Huhtasuon päiväkodin toimintasuunnitelma 2023-2024
Huhtasuon päiväkodin esimiesalueen varhaiskasvatuspalveluihin kuuluvat
- Huhtasuon päiväkoti
- esiopetus
1. KASVU JA OPPIMINEN JYVÄSKYLÄSSÄ
Kasvun ja oppimisen palvelut vastaavat Jyväskylässä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja nuorisopalveluiden eri toimintojen järjestämisestä. Tavoitteenamme on rakentaa lapselle yhtenäinen opinpolku taaperoikäisestä aina nuoreksi aikuiseksi saakka Jyväskylän kaupunkistrategian arvojen mukaisesti. Arvojamme ovat inhimillisyys, vastuullisuus, rohkeus, avoimuus ja turvallisuus. Yhteinen missiomme on "Edistämme kuntalaisten hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä".
Kaupunkistrategian koulutuskaupunkikärjen tavoitteiden pohjalta on luotu vuosille 2023-2025 Kasvun ja oppimisen palveluiden kehittämisohjelma, joka tuo suuntaviivoja seuraavien vuosien kehittämistyölle.
Vahvan osallistavan prosessin tuloksena kehittämisohjelmalle muodostui neljä teemaa:
Vuorovaikutustaidot ja yhteisöllisyys
- Toimintaympäristön rakenteet ja prosessit
- Osaavat ja hyvinvoivat ammattilaiset
- Yhteisöllinen johtaminen, tietoperustaisuus ja laadun arviointi
Uudistuvan toimintasuunnitelmaprosessin tavoitteena on tukea yksiköitä toiminnan kehittämisessä sekä yhtenäistää kehittämis- ja arviointikäytänteitä eri palvelualueiden ja yksiköiden välillä yhdenvertaisuuden ja laadun takaamiseksi.
2. ORGANISAATIO JA HENKILÖSTÖ
2.1 Päiväkodin johtamisrakenteet ja vastuut
|
3. TOIMINTAVUOSI 2023-2024
3.1 Toimintavuoden tapahtumat
|
3.2 Hyvä arki ja laatutavoitteet
Valssin laatutavoitteet
Yksikön omat painotukset toimintavuodelle
|
4. KASVUN JA OPPIMISEN TUKI
4.1 Kasvun ja oppimisen tuki yksikössä
Veot ohjaavat erityisavustajien ja velhojen toimintaa ja heille on tehty pelisäännöt koskien koko päiväkotia. Johtotiimissä säännöllisesti arvioidaan resurssin käyttöä. |
4.2 Kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa
Lapsen tarvitsemat tukitoimet suunnitellaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti lapsen varhaiskasvatusryhmään. Laadukas varhaiskasvatus ja vahva yleinen tuki ovat perusta, jonka pohjalta rakentuu yksilöllisempi lapsiryhmässä toteutettava tehostettu tai erityinen tuki. Tuki voi olla pedagogista, rakenteellista ja/tai hoidollista tukea lapsen tarpeiden mukaisesti.
Tuen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi ovat koko henkilöstön vastuulla. Lapsiryhmissä työskentelee tuen resurssia kuten konsultoivia varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja erityisavustajia, jotka mahdollistavat tukitoimien toteuttamista lapsiryhmissä. Henkilöstö saa tukea autismi-, POLKU- ja NEPSY – konsultaatioiden avulla.
Lapsen opinpolku varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta perusopetukseen pyritään rakentamaan joustavasti. Siirtymävaiheissa tehdään monialaista ja alueellista yhteistyötä sovittujen yhteistyörakenteiden mukaisesti.
4.3 Tuki kasvun ja oppimisen palveluissa
Kasvun ja oppimisen palveluiden tavoitteena on laadukas kasvatus, opetus, ohjaus ja oppimisen tuki.
