Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Kysymyksiä ja vastauksia robottipuheluista

Miksi robotti soittaa jyväskyläläisille?

Haluamme etsiä uusia keinoja, joiden avulla kaupungin asukkaat voivat kertoa mielipiteensä Jyväskylän kaupungin palveluista sekä niiden kehittämistarpeista. Kunnan palveluiden kehittämisessä on tärkeää kuulla kuntalaisten mielipiteitä, jotta palveluja voidaan kehittää asukaslähtöisesti.

Mistä numerosta puhelu tulee?

Robotti soittaa numerosta 014 547 0012.

Voiko robotille soittaa takaisin, jos ei ehdi vastata?

Kyllä voi. Ohjeen takaisin soittamisesta kuulee puhelun alussa.

Mistä soitoissa käytetyt puhelinnumerot on saatu?

Kuntalaisista poimitaan kyselyiden kohderyhmiä vastaava otos väestötietorekisteristä. Näiden tietojen pohjalta asukkaiden puhelinnumerotiedot hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Robotti ei soita esimerkiksi alle 18-vuotiaille merkittyihin numeroihin tai numeroihin, joissa on markkinointikielto. Kaikille kuntalaisille puhelua ei siis tule.

Miksi robotti soittaa puhelut eikä ihminen?

Robotti pystyy soittamaan jopa 3 600 puhelua tunnissa ja muuttamaan vastaukset saman tien raporttimuotoon. Näin saadaan nopeasti ja paljon helposti analysoitavaa dataa kehittämisen ja päätöksenteon tueksi. 

Mikä tämä ”puhelinrobotti” on?

Puhelurobotti on tietokoneohjelma, joka soittaa puheluita ihmisten puolesta. Robotille vastataan numeronäppäintä painamalla tai sanallisesti puhelun aikana kuultavien ohjeiden mukaisesti. Palveluntuottaja On-Time Research Solutions Oy on Pohjoismaiden johtava automaattipuheluiden soittopalvelu. Puhelurobotin äänenä voidaan käyttää joko synteettistä eli tietokoneella tehtyä ääntä tai ihmisen äänittämää ääntä. Jyväskylän kaupungin asukkaille soittava puhelurobotti puhuu ihmisen äänellä.

Montako robottipuhelua on tulossa?

Robottipuhelukampanjoita toteutetaan muutamia syksyn 2021 aikana. Kokeilun aikana samalle henkilölle ei tule kuin yhteen aihepiiriin liittyvä puhelu. 

Miten vastaan robotille?

Kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla. Numeronäppäintä painamalla voi valita omaa mielipidettään kuvaavan vastauksen. Mukana on myös vapaan vastauksen kysymyksiä, joihin voi vastata puhumalla annettujen ohjeiden mukaisesti.
 

Aina on liikkeellä myös huijareita. Mistä tiedän, mikä puhelu tulee oikeasti Jyväskylän kaupungilta?

Puhelu tulee numerosta 014 547 0012.

Onko tämä kertaluonteinen kysely?

Robottipuheluja kokeillaan syksyn 2021 aikana. Saadun kokemuksen perusteella voidaan harkita, onko kyseessä sellainen ratkaisu ja toimintatapa, jota on hyvä käyttää myös jatkossa.

Mitä puheluissa kerätyille vastauksille tapahtuu?

Eri kohderyhmille suunnatuilla robottipuheluilla on erilaisia tavoitteita. Yleisesti ottaen kaupunki hyödyntää vastauksia suunnitellessaan ja kehittäessään kaupunkilaisten palvelutarpeita, valmistellessaan tärkeitä asioita päätöksentekoon tai kerätessään palautetta ja kokemuksia.

Kuka litteroi puhelimitse saadut vastaukset?

Robotti tekee avoimien kysymysten litterointityön pääosin, mutta joissain tapauksessa ihmisen tekemä lisälitterointi voi olla tarpeen. Tavoitteena on, että robotti tuottaa kerätyistä tiedoista helposti hyödynnettävää ja ymmärrettävää materiaalia. 

Jos kerron henkilökohtaisia asioitani esimerkiksi siitä, että tarvitsen tietynlaisia palveluja, miten tietoturva huomioidaan?

Kaupungin puolella tuloksia käsittelevät vain ne, jotka niitä suoraan töidensä puolesta tarvitsevat. Tuloksien käsittelyssä vastaajia ja vastauksia ei tulla yhdistämään. Palveluntuottaja On-Time Research Solutions Oy:n kanssa on tehty sopimus henkilötietojen käsittelystä. Rekisteriselosteen pääsee katsomaan kaupungin verkkosivuilta. Tietosuojaseloste

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Jyväskylässä robottipuheluista kerätään kokemuksia syksyn 2021 aikana. Kokeilun päätyttyä harkitaan, onko puhelurobotiikka hyvä keino lisätä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.

Puheluiden avulla kerätyistä tiedoista koostetaan yhteenveto kaupungin nettisivuille syksyn 2021 aikana.

Saitko puhelun numerosta 014 547 0012?

Kun saat soiton numerosta 0145470012, on kyseessä automaattinen puhelu Jyväskylän kaupungilta. Haluamme tällä soitolla antaa kaupungin asukkaille mahdollisuuden kertoa mielipiteitänsä Jyväskylän kaupungin palveluista ja niiden kehittämistarpeista. Kunnan palveluiden kehittämisessä on tärkeää kuulla kuntalaisten ajatuksia, jotta palveluita voidaan kehittää asukaslähtöisesti. 

Puhelurobotiikalla kerätään tietoa kaupungin kehittämisen tueksi

Puhelukampanjoita toteutetaan syksyn 2021 aikana. Puheluita soitetaan kaupungin strategiatyöhön, nuorten palveluihin ja metsän hoitoon liittyen. Samalla haluamme selvittää, onko puhelurobotiikka hyvä keino lisätä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Puhelurobotiikan avulla on mahdollista saada nopeasti ja paljon helposti analysoitavaa dataa kehittämisen ja päätöksenteon tueksi.

Kenelle soitetaan?

Puheluja soitetaan joukolle täysi-ikäisiä jyväskyläläisiä, joiden puhelinnumerot ovat julkisesti saatavilla. Puhelukampanjassa ei soiteta yrityksille eikä numeroihin, joissa on markkinointikielto.

Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen. Kyselystä on myös mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin. Kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Puheluiden sisältö käsitellään nimettömästi.

Robotti yrittää soittaa kuntalaiselle kaksi kertaa. Tämän jälkeen lähetetään tekstiviesti, jossa on ohjeet, kuinka robotille voi halutessaan soittaa takaisin. Puheluiden avulla saaduista vastauksista koostetaan yhteenveto kaupungin nettisivuille syksyn 2021 aikana.

Puhelukampanjat ovat osa Jyväskylän ja Oulun kaupunkien yhteistä MODA-hanketta (Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen), joka on valtiovarainministeriön rahoitusta saanut digikannustinhanke. Hankkeessa on tarkoituksena kehittää kunnan asiakaspalveluihin digitaalisuutta hyödyntäviä toimintamalleja ja ratkaisuja. 

Tekniset ratkaisut robottipuheluihin toimittaa On-Time Research Solutions Oy. 

Lisätietoja robottipuheluista

Salla Pykälämäki
erikoissuunnittelija, Jyväskylän kaupunki
p. 050 430 2314
salla.pykalamaki(at)jyvaskyla.fi

Jussi Päkkilä
projektipäällikkö, MODA-hanke
p. 040 630 1562
jussi.pakkila(at)ouka.fi