Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Robottipuheluiden tulosten yhteenvedot

Jyväskylän kaupunki soitti automaattisia puheluita kaupunkilaisille lokakuussa 2021. Kyseessä oli kokeilu, jolla haluttiin testata uudenlaista tapaa tavoittaa kuntalaiset ja kuulla heidän mielipiteitään. Täältä löydät yhteenvedot puheluiden tuloksista. 

Kaupunkistrategian uudistamiseen liittyvän robottipuhelun yhteenveto

Puheluiden avulla haluttiin kuulla asukkaiden ajatuksia liittyen kaupunkistrategian uudistamiseen. Puhelinkysely soitettiin reilulle 9700 hengelle, joista tavoitettiin noin 7100 henkeä. Kyselyyn halusi vastata 880 henkilöä. Loppuun asti vietyjä puheluja oli reilu 760 ja puhelujen keskimääräinen kesto oli vajaa kolme minuuttia. 

Vastaajista 
55 % perheeseen kuului alaikäisiä lapsia

Kysymykseen ”Seuraavaksi haluaisin tietää, mitä mieltä olet Jyväskylästä ja sen kehittämisestä. Ensin kysyn mikä tekee Jyväskylästä hyvän paikan asua. Annan sinulle viisi erilaista vaihtoehtoa, joista voit valita sen mikä on lähinnä omia ajatuksiasi”, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
56 % viihtyisä asuinympäristö 
18 % hyvät koulutusmahdollisuudet 
13 % hyvät harrastusmahdollisuudet 
9 % hyvät palvelut 
5 % vetovoimaiset työpaikat

Vastaajista 54 % oli harkinnut muuttoa toiselle paikkakunnalle.

Kysymykseen ”Jyväskylän tulevaisuudesta ja siitä mitä Jyväskylästä puuttuu tai sinne tarvitaan lisää”, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
30 % tarvitaan lisää työ- ja koulutuspaikkoja
15 % Jyväskylässä on jo riittävästi kaikkea 
15 % tarvitaan lisää liikuntaharrastusmahdollisuuksia
15 % tarvitaan lisää lasten, nuorten ja perheiden palveluja
13 % tarvitaan lisää kulttuuriharrastusmahdollisuuksia
7 % tarvitaan lisää monipuolisempaa asuntotarjontaa
6 % tarvitaan lisää kaupallisia palveluita


Kysymykseen siitä, miten vastaaja koki automaattisen puhelun sopivaksi tavaksi vaikuttaa Jyväskylän kaupungin palveluiden kehittämiseen, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
73 % koki automaattisen puhelun sopivaksi tavaksi vaikuttaa 
14 % koki, ettei automaattinen puhelu sopinut itselle vaikuttamisen tavaksi
12 % ei osannut sanoa, onko automaattinen puhelu itselle sopiva tapa vaikuttaa


Nuorisopalveluiden robottipuheluiden tulosten yhteenveto

Puheluiden avulla haluttiin kuulla alle 30-vuotiaiden nuorten aikuisten tarpeita heille suunnatusta toiminnasta ja palveluista. Puhelinkysely soitettiin reilulle 2500 hengelle, joista tavoitettiin noin 1850 henkeä. Kyselyyn halusi vastata 133 henkeä. Loppuun asti vietyjä puheluja oli 105 ja puhelujen keskimääräinen kesto oli reilu kaksi minuuttia. 

Vastaajista 
65 % opiskeli
17 % kävi töissä
9 % elämäntilanne oli joku muu 
9 % oli työtön 

Kysymykseen siitä, millaista vapaa-ajan toimintaa nuorisopalveluiden tulisi järjestään, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
34 % lyhytkursseja eri teemoista 
26 % pelitoimintaa 
20 % taidetta 
12 % kansainvälisyystoimintaa 
9 % mediatoimintaa 

Kysymykseen siitä, mihin asioihin jyväskyläläiset nuoret tarvitsevat eniten tukea ja ohjausta, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
44 % mielen hyvinvointiin
20 % työllistymiseen 
13 % yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn
10 % taloudenhallintaan
6 % terveellisiin elämäntapoihin 

Kysymykseen siitä, miten nuori haluaisi saada tukea ja ohjausta, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
36 % ohjaajalta kasvokkain  
24 % chatin kautta
15 % somessa
12 % vertaisryhmässä
9 % puhelimitse
5 % sähköpostitse 

Kyselyssä kysyttiin millaisia muita palveluita ja toimintaa nuorille kaivattiin. Vastauksissa nousivat esiin musiikkitoiminta kuten treenikämpät, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut, työkokeilut, kokkauskurssit, luontoretket sekä urheilupalvelut.

Kysymykseen siitä, miten vastaaja koki automaattisen puhelun sopivaksi tavaksi vaikuttaa Jyväskylän kaupungin palveluiden kehittämiseen, vastaukset jakaantuivat seuraavasti: 
73 % koki automaattisen puhelun sopivaksi tavaksi vaikuttaa 
14 % koki, ettei automaattinen puhelu sopinut itselle vaikuttamisen tavaksi
12 % ei osannut sanoa, onko automaattinen puhelu itselle sopiva tapa vaikuttaa
 

Asiasanat:  
kokeilu