Tourujoen kunnostushanke
Tourujoen työmaan uutiskirje
Uutiskirjeestä saat ajankohtaisen tiedon työmaan etenemisestä sekä tulevien työvaiheiden vaikutuksista lähiympäristössä liikkumiseen.
Keskeiset muutokset
Kartta Tourujoen kunnostuksen työmaa-alueesta kokonaisuudessaan
Kankaankadun jalankulun ja pyöräilyn silta on rakentamisen ajan pois käytöstä
Tourujoen kunnostustöiden vuoksi joen rantareitti ei ole koko pituudeltaan käytössä jokikunnostuksen aikana. Rantareitti on suljettu aina siltä kohdalta, jossa töitä kulloisenakin hetkenä tehdään.
Suurimman muutoksen lähialueen asukkaille tuo Kankaankadun jalankulun ja pyöräilyn sillan sulkeminen. Vanha silta on purettu, ja uusi silta valmistuu loppuvuoden 2026 aikana.
Kankaankatu 1-9:n asukkaiden kulku- ja ajoyhteys kiinteistöille siirtyy väliaikaisesti vanhan hautausmaan vierustaa kulkevalle kävely- ja pyöräväylälle. Työmaa-alueen vuoksi väylää pitkin ei pääse enää Tourujokivarren rantareitille eikä Kankaan asuinalueelle. Kunnostuksen aikana keskustasta Lohikosken suuntaan pyörällä tai kävellen kulkevien kannattaa kulkea Puistokadun, Taulumäentien ja Lahjaharjuntien kautta.
Muutoksia Kankaan asuinalueella liikkumiseen
Kankaankadun sillan sulkeminen vaikuttaa myös Kankaan asukkaisiin. Kankaalta keskustaan kävellen tai pyörällä liikkujan kannattaa suunnistaa Kinakujan sillan kautta. Kankaalta Taulumäen suuntaan kannattaa kulkea Lohikoskentien kautta.
Työmaan aikana kulku Valkoiselle talolle tapahtuu Kympinkadun kautta työmaatietä pitkin. Kevyelle liikenteelle on työmaasta rajatut omat turvalliset kulkuväylät.
Hankkeen taustaa
Jyväskylän kaupunki on päättänyt kunnostaa Tourujoen ja palauttaa sen mahdollisimman luonnonmukaiseen tilaan. Kunnostuksen tavoitteena on vaelluskalojen nousun ja lisääntymisen mahdollistaminen sekä jokivarren viheralueiden kehittäminen suojeltu kulttuuriympäristö huomioiden. Hanke on valtakunnallisesti merkittävä laajuutensa ja keskeisen sijaintinsa vuoksi. Rakennustyöt käynnistyivät keväällä 2024, ja kunnostustyöt valmistuvat vuoden 2026 aikana.
Tourujoen kunnostus on osa Jyväskylän keskustan kehittämistä. Tavoitteena on elinvoimainen, vilkas, turvallinen, saavutettava ja viihtyisä kaupunkikeskusta, kaupungin sydän ja kohtaamispaikka. Kehitystyö tehdään yhdessä yritysten ja kaupunkilaisten kanssa, ihmiset luovat keskustan tunnelman.
Tourujoen kunnostuksen rakennussuunnitelman sisältö
Kunnostusalue yltää Kankaan asuinalueelta Palokkajärvelle. Suurimmat muutokset tapahtuvat Kankaan asuinalueen kohdalla. Luonnonsuojelualueella ei tehdä toimenpiteitä.
Kankaan vanhan vesivoimalaitoksen pato- ja kanavarakenteita puretaan, ja luonnonmukainen joki- ja koskiuoma rakennetaan vanhojen betonisten kanavarakenteiden viereen. Koskiosuuden 25 cm korkeat kalaportaat ja levähdysaltaat muodostuvat suurikokoisista luonnonkivistä.
Kankaankadun jalankulku- ja pyöräilyväylän silta uusitaan entiselle paikalle aiempaa pidempänä. Silta ylittää myös uuden rakennettavan jokiuoman.
Palokkajärven ja Kankaan alueen väliselle jokiosuudelle toteutetaan kalojen lisääntymis- ja poikastuotantoalueita yhteensä 1800 m2, josta kutusoraikkojen osuus on 600 m2. Tällä osuudella jokiuoman rakenne monipuolistuu ja syntyy virtaamaltaan vaihtelevia alueita. Joen yläjuoksulle ennen Palokkajärveä rakentuu pohjapato, joka säilyttää järven vedenkorkeuden nykyisellään.
Jokiuoman rakennetta ja pohjan materiaaleja suunnitellaan erityisesti järvitaimenen elinympäristövaatimusten sekä lisääntymis- ja poikastuotantoalueiden pohjalta. Kalatie mitoitetaan ensisijaisesti järvitaimenelle. Myös harjuksen, pikkunahkiaisen, järvinahkiaisen ja kivisimpun nousu pyritään mahdollistamaan.
Tulvatilanteissa uuteen jokiuomaan menevää vesimäärää rajoitetaan ja tulvavesiä johdetaan betoniseen tulvakanavaan, jotta vesimäärä säilyy optimaalisena kalojen nousun kannalta.
Rantareittien varsille toteutetaan viihtyisiä oleskelupaikkoja.
Osa suunnitelluista virkistysalueista on mahdollista rakentaa myöhemmin
Tourujoen varrelle on suunniteltu rantareittejä, oleskelualueita ja kaksi laituria. Taulumäellä sijaitsevan Koskenharjun kentän kohdalle on suunniteltu näköalapaikka. Osa suunnitelluista oleskelualueista osuvat Kehä Vihreän reitin varrelle täydentäen Kehä Vihreän oleskelualueiden kirjoa. Kehä Vihreä on Jyväskylän keskustaa kiertävä 10 kilometrin mittainen viheralueiden ja virkistysreittien kokonaisuus.
Tourujoen kunnostussuunnitelman valitusprosessin vuoksi kunnostuksen aloitus lykkääntyi. Valitusprosessin aikana rakentamisen kustannukset nousivat. Rakentamisen kustannusten pienentämiseksi hanke toteutetaan tässä vaiheessa karsittuna. Kustannuksia pienennetään mm. jättämällä rakentamatta suunniteltuja oleskelu- ja virkistysalueita, joen rannan kulkuväyliä sekä vähentämällä suunniteltua valaistusta ja kasvillisuutta. Lisäksi tässä vaiheessa jätetään rakentamatta rantautumislaiturit ja vanhan voimalaitoksen ympäristö. Kankaankadun kävely- ja pyöräliikenteen sillan kansimateriaali on vaihdettu hankintahinnaltaan edullisempaan.
Hankkeen kustannukset ja avustukset
Tourujoen kunnostuksen kustannusarvio on noin 6,5 miljoonaa euroa. Summa ei sisällä hankkeen valmistelevia kunnallistekniikan siirtotöitä. Hankkeelle haetaan vuosittain avustusta ELY-keskukselta. Vuodelle 2024 avustusta on saatu 250 000 euroa. Myös muita avustusrahoituksia selvitetään hankkeen aikana.
Havainnekuvat:

