Hyppää pääsisältöön
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet
Pääsisältö

Yrjönkatu on reilut 900 m pitkä tonttikatu Jyväskylän keskustan läheisyydessä, Harjun ja Puistolan alueilla. Kadun varrella on pääasiassa kerrostaloasumista ja jonkin verran myös kivijalkamyymälöitä. Yrjönkatu on määritelty Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmassa (v. 2016) poikittaissuuntaiseksi pyöräilyn pääreitiksi, joka välittää pyöräliikennettä useille pääreiteille kaikkiin ilmansuuntiin. Yrjönkatu on tärkeä reitti mm. kaupungin suurimpaan oppilaitosten keskittymään. 

Yrjönkadusta on aikaisemmin ollut nähtävillä pyöräkatusuunnitelma välillä Vapaudenkatu-Ilmarisenkatu sekä Yrjönkadun ja Puistokadun risteysjärjestelyt Puistokadun katusuunnitelmamuutoksen yhteydessä. Vapaudenkadun ja Ilmarisenkadun saneeraus on toteutettu osittain vuonna 2020. Osuus viimeistellään ja muutetaan pyöräkaduksi tämän hankkeen yhteydessä. Yrjönkadun ja Puistokadun risteysjärjestelyt toteutetaan Puistokadun rakentamisen yhteydessä.

Katusuunnitelma

Katusuunnitelmassa esitetään Yrjönkatu muutettavaksi pyöräkaduksi koko kadun matkalta. Pyöräkatumuutoksella jäsennellään kadun liikenneympäristöä erityisesti pyöräliikenteen ehdoilla. Pyöräkatu on katu, jossa pyöräilijät ja autoliikenne kulkevat samalla ajoradalla, mutta moottoriajoneuvot sovittavat ajonopeutensa pyöräliikenteen mukaiseksi. Jalankulkijat liikkuvat omalla väylällään ajoradan laidoilla. Pyöräkatu asetetaan etuajo-oikeutetuksi, mikä parantaa pyöräliikenteen sujuvuutta. 

Kadun muutostyöt tehdään pintatöinä, mikä tarkoittaa, että kadun nykyinen päällyste jyrsitään pois, katu päällystetään uudelleen ja kadun toimintoja rajataan kiveyksillä. Nykyiset reunakivilinjat säilyvät entisellään, mutta tarvittaessa reunakiviä uusitaan. Kadun kuivatusratkaisut eivät muutu. 

Ajokaistat on suunniteltu 2,25 m leveiksi väyliksi, jotka päällystetään punaisella asfaltilla, mikä korostaa uudenlaista väylää sekä viestii reitin jatkuvuudesta. Ajokaistat erotetaan toisistaan 0,5 m leveällä kiviraidalla, mikä lisää autoilijoiden tarkkaavaisuutta sekä etäisyyttä pyöräilijöihin ohitustilanteessa. Kiviraita voidaan toteuttaa esimerkiksi luonnonkivillä nupukiviladontana. Kadunvarsipysäköinti tullaan säilyttämään, sillä pysäköinnin tarve alueella on suuri. Pysäköintipaikkojen leveys vaihtelee 2–2,25 m välillä. Pysäköinti erotetaan ajoradasta 0,5 m leveillä kiviraidoilla ajoradan molemmin puolin. Yrjönkadulle Puistokadun risteykseen asennetaan pyöräpysäköintitelineitä. Jalkakäytävät säilyvät nykyisellään. Tarvittaessa jalkakäytävien päällyste uusitaan. 

Yrjönkatuun liittyvät kadut asetetaan väistämisvelvollisiksi liikennemerkein, pois lukien Puistokatu, joka on liikennevalo-ohjattu risteys. Nopeusrajoitus kadulla säilyy nykyisellään eli on 30 km/h. Pyöräkadun alkaminen ja päättyminen osoitetaan liikennemerkein kaikissa tulo- ja poistumissuunnissa. 

Yrjönkadun pyöräkatumuutoksen yhteydessä suunnitellaan Rauhankadun järjestelyt, joka on myös yksi pyöräilyn pääreiteistä. Rauhankatu on yksisuuntainen katu, jossa ajoradan leveys on n. 3,55 m. Pyörällä ajo yksisuuntaisella kadulla mahdollistetaan uuden tieliikennelain mukaisesti kaksisuuntaisena liikennemerkein sekä tiemerkinnöin. Yrjönkadulta Tourukadulle suuntautuvan pyöräliikenteen havaittavuutta sekä turvallisuutta parannetaan päällystämällä 1,25 m levyinen kaistale punaisella asfaltilla ajoradan oikeaan reunaan.

Sepänkadulla Yrjönkadun risteyksessä tehdään pyöräliikenteen sujuvuuden parantamiseksi järjestelyjä, jotta liittyminen pyöräkadulle ja vastaavasti pyöräkadulta poistulo olisivat mahdollisimman sujuvia. Alueella tehdään reunakiven madalluksia sekä lisätään tiemerkintöjä ohjaamaan pyöräilijöitä. Pyöräilijöiden turvallisuutta parannetaan korottamalla liittymäalue.

Yrjönkadun valaistus uusitaan kokonaisuudessaan Puistokatu-Ilmarisenkatu välillä. Valaistus uusitaan myös Opistokujalla ja Puistotori-kadulla. Sepänkatu-Puistokatu välillä valaisimia ei uusita. 

Puistokadun ja Ilmarisenkadun välisellä osuudella Alva-yhtiöt Oy tekee vesihuollon ja sähkön saneerausta ja teleoperaattorit uusia putkituksia/kaapelointeja. 

Kustannusarvio ja aikataulu

Pyöräkatuhankkeelle on budjetoitu vuoden 2022 investointiohjelmassa 250 000 € määräraha. Hankkeelle on myönnetty lisäksi Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta. Kadun rakentaminen on aikataulutettu toteutettavaksi alustavasti vuoden 2022 aikana. 

Alva-yhtiöt Oy:n sekä operaattoreiden rakennustyöt toteutetaan kevät-/kesäkaudella 2022.

Nähtävilläolo

Suunnitelma oli julkisesti nähtävillä Rakentajantalon palvelupiste Hannikaisessa os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 1.–14.3.2022.

Sijaintipaikkakartta (pdf)

Asemapiirustus, tyyppipoikkileikkaus plv 0-480 (pdf)

Asemapiirustus, tyyppipoikkileikkaus plv 480-952 (pdf)

Pituusleikkaus (pdf)

Lisätiedot

suunnitteluinsinööri Johanna Savolainen
puh 050 567 3087

Asiasanat:  
katusuunnitelma