Kaupunkistrategia painottaa lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta, joita edistetään yhtenäisen opinpolun sekä monipuolisen nuorten palvelutarjonnan kautta. Mahdollisuus terveeseen kasvuun ja hyvään oppimiseen turvataan takaamalla riittävät resurssit varhaiskasvatukselle ja perusopetukselle. Näin toimien varmistetaan yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toteutuminen.
Kasvun ja oppimisen kehittämisohjelma toimii työkaluna, jonka avulla edistetään kaupunkistrategiassa asetettuja tavoitteita. Joustavien rakenteiden ja toimivien prosessien avulla tavoitellaan lasten, nuorten ja nuorten aikuisten tarpeen mukaista kasvun ja oppimisen tukea ja ohjausta.
5. OSALLISUUS, YHTEISTYÖ JA VIESTINTÄ
5.1 Osallisuus, yhteistyö ja viestintä yksikössä
Yksikön viestinnän periaatteet: Perheille viestitään Edlevon kautta. Jokaisessa ryhmässä pedagogisen dokumentoinnin päivittäisenä välineenä Moi-sovellus sekä viikoittaisena Instagram-sovellus. Sisäisessä viestimisessä käytetään Signal-sovellusta sekä sähköpostia. |
5.2 Osallisuus, yhteistyö ja viestintä varhaiskasvatuksessa
Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen on yksi tärkeimmistä Jyväskylän varhaiskasvatuksen pedagogisista painopisteistä. Yhteisöllisyys on osallisuuden oleellinen elementti.
Lasten arvostava kohtaaminen, heidän ajatustensa kuunteleminen ja aloitteisiin vastaaminen vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely luovat yhteisöllisyyttä sekä mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa.
Huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lapsen terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen on yhteistyön tavoitteena. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö voi tukea myös huoltajien keskinäistä vuorovaikutusta.
Varhaiskasvatuksessa viestintä tapahtuu pääasiallisesti sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Akuutit asiat kuten lapsen äkillinen poissaolo tai muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä.
5.3 Palvelun järjestäjätason kuvaus
Toimivilla kuulemisen ja vaikuttamisen rakenteilla annamme lapsille, nuorille ja huoltajille mahdollisuuden vaikuttaa niin kasvuyhteisön yhteisiin kuin omiin henkilökohtaisiin asioihin. Näitä osallistumisen ja vaikuttamisen kanavia ovat mm. lasten parlamentti, nuorisovaltuusto, koulujen oppilaskuntatoiminta, Vaskooli sekä koulujen vanhempaintoimikunnat. Kasvun ja oppimisen palveluissa tehdään laajasti yhteistyötä eri sidosryhmien, esimerkiksi Jyväskylän yliopiston kanssa. Kaikessa viestinnässä keskeistä on saavutettavuus sekä ajantasainen ja oikea-aikainen tiedottaminen.
6. KEHITTÄMISOHJELMA 2023-2025
6.1 Vuorovaikutustaidot ja yhteisöllisyys
Huhtasuon päiväkodissa on sovittu yhteiset eettiset pelisäännöt ja niitä on tarkasteltu ja päivitetty säännöllisesti. Tärkeimpinä nostoina eettisistä periaatteista: lasten ja henkilökunnan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden takaaminen ja kiusaamisen ehkäisy. Moninaisuuden kunnioittaminen, avoin ja kunnioittava vuorovaikutus.
|
6.2 Toimintaympäristön rakenteet ja prosessit
Tukee lasten, nuorten sekä nuorten aikuisten harrastamista ja liikunnallista elämäntapaa kehittämällä yksikön rakenteita ja toimintatapoja. Kirjaukset toimintasuunnitelmaan lukuun 7.3. Organisoi erilaiset tuen palveluiden muodot tarkoituksenmukaisella ja kestävällä tavalla hyödyntäen erilaisia malleja sekä rakenteita. Kirjaukset toimintasuunnitelmaan lukuun 4.1. |
6.3 Osaavat ja hyvinvoivat ammattilaiset
Järjestää säännölliset työelämäkeskustelut ja kartoittaa työntekijöiden osaamistarpeita sekä hyvinvointia. Kannustaa työntekijöitä liikkumaan ja ylläpitämään omaa hyvinvointia
|
6.4 Yhteisöllinen johtaminen, tietoperustaisuus ja laadun arviointi
Toimintasuunnitelmaan asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden arviointi: Koko työyhteisön kanssa työilloissa ja tiimipalavereissa toimintakauden aikana. |
7. KAUPUNKISTRATEGIASTA NOUSEVAT MUUT TEEMAT
7.1 Kansainvälisyys
Varhaiskasvatusyksikkö merkitsee taulukkoon toimintavuoden toiminnan painopisteet ja tavoitteet. Toimintavuoden päätteeksi arvioidaan, miten tavoitteet toteutuivat.
Taulukko: Yksikön kansainvälisyyden tasot ja toiminta |
Kansainvälisyys varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 mukaan varhaiskasvatus on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa kulttuurinen moninaisuus nähdään voimavarana. Jokaisen perusoikeuksiin kuuluu oikeus omaan kieleen, kulttuuriin, uskontoon ja katsomukseen.
Jyväskylässä monikielisen lapsen varhaiskasvatus järjestetään inklusiivisesti omalla asuinalueella lapsen lähipäiväkodissa. Lasten kielet, kulttuurit ja katsomukset saavat näkyä varhaiskasvatuksen arjessa. Henkilöstön tukena ovat kaksi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joiden tehtäviin kuuluu konsultointi ja koulutus. Varhaiskasvatusyksiköissä on nimetyt kieku (kieli ja kulttuuri) -yhdyshenkilöt.
Henkilöstöltä edellytetään kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuutta. Suomi toisena kielenä opetus toteutuu luontevissa, monipuolisissa tilanteissa sekä pienryhmätoiminnassa. Äidinkielen opettaminen on pääsääntöisesti perheen vastuulla. Oppimisympäristönä nähdään varhaiskasvatusyksikön lisäksi etenkin lähiympäristö mutta myös laajemmin koko Jyväskylä erilaisine mahdollisuuksineen. Henkilöstön kulttuurinen osaaminen ja sensitiivisyys näkyy eri kulttuurien arvostamisessa, avoimena kohtaamisena sekä vuorovaikutustaidoissa. Henkilöstön tietoisuutta ja ymmärrystä uskonnoista ja katsomuksista vahvistetaan koulutuksilla.
Kansainvälisyyskasvatuksen avulla kaikilla lapsilla on mahdollisuus tutustua eri kieliin ja kulttuureihin. Kaikkien lasten kielellisten taitojen, kulttuuri-identiteettien ja itsetunnon kehittymistä tuetaan yksilöllisesti ja monipuolisesti.
7.2 Resurssiviisaus
Ympäristövahtiin on kirjattu Jyväskylän kaupungin kestävän kehityksen tavoitteet, toimenpiteet ja tehtävät. Päiväkotien yksikkötasoisen suunnitelman taulukkoon kirjataan varhaiskasvatuksen vastuualueen toimenpiteistä (83, 137, 138 ja 139) johdetut tehtävät sekä niiden aikataulut, seuranta ja vastuuhenkilöt. Suunnitelmat laaditaan syyslukukauden aikana. Etusivu · Ympäristövahti (jyvaskyla.fi) Lisäksi päiväkoti voi kirjata varhaiskasvatuksen ympäristötavoitteista johdettuja muita yksikkökohtaisia tavoitteita ja toimenpiteitä.
Taulukko. Päiväkodin tavoitteet ja toimenpiteet |
Resurssiviisaus varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatus varmistaa vuosittain lapsille järjestettävän ikätasoisen kiertotalousneuvonnan toteutumisesta. Toteuttaminen varmistetaan yhteisellä vuosikellolla, johon kirjataan säännölliset toimenpiteet ja tehtävät yhteistyössä ympäristövastaavien verkoston kanssa.
