Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Keväällä useassa omakoti- ja rivitalossa haravat heiluvat ja puutarhasakset viuhuvat. Multaa hankitaan yleensä henkilöautolla säkeittäin tai peräkärrykuormittain. Puutarhatöistä aiheutuu omakotitalovaltaisella alueella ja jätteenkäsittelykeskuksella melkoinen autorumba, kun asukkaat kuskaavat usein monessa erässä puutarhajätteitä käsiteltäväksi ja hakevat multaa pihaansa. 

Puutarhajäte mullaksi -kokeilussa testattiin keskitettyä puutarhajätteen keräystä ja mullan tuontia kerrostaloyhtiöiden tapaan. Kokeilualueena oli Mäyrämäki, jossa asutus on omakotitalovaltaista ja pihat iältään mahdollisesti kevyen kohennuksen tarpeessa. Alueella järjestettiin lisäksi kompostointiluento sekä kysely, jolla selvitettiin asukkaiden kokemuksia kokeilusta ja tarvetta kokeilun palveluille jatkossa. Idea kokeiluun tuli jyväskyläläiseltä asukkaalta. Kokeilu toteutettiin yhteistyössä Mustankorkea Oy:n, Mäyrämäen ja Mustalammen asukasyhdistys ry:n ja Kuljetusliike Anssi Antikainen Oy:n kanssa.

Puutarhajätettä yhteislavalle

Mäyrämäkeläiset saivat kahtena viikonloppuna alueelle siirtolavat, jonne he saivat viedä maksutta puutarhajätettä eli haravointijätettä, risuja ja oksia. Lavan saapumisesta tiedotettiin kotiin jaetuilla mainoksilla, joissa kerrottiin paikkojen ja ajankohtien lisäksi myös selkeät ohjeet siitä, mitä lavalle saa jättää. Lavat sijaitsivat erityyppisissä paikoissa. Ensimmäisenä viikonloppuna lava oli päättyvän tien päässä kääntöpaikalla suojassa katseilta. Toisena viikonloppuna lava oli alueen läpi kulkevan kadun varressa satojen ohikulkijoiden ihmeteltävänä.

Ennakkopelkona oli, että yön pimeinä tunteina joku käy tyhjentämässä koko varastonsa sisällön täyttäen lavan kaikella muulla paitsi puutarhajätteellä. Pelko pois, mäyrämäkeläiset osoittautuivat fiksuiksi asukkaiksi! Molempina viikonloppuina lavoilla oli pelkästään sinne toivottua puutarhajätettä, lavojen ympäristöt säilyivät siisteinä ja lavat täytettiin ohjeiden mukaan. Toisena viikonloppuna tehdyn osallistujaseurannan mukaan lavalle toi jätettä 16 taloutta. Kyselyssä muutama vastaaja kertoi, että useampikin talous olisi ollut halukas lavaa käyttämään, mutta se oli täyttynyt ennen kuin he ehtivät jätteitä tuomaan. Yhteensä puutarhajätteitä kertyi noin 3200 kiloa. 

Kuva
Kuvassa kuormalava, johon on kerätty puutarhajätettä asuinalueelta. Kuva Johanna Hakkarainen

Kokeiluun osallistuneille lähetettyyn kyselyyn vastasi 13 henkilöä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kertoivat ajan säästämisen lavan käytön syyksi. Varsinkin jos jätettä joutuu viemään monta satsia, voi aikaa reissuihin mennä useampi tunti. Melkein yhtä moni vastaaja mainitsi syyksi keräyksen maksuttomuuden. Lähes puolet vastaajista iloitsi myös siitä, että sai jättää auton kotiin ja näin vähentää autoilua. Yksityisautoilun vähentäminen oli yksi kokeilun tavoitteista, kyselyssä heräteltiin vastaajia ajattelemaan keskitettyä keräystä myös henkilöautoilun kannalta.