Pohja-aukollinen pato säätelee veden määrää Kankaan koskessa ohjaamalla osan virtaamasta kuvassa vasemmalla puolella olevaan tulvakanavaan. Muurissa olevan aukon kautta kalat ja muu eliöstö pääsee nousemaan kohti ylävirtaa. Kuva: Ramboll Finland Oy.

Uusi rakennettu koskimainen jokiuoma vanhalta voimalaitokselta pohjoisen suuntaan. Kuva: Ramboll Finland Oy.

Joen varrelle rakennetaan uusia rantareittejä ja istuskelupaikkoja. Kuva: Ramboll Finland Oy.

Uudet rantareitit, oleskelupaikat ja istutettu kasvillisuus lisäävät jokivarren virkistyskäyttöä. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Resurssiviisaus osana kunnostushanketta
Resurssiviisas Jyväskylä näkyy myös Tourujoen kunnostushankkeessa, jossa on käytössä työkone- ja kuljetuskalustolle päästöluokkavaatimukset ympäristöystävällisen rakentamisen edistämiseksi. Työkonekalustossa käytetään biohajoavia hydrauliöljyjä erikoiskalustoa lukuun ottamatta. Hankkeessa kokeillaan myös kone- ja kuljetuskaluston päästöseurantaa, joka tuottaa tietoa tulevien hankkeiden päästötavoitteiden määrittämiseksi.
Suunnitelma-aineisto:
Lisätiedot
viherrakennuttaja Jarmo Toikkanen, p. 050 527 8090, jarmo.toikkanen[at]jyvaskyla.fi
työnjohtaja Veli-Matti Ainasoja, p. 044 727 2678, Savon Kuljetus