Jokaisesta yksiköstä tulee löytyä ympäristövastaava sekä ympäristösuunnitelma osana toimintasuunnitelmaa. Vuosikelloon kirjataan säännölliset ympäristökasvatukseen liittyvät tehtävät.
Varhaiskasvatuksessa kannustetaan lapsia ja perheitä liikkumaan fiksusti lihasvoimaa ja julkisia hyödyntäen. Lisäksi järjestetään säännöllisesti kampanjoita ja tapahtumia fiksun liikkumisen esiin nostamiseksi.
Varhaiskasvatus järjestää osana ruokahävikkiviikkoja ja normaalia arkea kasvatuksellista toimintaa vastuullisen ja ekologisen ruokakäyttäytymisen vahvistamiseksi ja ruokahävikin vähentämiseksi.
Resurssiviisaus Kasvun ja oppimisen palveluissa
Kasvun ja oppimisen tavoitteena on kasvattaa resurssiviisaita, kestävään tulevaisuuteen katsovia ihmisiä. Tähän päästään tehostamalla nuorisopalveluiden, koulujen ja päiväkotien kestävän kehityksen kasvatusta osana opetus- ja kasvatustyötä, samalla parantaen kaupunkiympäristön tilaa sekä pienentäen ympäristöön kohdistuvien toimien kuormitusta. Pitkän aikavälin ympäristötavoitteiden asettaminen ja toimenpiteiden vuosittainen päivittäminen ovat toimenpiteistä tärkeimpiä. Toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioidaan Resurssiviisas Jyväskylä 2040 ohjelmapäivityksen yhteydessä ja seurannassa.
7.3 Liikunnallinen elämäntapa
Päiväkodissa edistetään lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa. Liikkuvaan ja terveelliseen elämäntapaan kannustavaa ohjausta toteutetaan suunnitelmallisesti.
|
Liikunnallinen elämäntapa varhaiskasvatuksessa
Jyväskylä on mukana valtakunnallisessa Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelmassa. Innostetaan ja tuetaan perheitä ja lapsia löytämään liikunnan ilo ja tätä kautta varmistaa liikunnallisen elämäntavan jatkuminen varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Tavoitteena taata kaikille yhtäläiset mahdollisuudet liikkumiseen ja jokaiselle lapselle kokemus liikkumisen riemusta, joka siirtyy varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Liikunnallinen elämäntapa kasvun ja oppimisen palveluissa
Lasten ja nuorten kasvattaminen liikunnalliseen elämäntapaan on Liikuntapääkaupunki-strategiakärjen mukainen erityistavoite kaupungin palveluissa. Kaupunkistrategiaan ja hyvinvointisuunnitelmaan on kirjattu lupaus edistää lasten ja nuorten liikkumista päiväkodeissa, kouluissa ja vapaa-ajalla. Näin toimimalla vahvistetaan yhteisöllisyyttä, tuetaan liikunta- ja harrastustoimintaa sekä vähennetään yksinäisyyttä. Jyväskylän kaupunki on myös Unicef Lapsiystävällinen kunta.
7.4 Kulttuuri
Varhaiskasvatuksen kulttuuritarjonnassa on vakiintunut kulttuuripalvelujen ja varhaiskasvatuksen kulttuurivastaavien kanssa yhdessä sovittu toimintamalli (taidepajat kiertävät alueilla ja esitykset tarjotaan vuosittain kaikille).
|
Kulttuuri varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman mukaan hyödynnetään Jyväskylän kaupungin ja yhteistyökumppaneiden tarjoamia palveluja, joita ovat mm. koulut, kirjastot, museot ja Kulttuuriaitta. Kulttuuripalvelut tuottaa kaikille kaupungin päiväkodeille joka vuosi taide-esitykset sekä vuorovuosin päivähoitoalueilla kiertävän monitaiteisen taidepajaohjelman. Kulttuuriohjelman suunnittelussa huomioidaan eri ikäiset lapset. Tavoitteena on taiteen ja kulttuurin keinoin tuottaa positiivisia elämyksiä ja siten tukea lapsen hyvinvointia, itseilmaisua ja hyvää kasvua.
