Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Ristikiven päiväkoti kuuluu Kuokkalan alueeseen ja on yhteinen Tikan alueen päiväkotien kanssa. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät Ristikiven päiväkodin nettisivuilta.

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä.

 
Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen saatua varhaiskasvatuspaikan, ryhmän kasvattajat ottavat yhteyttä perheeseen. Tutustuminen alkaa aloituskeskustelulla, joka käydään lapsen kotona tai päiväkodilla perheen valinnan mukaan. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua lapsensa ensimmäisiin päiväkotipäiviin. Perhe pääsee tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatussuunnitelma (vasu). Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä huoltajan kanssa sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.


Kun lapsi saa paikan Ristikiven päiväkodista, ryhmän kasvattajat ottavat yhteyttä perheeseen tutustumista varten. Ristikiven päiväkodissa lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen huoltajat saavat Tervetuloa Ristikiveen-infokirjeen, jossa on tietoa päiväkodin toimintatavoista ja ohjeita esimerkiksi Edlevon käyttöön. Lisäksi jokainen ryhmä kertoo omista toimintatavoistaan huoltajille.  Päiväkodin arjessa lapset ovat mukana suunnittelemassa arjen toimintaa ja lasten toimintaa havainnoidaan arjen tilanteissa. Näin toiminta muovautuu lasten kiinnostuksen kohteiden ja tarpeiden mukaan pedagogiikka huomioiden.

 
Toimintakauden aikana järjestämme yhteisiä piha- ja liikuntatapahtumia sekä juhlia, joissa perheillä on mahdollisuus tutustua päiväkodin tai ryhmän toimintaan, esittää toiveita ja kysymyksiä toiminnastamme. Huoltajia kannustetaan myös kertomaan toiveitaan ja antamaan palautetta kasvattajille. Yhteisissä tapahtumissa vanhemmilla on mahdollisuus tavata myös muita vanhempia ja jakaa ajatuksia heidän kanssaan.


Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvä keskustelu (vasukeskustelu) pidetään 1–2 kk:n hoidon aloituksesta ja vasua arvioidaan toimintakauden aikana yhdessä huoltajan kanssa. Vasukeskusteluajat sovitaan jokaisen perheen kanssa henkilökohtaisesti ja se voidaan toteuttaa kasvokkain tapaamisella, puhelimitse tai Teams:n välityksellä.  Yhdessä vanhempien kanssa sovitaan tavoitteet toiminnalle, lasten yksilölliset tavoitteet ovat lähtökohta pedagogiselle suunnittelulle. Tavoitteiden pohjalta ja lapsiryhmän tarpeista käsin ryhmässä suunnitellaan ja arvioidaan ryhmän toimintaa ja toimintatapoja.

 
Lapsen siirtyessä toiseen ryhmään, lapsi käy tutustumassa oman kasvattajan kanssa uuteen ryhmään ja ryhmän kasvattajiin. Myös vanhemmat ovat tervetulleita tutustumaan ryhmään. Jos lapsi siirtyy ryhmästä toiseen kesken toimintakauden, keskustellaan ensin huoltajien kanssa lapsen mahdollisesta siirtymisestä ja lapsen valmiudesta siirtymiseen.

 

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme  

”Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan hyvää arkea ja sensitiivistä vuorovaikutusta, jotka edistävät lasten ja aikuisten hyvinvointia. Hyvä arki muodostuu lämminhenkisestä yhdessäolosta, koko päivän kattavasta monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta.” 


Luonto on lähellä Ristikiven päiväkotia. Monimuotoinen lähiympäristö tarjoaa oivallisia mahdollisuuksia liikuntaan, retkeilyyn, luonnon ilmiöiden tutkimiseen ja esteettisiin luontoelämyksiin eri vuodenaikoina. Liikunta on tärkeä osa lapsen hyvinvointia ja kannustamme lapsia liikkumaan sekä sisällä että ulkona. Kannustamme myös huoltajia liikkumaan yhdessä lasten kanssa muun muassa järjestämällä yhteisiä liikuntatapahtumia.


Lapsen kuunteleminen ja havainnoiminen on pohja lapsen yksilölliselle tuntemiselle. Ryhmään kuuluminen on olennainen osa lapsen osallisuutta. Kasvattajien rooli on tukea ja ohjata lasta niin, että jokainen pääsee osalliseksi ryhmää hänelle ominaisella tavalla. Pienryhmissä lapsi tulee kuulluksi paremmin.


Toiminnassamme otamme huomioon lasten mielipiteet, ideat ja ajatukset. Lasten kanssa tehdään ryhmän yhteiset säännöt ja sopimukset keskustellen. Sopimukset kirjataan ylös ja niitä havainnollistetaan esimerkiksi kuvien avulla lasten ikätaso huomioiden.

