hakea Kilpisen yhtenäiskoulun musiikkiluokille täydennyshaussa ajalla 24.10.-7.11.2023.

Nykyisillä seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisilla on mahdollisuus siirtyä musiikkiluokkaopetukseen joustavasti kesken kuluvaa lukuvuotta. Kuudesluokkalaiset hakevat elokuussa 2024 käynnistävälle lukuvuodelle.  Sähköinen hakulomake löytyy Wilma-järjestelmästä

musiikki
perusopetus
Kuva
Viisi mikrofonia rivissä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Hakeminen 4.-6. -musiikkiluokille

Vuosiluokkien 4-6 musiikkiluokat sijaitsevat Kypärämäen koulussa. Kypärämäen koulun musiikkiluokalle haetaan ajalla 9.-29.1.2024 Wilma-järjestelmässä. Kolmasluokkalaisten huoltajat saavat viikolla 2 Wilma-viestin, jossa ohjeistetaan tarkemmin musiikkiluokalle hakemisen käytänteistä ja aikatauluista. Soveltuvuuskokeet järjestetään tammikuussa Kypärämäen koululla. Oppilaat saavat tiedon henkilökohtaisesta soveltuvuuskoeajasta.

Tieto musiikkiluokalle valituista oppilaista ilmoitetaan Wilma-viestillä tai kirjeellä kotiin helmikuun aikana. 

perusopetus
oppilas
haku
musiikki
Kuva
musiikkiluokkien kuoro. Kuva Anne Federley

Oppilaan poissaoloihin puuttuminen

Jyväskylän perusopetuksen kouluilla otettiin käyttöön 1.8.2021 uusi ja yhtenäinen poissaoloihin puuttumisen toimintamalli. Oppilaan selvittämättömiin ja toistuviin poissaoloihin, myöhästymisiin ja kesken päivän koulusta poistumisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yhteisillä tukitoimilla. Puuttuminen on ennaltaehkäisevää, oppilaiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa, positiivista ja oppilaan yksilöllistä kohtaamista.

perusopetus
käytäntö
poissaolo
puuttuminen
oppilas
ennaltaehkäisy
Kuva
Kolme oppilasta istumassa pulpettien ääressä ja tabletteja tutkimassa / Hanna-Kaisa Hämäläinen. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

ELO-luokat (ent. EMO)

ELO-luokat ovat vaativan erityisen tuen pienryhmiä 2.-9.luokan oppilaille, jotka tarvitsevat pitkäkestoista tukea tunne-elämään tai käytökseen liittyvien tuen tarpeiden takia. ELO-luokkien ryhmäkoko on kuusi-seitsemän oppilasta. Ryhmässä työskentelee työparina erityisopettaja ja erityisluokanopettaja, kasvatusohjaaja ja koulunkäynnin ohjaajia.

perusopetus
tuki
oppiminen
Kuva
Lasten kädet ja jalat yhdessä piirissä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

DigiOne-hanke 2021-2023

DigiOne-hankkeessa tavoitteena on kehittää kansallinen koulutuksen digitaalinen palvelualusta, jossa on koottuna opettajan, oppijan, rehtorin, huoltajien ja hallinnon käyttämät tiedot, järjestelmät ja palvelut. Hankkeen myötä tavoitellaan merkittäviä säästöjä ja hyötyjä järjestelmissä ja työprosesseissa sekä kehittämisessä.

Hankkeen aikana tuotetaan palvelut perusopetukseen ja lukioon. Alustan suunnittelussa huomioidaan kuitenkin myös varhaiskasvatus ja ammatillinen koulutus. 

perusopetus
varhaiskasvatus
digitalisaatio
hanke
kehittäminen
yhteistyö
Kuva
Tietokoneen käyttöä. Kuva Outi Kaakkuri

Liikuntapääkaupunki perusopetuksessa

Jyväskylässä lasten ja nuorten liikkumista edistetään koulupäivän aikana ja vapaa-ajalla. Liikuntasuositusten mukaisesti perusopetusikäisen tulisi liikkua 1-2 tuntia päivässä. Liikunnalliset välitunnit, toiminnalliset oppitunnit ja koulujen kerhotoiminta tarjoavat mahdollisuuksia ja kannustavat kokeilemaan erilaisia liikkumisen muotoja varsinaisten liikuntatuntien lisäksi. Koulumatkojen kulkemiseen jalan tai polkupyörällä kannustetaan.

koululainen
perusopetus
liikunta
harrastus
Liikkuva koulu
toiminnallisuus
oppiminen
liikuntapääkaupunki
Kuva
tyttöjä liikuntatunnilla juoksemaan lähtemässä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Oppilasmäärät kouluittain

Oppilasmäärät päivitetään 20.9. ja 20.1. olevien virallisten tilastointipäivien jälkeen.  

POR=perusopetusryhmä

 

lapsi
koululainen
oppilas
lukumäärä
perusopetus
Kuva
oppilaita lattialla istumassa kirjoja lukemassa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Perusopetuksen Toiminnallinen paja, TOPO

Kasvun maisema -hankkeessa alkoi vuoden 2018 alusta uusi perusopetuksen nivelvaiheen ja verkostojen kanssa yhteistyössä toimiva paja, jonka tehtävänä oli soveltaa toiminnallisia menetelmiä erilaisissa ohjausympäristössä sekä yhdistää elämyskasvatusta peruskoulun uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen perusopetuksen kontekstissa.

Toiminnallinen paja tarjosi nuorille mahdollisuuden vahvistaa oman elämän taitoja monipuolisin menetelmin, kokemuksellisuuteen ja elämyskasvatukseen painottuen. Ryhmävalmennus tuki nuoren kasvua ja kehitystä.

perusopetus
peruskoulu
Kuva
Pitkospuut suon yli. Kuva Maria Rinne