Hyppää pääsisältöön
Kuva
Pääsisältö

Kuohun päiväkodin toimintasuunnitelma 2022-23

Kuohun päiväkoti kuuluu Jyväskylän läntisen varhaiskasvatuksen alueeseen ja toimii hallinnollisesti Tikkalan ja Vesangan päiväkotien kanssa. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta Kuohun päiväkoti

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailusta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.
 

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointi.

Kuohun päiväkodissa yhteistyön perheiden kanssa hyvä alku –keskustelulla, jossa tutustumme toisiimme ja pyrimme näin luomaan mahdollisimman turvallisen aloituksen lapsen kasvun- ja opinpolulle. Keskustelu käydään ensisijaisesti lapsen kotona. Lapsi ja huoltajat voivat tulla tutustumaan päiväkotiin ennen varhaiskasvatuksen alkua niin monesti kuin he kokevat tarpeelliseksi.

Huoltajat ovat aina tervetulleita seuraamaan lapsensa päiväkotipäivää tai osallistumaan toimintaamme esim. kertomalla omasta työstään tai harrastuksestaan. Päiväkodeissamme järjestetään toiminnallisia vanhempainiltoja sekä muita yhteisiä tapahtumia, joista tiedotetaan erikseen.  Päiväkotikouluillamme toimivat aktiiviset vanhempaintoimikunnat.

 

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.

Meille on tärkeää, että lapset osaavat ja saavat leikkiä. Leikki kehittää lapsen ajattelutaitoja, kieltä, vuorovaikutus- ja tunnetaitoja sekä omatoimisuutta. Leikki on lapselle tärkeä oppimisen tapa. Toiminnassamme leikin arvostaminen näkyy leikkimahdollisuuksien ja –ajan antamisena lapsille. Muokkaamme leikkiympäristöjä säännöllisesti lasten toiveita kuunnellen.

Päiväkotien ympärillä avautuu monipuolinen metsäluonto, joka tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden luonto- ja liikuntapedagogiikan toteuttamiseen. Liikunta- ja luontopainotteinen toiminta onkin keskeinen osa varhaiskasvatustoimintaamme. Sen kautta toteutamme varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelman perusteiden mukaisia sisältöalueita.

 Tuemme lapsen fyysistä aktiivisuutta arkiliikunnalla sekä lapsilla on mahdollisuus liikkumiseen sisällä ja ulkona. Ulkoilemme päivittäin säällä kuin säällä, hyödyntäen monipuolisesti lähiympäristön tarjoamia liikunta- ja ulkoilumahdollisuuksia. Käytämme erilaisia oppimisympäristöjä (sisällä ja ulkona) monipuolisesti kaikessa toiminnassa ja kannustamme lapsia toiminnallisuuteen. Kannustamme lasta kokeilemaan ja etsimään omia rajojaan; vältämme turhia kieltoja ja rajoituksia sekä huomioimme lasten yksilöllisen taitotason. Luomme mahdollisuuksia lasten fyysiseen aktiivisuuteen (ohjattu ja omaehtoinen) suunnitelmallisuuden, soveltuvien ympäristöjen ja kannustavan ilmapiirin avulla. Kunnioitamme ja tutkimme luontoa tutustuen sen tarjoamiin mahdollisuuksiin (esim. jokamiehen oikeudet) sekä luomme lapsille jo varhaisessa vaiheessa oman luontevan luontosuhteen.

Toimintavuosittain pohdimme työyhteisössämme, mitkä ovat ne asiat, joihin haluamme erityisesti tulevan vuoden aikana panostaa ja joita koemme tarpeellisiksi kehittää. Näitä kutsumme nimellä laadulliset tavoitteet. Laadulliset tavoitteemme vuonna 2022-23 ovat suunnittelu, arviointi ja kehittäminen työntekijän ja tiimin lapsiryhmätyön tukena sekä lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen monipuolisesti musiikkikasvatuksen keinoin.

Kasvattajatiimit luovat omalle työlle tavoitteita alueen laadullisten tavoitteiden pohjalta. Näiden tavoitteiden toteutumista arvioidaan yhteisesti niin vuodenvaihteessa kuin keväälläkin. Laadullisten tavoitteiden teemat kulkevat mukana arjessamme. Yhdessä keskustellen luomme ko. teemoista yhteistä ymmärrystä. Lisäksi hankimme lisää tietoa ja osaamista, joiden pohjalta voimme tarvittaessa tehdä konkreettisia muutoksia varhaiskasvatuksen arkeen.

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.

Lapset pääsevät kehitystasonsa mukaisesti vaikuttamaan toimintaamme. Pienten kohdalla tämä voi tarkoittaa esim. leikkiympäristön muokkaamista lasten toiminnasta tehtyjen havaintojen pohjalta. Mitä isommasta lapsesta on kyse, sitä paremmin hän pystyy kertomaan omat ajatuksensa ja toiveensa. Päätöksiä teemme yhdessä lasten kanssa. Päiväkoti on lasten paikka, joten pyrimme parhaamme mukaan muokkaamaan oppimisympäristöä yhdessä lasten kanssa heitä motivoivaksi ja innostavaksi. Meille on tärkeää, että oppimisympäristön lelut ja tarvikkeet ovat lasten saatavilla.

Päiväkotikouluna meille on tärkeää, että lapsella on turvallinen ja hyväksytty kasvuilmapiiri. Lapsen opinpolku jatkuu varhaiskasvatuksesta perusopetukseen mahdollisimman luontevasti. Tänä syksynä eskarit ja 1-2 luokat ovat aloittaneet yhteisopettajuuden, jossa yhteistyötä toteutetaan ja suunnitellaan yhdessä. Myös vanhempainiltoja ja erilaisia tapahtumia sekä juhlia on tarkoitus viettää yhdessä. Viisivuotiaat ovat mukana eskarilaisten toiminnassa joinakin päivinä viikossa. Lisäksi yhteistyötä tehdään koulun iltapäivätoiminnan kanssa.

 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa

Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun
    kanssa tehtävään yhteistyöhön
  • ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella

Tuonti- ja hakutilanteissa varmistetaan kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä. Meille on tärkeää saada huoltajilta palautetta toiminnastamme. Kirjallisesti palautetta toiminnasta kysytään huoltajilta n. kerran toimintavuodessa. Lisäksi vasu- ja esiopetuskeskusteluissa huoltajilla on hyvä tilaisuus kertoa toimintaan liittyvistä toiveistaan ja antaa palautetta suullisesti. Keskustelujen jälkeen palautetta voi antaa forms-kyselyllä.

Lapsen yksilölliset varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut ja esiopetussuunnitelmakeskustelut käydään huoltajien ja lapsen kanssa vähintään kaksi kertaa vuodessa (syksy/kevät). Ryhmän kasvattajat tiedottavat, milloin keskustelut järjestetään. Keskusteluissa sovitut tavoitteet toimivat ryhmän toiminnan pohjana.
 

Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa.
 

Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeistä, tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta.  Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä.

 

Infoasioita

Päiväkodissa toimii vakituinen varahenkilö, joka sijaistavat lyhytaikaisia henkilökunnan poissaoloja.

Vanhempainillat järjestetään syksyisin ja keväisin ja niistä tiedotetaan Edlevon kautta.

Kevätjuhlat ja muut sovitut tapahtumat tiedotetaan Edlevon kautta.

Valokuvia lasten arjesta löytyy Kuohun päiväkotikoulun yhteisestä Instagramista.

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna ryhmien ilmoitustaululta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmassa, joka löytyy päiväkodin nettisivuilta.

Asiasanat:  
varhaiskasvatus