 
Huoltajien kanssa käydyissä keskusteluissa saamme arvokasta tietoa lapsen kiinnostuksen kohteista, toiveista ja historiasta. Näitä keskusteluja käydään päivittäin arjen kohtaamisissa, lapsen vasukeskusteluissa sekä vanhempainiltapäivissä. Iltapäivisin jokaisen lapsen hakutilanne huomioidaan ja kerrotaan päivän kuulumisia.           

Ristikiven päiväkodin laadulliset tavoitteet 2022–2023

  • Hyvä alku    
  • Tunne-, kaveri- ja leikkitaitojen vahvistaminen
  • Arvioinnin kehittäminen
  • Yhteisöllisyyden ja työyhteisön vahvuuksien hyödyntäminen muutoksessa

Hyvä alku 

Hyvän alun toteuttaminen on meille toimintakauden laadullinen tavoite. Hyvä alku näkyy arjessamme: kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen, kun lapsi siirtyy ryhmästä toiseen sekä jokaisen uuden toimintakauden alussa. Varhaiskasvatuksen aloittavalla lapsella hyvä alku voi olla useita kuukausia kestävä prosessi, jolloin lapsi liittyy ryhmäänsä, tutustuu kasvattajiinsa ja tulee osaksi yhteisöä. Hyvä vuorovaikutus kasvattajien ja lasten välillä luo mahdollisuudet kaveri- ja leikkitaitojen kehittymiselle, joiden avulla lapsi kokee olonsa turvalliseksi. Samalla luodaan edellytykset lapsen suotuisalle kasvulle ja kehitykselle.

 
Aloituskeskustelu huoltajien kanssa on tärkeä osa hyvää alkua lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen. Keskustelu järjestetään päiväkodissa tai lapsen kotona. Pidämme tutustumiskäyntiä kotona tärkeänä. Silloin tutustumme lapseen ja saamme arvokasta tietoa hänen toiminnastaan tutussa ja turvallisessa kotiympäristössä. 


Lapsen on hyvä tulla etukäteen tutustumaan yhdessä huoltajan kanssa myös ryhmän tiloihin ja toimintaympäristöön, tuleviin päiväkotikavereihin, päivärytmiin ja ryhmän kasvattajiin.

 
Hyvä alku huomioidaan myös ryhmästä toiseen siirtyessä siirtokeskusteluin ja tutustumisilla tulevaan ryhmään.  Näin varmistamme hyvän alun toteutumisen, sekä huoltajille mahdollisuuden tutustua etukäteen lapsen tulevaan ryhmään. Myös jokaisen toimintakauden aloitus on aina hyvä alku. 
 

Tunne-, kaveri- ja leikkitaidot

Ristikiven päiväkoti on pieni yhteisö, jossa aikuiset ja lapset tuntevat toisensa. Yhteisellä piha-alueella kasvetaan leikkimään yhdessä ja ottamaan huomioon isommat ja pienemmät leikkikaverit. Yhteisleikkitaitoja harjoitellaan päivittäin pienryhmissä kasvattajan tuella. Mahdollisiin ristiriitatilanteisiin puututaan välittömästi ja ne käsitellään yhdessä.


Pienten lasten arjessa kasvattaja on merkittävässä roolissa hyvän vuorovaikutusilmapiirin luomisessa. Kasvattaja sanallistaa ja ohjaa arjen toimintaa sekä asettuu lapsen tasolle keskustellessaan lapsen kanssa. Lapsen kanssa keskustellaan rakentavasti ja kunnioittavasti niin, että lapsi tuntee itsensä tärkeäksi ja osaksi ryhmää. Myös lapsia ohjataan puhumaan toiselle kunnioittavasti. Kasvattaja tukee kaverisuhteiden kehittymistä sekä ohjaa mahdollisten ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa. Pienryhmässä on helpompaa ja turvallisempaa harjoitella vuorovaikutustaitoja. Tunne-, leikki- ja kaveritaitojen on toimintakautemme toinen laadullinen tavoite. 


Tunnetaitoja harjoitellaan arjen kaikissa tilanteissa. Kasvattaja auttaa tilanteiden ja tunteiden sanoittamisessa, tarvittaessa apuna käytetään kuvakommunikaatiota esim. sarjakuvittamista. Tunteita käsitellään myös erilaisten kuvakirjojen ja monimuotoisen ilmaisun avulla. Päiväkodissa hyödynnetään erilaisia tunnemateriaalia mm. Piki-tunnemateriaali, Älyä tunteet, ja Pienin askelin-ohjelma. 


Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.  Ristikiven päiväkodissa lasten osallisuutta toteutetaan arjen pienissä hetkissä asettumalla lasten tasolle, kuulemalla lasten ajatuksia, ihmettelemällä asioita yhdessä sekä tarttumalla lasten toiveisiin. Päiväkodissa lasten osallisuuden tukemisessa voidaan käyttää tukena aikuisten ja vanhempien havaintoja tai esimerkiksi lasten yhteisiä kokouksia. 


Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.


Oppimisympäristössämme käytämme digitaalisia välineitä oppimisen tukena ja rikastuttajana. Tabletteja käytämme lasten arjen kuvaamiseen. Arjen kuvaaminen älylaitteilla avaa päiväkodin arkea huoltajille silloinkin kun, yhteistä kieltä ei ole. Kuvat houkuttelevat myös lasta kertomaan päivän tapahtumista. Lapset kuvaavat itselleen merkityksellisiä hetkiä ja työstävät niitä eri tavoin. Tabletilta löytyy laadukkaita oppimispelejä.

 

Arvioinnin kehittäminen

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.

 

Ristikiven päiväkodissa toimintaa arvioivat henkilökunta, lapset sekä lasten huoltajat. Arvioinnin kehittäminen onkin yksi laadullisista tavoitteistamme. Henkilökunta arvioi toimintaa erilaisissa palavereissa. Lapset voivat arvioida toimintaa arjen eri tilanteissa ja ikä- ja kehitystaso huomioiden. Lapsi voi osoittaa esimerkiksi tyytyväisyyttään eleillään, kuvien avulla, peukuttamalla tai kertomalla. Huoltajat voivat arvioida päiväkodin toimintaa eri asiakaskyselyiden avulla. Huoltajia kannustetaan myös kertomaan toiveitaan ja antamaan palautetta kasvattajille arjen kohtaamisissa. 


Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.

Yhteisöllisyyden ja työyhteisön vahvuuksien hyödyntäminen muutoksessa

Ristikiven päiväkoti on tiivis, yhteen hiileen puhaltava työyhteisö, jossa elää oma Ristikivihenki. 
Otamme uudet työntekijät avoimin mielin vastaan jokaisen työpanosta ja vahvuuksia arvostaen. Yhteisöllisyyttä pidetään yllä yhteisillä tempauksilla ja tapahtumilla. Kohtaamme huoltajat kasvatuskumppaneina: yhteisenä päämääränä hyvä arki lapselle.
 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa

Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.


Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.


Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.


Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
 

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti 
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön
  • ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

Varahenkilöt

  • Päiväkodissa toimii vakituisia varahenkilöitä, jotka sijaistavat lyhytaikaisia henkilökunnan poissaoloja. Heidän lisäkseen päiväkodissamme on satunnaisesti muita sijaisia.

Päiväkodissa toimii myös harjoittelijoita eri koulutusohjelmista kaikkien ammattiryhmien parista.


Päiväkodillamme on useita yhteistyökumppaneita. Neuvolan kanssa tehdään aina yhteistyötä tarvittaessa ja jokaisen 4 -vuotiaan lapsen kanssa neuvolaan lähetetään varhaiskasvatuksen havainnot lapsesta -lomake. Neuvola voi tulla konsultoimaan henkilökuntaa erilaisissa asioissa ja osallistua tarvittaessa myös lapsen vasupalavereihin. Muita päiväkodin yhteistyötahoja ovat pikkulapsipsykologi ja erilaiset terapeutit. Urheiluseurat, seurakunta ja kulttuuripalvelut ovat myös arjen yhteistyökumppaneita.

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella


Ristikiven päiväkodissa tiedottamisen ja viestinnän käytänteitä ovat:

  • Tuonti- ja hakutilanteissa kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä
  • Tervetuloa Ristikiven päiväkotiin infokirje
  • Yksilöllisen suunnitelman saatekirje 
  • Hyvä alku –keskustelu (ensisijaisesti) lapsen kotona tai päiväkodilla 
  • Huoltajan ja lapsen yhteiset tutustumiskäynnit 
  • Kuulumislista lapsen päivästä ja muut tärkeät asiat (esim. kaverisuhteet) 
  • Eteisinfot 
  • Edlevon kautta tulevat tiedotteet (esim. lomakyselyt) 
  • Kuukausikirjeet (joissa avataan ryhmän pedagogista toimintaa)
  • Kuvat ja tekstiviestit vanhemmille lapsen ensimmäisinä päiväkotipäivinä 
  • Valokuvat ja videot
  • Vasupuut, pedagogiset ikkunat tms. dokumentointi 
  • Vasukeskustelut kaksi kertaa vuodessa sekä lisäksi aina tarpeen mukaan. 
  • Vanhempaintapahtumat
  • Päiväkodin Instagram-sivut, joka tuo näkyväksi arjen toimintaa

Osa viestinnästä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Lapsen hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta. Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa.
  
Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeet, tiedotteet, tapahtumailmoitukset ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.

 
Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä.


Ristikiven päiväkodissa käytetään valo- ja videokuvausta pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Pyydämme jokaiselta perheeltä erikseen luvan valo- ja videokuvaukseen ja niiden mahdolliseen jakamiseen.

 
Ristikiven päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmassa.   

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet


Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.
 

Asiasanat:  
varhaiskasvatus
päiväkoti