Kulttuuri kasvun ja oppimisen palveluissa
Jyväskylän kaupungin kulttuuripalvelut tuottaa lapsille, nuorille ja perheille runsaasti laadukkaita kulttuuripalveluita: tapahtumia ja esityksiä Lasten Lystissä, Kulttuurineuvola-toimintaa, varhaiskasvatuksen kulttuuriohjelmaa ja perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelma Kompassia.
Kulttuuripalvelut koordinoi seudullista lasten- ja nuortenkulttuurin yhteistyöverkosto Kulttuuriaittaa. Kulttuuriaitta on yksi Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton perustajajäsenistä.
7.5 Elinvoima
Alueen tarpeisiin on vastattu mm. siten, että Huhtasuon päiväkodissa toimii kasvatusohjaaja (sosionomi), joka on matalan kynnyksen apu ja antaa perheille tukea ja neuvoja lasten hyvään kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa. Päiväkodissa toimii myös toimintaterapeutti tukemassa ryhmien henkilökuntaa mm. lasten motoriikkaan, hienomotoriikkaan ja hahmottamiseen liittyvissä haasteissa. Hanketyöntekijä toimii sekä henkilökunnan että huoltajien tukena ja pitää lapsille erilaisia lasten kehitystä ja oppimista tukevia kerhoja.
Tunne- ja kaveritaitoihin ja niiden opetteluun kiinnitetään huomiota kaikissa ryhmissä. Myös erityisiä tunnetaitokerhoja pidetään.
Liikenneturvallisuustempaus syksyllä päiväkodin pihassa. Huoltajia opastettiin lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa ja pyöräilykypärien käytöstä. Päiväkotiin on laadittu liikennekasvatuksen vuosikello. |
Elinvoima varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksessa kaupunkistrategian mukaista elinvoiman rakentumista tukevat erityisesti laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, jotka on kuvattu valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet kulkevat jatkumona varhaiskasvatussuunnitelman perusteista esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin.
Laaja-alainen osaaminen muodostuu tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon kokonaisuudesta. Osaaminen tarkoittaa myös kykyä käyttää tietoja ja taitoja sekä toimia tilanteen edellyttämällä tavalla. Tietojen ja taitojen käyttämiseen vaikuttavat lasten omaksumat arvot ja asenteet sekä tahto toimia. Laaja-alaisen osaamisen tarve nousee ympäröivän maailman muutoksista. Ihmisenä kasvaminen, opiskelu, työnteko sekä kansalaisena toimiminen nyt ja tulevaisuudessa edellyttävät tiedon- ja taidonalat ylittävää ja yhdistävää osaamista. Osaamisen kehittyminen alkaa varhaislapsuudessa ja jatkuu läpi elämän.
Elinvoima kasvun ja oppimisen palveluissa
Jyväskylän kaupunkistrategian mukaisesti elinvoima rakentuu muun muassa työllisyyden vahvistamisesta, kasvavista yrityksistä, houkuttelevista työpaikoista sekä yritysten ja korkeakoulujen kanssa toteutettavista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Kasvun ja oppimisen palveluissa voimme tukea tätä strategista tavoitetta edistämällä lasten ja nuorten hyvää kasvua ja oppimista, innovatiivisuutta, yritteliäisyyttä ja valmiuksia kohdata tulevan työelämän moninaiset tarpeet.
8. SUUNNITELMAT
8.1 Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Selvitys tehtiin keväällä 2023 ja esiin nousi leikkiympäristöön liittyviä asioita.
|
8.2 Turvallisuussuunnitelmat
|
8.3 Esi- ja perusopetuksen opiskelijahuoltosuunnitelma
Huhtasuon opiskeluhuoltosuunnitelma: |