Kokeilussa ilmaisena tarjottu keskitetty puutarhajätteen keräys otettiin siis hyvin vastaan. Kyselyyn vastanneista puolet sanoi, että mahdollisesti käyttäisi jatkossa samaa palvelua maksullisena. Lähes yhtä moni kuitenkin sanoi, että ei siitä maksaisi. Lavan käyttöhintana viisi euroa sai suurimman kannatuksen, 10 euroa toiseksi suurimman. Pelkkä lavan kuljetus ilman lavavuokraa maksoi 260 euroa. Lisäksi kustannuksia tulisi esimerkiksi lavan organisoimisesta paikalle, viestinnästä ja lavavuokrasta. Lavan todelliset kustannukset huomioiden tekisi toivottuihin hintoihin pääseminen tiukkaa.

Keskitettyjä kuljetuksia käyttävät esimerkiksi monet rivitaloyhtiöt, jotka tilaavat keväisin 
käyttöönsä lavan puutarhajätettä varten. Toiminta on usein vakiintunutta ja asukkaat ajoittavat kevättyönsä niin, että saavat kätevästi vietyä jätteet lavalle. Lavan kustannukset maksetaan yhtiövastikkeessa. Lava koetaan osana taloyhtiön palveluja asukkaille, eikä ylimääräisenä maksueränä, kuten kyselyyn vastanneet saattoivat sen kokea.

Multaa kotiinkannettuna ja kompostoituna

Kokeilun toisena osana alueelle toimitettiin keskitettyinä kuljetuksina puutarhamultaa. Asukkaat saivat tilata pihaan kuljetettuna puoli kuutiota (400 kg) puutarhamultaa maksaen ainoastaan mullan ja säkin hinnan, 20 euroa. Tämäkin osa kokeilua otettiin innolla vastaan, ensimmäinen tilaus tehtiin jo muutama tunti mainoksen jaon jälkeen, osalle kiinnostuneita jouduttiin tarjoamaan ei-oota. Multasäkkejä toimitettiin yhteensä 20 kappaletta.

Keskitetyssä mullan tilauksessakin lähes kaikkia kyselyn vastaajia miellytti ajan säästö ja autoilun vähentäminen. Puolet vastaajista kertoi, että tilasi multaa koska se oli edullisempaa suurempina määrinä. Lähes kaikki vastaajat olivat kiinnostuneita tilaamaan multaa jatkossakin maksullisena palveluna. Haastetta kysynnän ja tarjonnan kohtaamiselle kuitenkin aiheuttaisi hinta: suurimman kannatuksen multasäkin hinnaksi kotiinkuljetettuna sai 30 euroa, toiseksi suurimman 20 euroa. Mullan lisäksi keskitetyssä toimituksessa on muitakin kuluja, esimerkiksi tilausten koordinointi ja laskutus, mullan säkittäminen ja kuljetus. Tässäkin kohtaa kustannusten ja maksuvalmiuden yhteensovittaminen saattaisi olla haastavaa, vaikka keskitetty toimitus omaa aikaa säästäisikin.

Kokeilun kolmantena osana järjestettiin kompostointi-ilta. Siellä käytiin läpi kotikompostointi perustamisesta valmiin mullan käyttöön sekä bokashi- ja puutarhajätekompostointi. Esillä oli yhden asukkaan uusi lämpökompostori ja osallistujat saivat tutustua lisäksi bokashi-ämpäreiden toimivuuteen. Toukokuun loppu lähestyvine juhlineen vähensi osallistumisinnokkuutta, mutta pieni osallistujamäärä kuitenkin mahdollisti rennon ja kaikkien kysymyksiin vastaavan illan.

Kokonaisuudessaan kokeilu sujui hyvin ja vastaanotto oli innostunutta. Kyselyn vastauksissa idea keskitetyistä kuljetuksista ymmärrettiin hyvin ja kokeilulle toivottiin jatkoa. Keskitettyä puutarhajätteen keräystä ja mullan toimitusta voisi jatkossa organisoida esimerkiksi asukasyhdistys tai muu alueittain toimiva organisaatio.

Teksti ja kuvat: Johanna Hakkarainen, JAPA ry, projektityöntekijä

Alasivu