Hyppää pääsisältöön

Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.

Perusopetuksen alueelliset pienryhmät

Oppilaan tarvitsema oppimisen ja koulunkäynnin tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa erilaisin joustavin järjestelyin. Jos kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen keinoin, oppilas tarvitsee erityistä tukea. Erityistä tukea voidaan antaa monin eri tavoin: yleisopetuksen ryhmässä, koulun pienryhmässä tai alueellisessa erityisen tuen pienryhmässä. Tuen tarpeesta ja opetusjärjestelyistä keskustellaan aina yhdessä luokanopettajan, aineenopettajan, erityisopettajan ja oppilaan huoltajien kanssa.

oppilas
oppiminen
koulu
koululainen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
Kuva
tabletissa sovellus auki ja lapsen käsi käyttää. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Joustava koulun alku

Joustavan esi- ja alkuopetuksen tavoitteena on luoda esiopetuksesta perusopetukseen siirtyminen mahdollisimman joustavaksi lapsen kasvua ja oppimista tukevalla tavalla.  Esi- ja alkuopettajien sekä erityisopettajien yhteistyö mahdollistaa yksilöllisten opinpolkujen jatkumon rakentumisen. Esiopetusryhmien ja 1.-2-luokkien oppilaiden välinen suunnitelmallinen yhteistyö pitää sisällään joustavia ryhmittelyjä, pienryhmätoimintaa, teemapäiviä ja erilaista toiminnallista yhdessä oppimista.

oppilas
oppiminen
yksilöllisyys
opetussuunnitelma
koululainen
Kuva
Poika asettelee kuvia taululle. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

Tukea koulunkäyntiin ja oppimiseen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa.

Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö.

Erilaisia tukimuotoja

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. 

oppilas
oppiminen
opetussuunnitelma
tuki
yksilöllisyys
Kuva
Iloinen oppilas keinuu erityiskeinussa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen