Hyppää pääsisältöön
Kuva
Neljä lasta piirtää lattialla vatsallaan maaten. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Cygnaeuksen ja Palokunnanmäen päiväkotien  toimintasuunnitelma

Cygnaeuksen ja Palokunnanmäen päiväkodit kuuluvat keskustan alueeseen ja ovat hallinnollisesti samaa aluetta. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta. 

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet


Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailusta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. 

Päiväkodissamme mahdollistamme avoimen ja hyväksyvän ilmapiirin vastaanottaa papautetta ja toiveita. Lapsia ja huoltajia kuullaan tulo- ja hakutilanteissa sekä yhteisissä keskuteluissa toimintakauden aikana.

Yhteistyön muodot huoltajien kanssa

Lapsen varhaiskasvatustaipaleen alussa: Hyvä alku -keskustelut (perheen halutessa kotikäynnillä). Tutustuminen lapsen ryhmään; mahdollistetaan riittävän pitkä aika lapselle ja huoltajille olla osallisena oman ryhmän toiminnassa.

Jokaisen perheen kanssa käydään lapsen  yksilöllisen suunnitelman keskustelu kahden kuukauden kuluessa varhaiskavatuksen aloituksesta ja tämän jälkeen aina syksyisin ja keväisin. Keskustelun tarkoitus on, että henkilökunta ja vanhemmat yhdessä pysähtyvät lapsen asioiden äärelle. Keskustelun keskiössä on lapsen vahvuudet sekä hänen kasvunsa, oppimisensa ja toimintansa ryhmässä. Toiminnan tavoitteet asetetaan keskusteluiden pohjalta, jotta ne tukevat lasten kasvua, kehitystä ja oppimista. Keskusteluissa on mukana lapsen ryhmän aikuinen/aikuiset sekä mahdollisuuksien ja tarpeiden mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Tarvittaessa keskusteluissa on mukana muita yhteistyötahoja kuten tulkki, puheterapeutti, toimintaterapeutti jne. 

Yksilöllisiä suunnitelmia hyödynnetään lapsiryhmien toiminnan suunnittelussa lasten tarpeet ja toiveet huomioiden. Vanhempainiltojen järjestämisessä otetaan huomioon huoltajien osallisuus ja mielipiteet. Vanhempainillat pyritään tekemään kiinnostaviksi ja aktivoiviksi, jolloin myös huoltajien osuus mahdollistuu toiminnan suunnittelussa.

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivitääin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamisen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein. Pienryhmät voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen. 

Päiväkotimme laadullisena tavoitteena on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen ja hyvät arjen kohtaamiset.

1. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisessa toimintapoina on:

•    Lapsen tasolle asettuminen, joka auttaa tekemään lapsihavaintoja ja huomaamaan tilanteita, joissa vuorovaikutusta tarvitsee tukea.  
•     Aikuisen malli
•      Leikissä mukana olo, ulkonakin -> Konflikteja syntyy vähemmän ja aikuinen on mukana sanoittamassa tunteita ja selvittämässä tilanteita. 
•   Etsitään tavat toimia jokaisen lapsen kanssa -> Yksilöllinen huomiointi, keskustelut vanhempien kanssa

2. Hyviin arjen kohtaamisiin toimintatavoiksi on sovittu seuraavaa:

•    Hyvä alku

•    Hyvät siirtymät koko varhaiskasvatuksessa olon ajan

  • Aloituskeskustelut
  • ryhmävaihdoksista tiedottaminen 
  • Aikaa tutustumiselle 
  • Perheen ja lapsen kohtaaminen

•     Lapsen päivästä kertominen 

  • Päivälistat on täytetty huolella -> muutakin kuin "hyvä päivä"
  • keskustellaan perheiden kanssa, mitä he haluavat kuulla lapsensa päivästä

•     Tervehditään kaikkia; lapsia ja aikuisia, tuttuja ja tuntemattomia


•    Huomataan hyvä lapsessa!

•  Kiireettömyys; positiivisuus, syli

 Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen. 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnoillistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä. 

Laadullisia tavoitteita ja toimintaa arvioidaan päiväkodissamme jokaisen toimintakauden aikana henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyskyselyin. Lisäksi tiimit pitävät tiimipalavereja säännöllisesti  ja arvioivat niissä toimintaansa. Säännöllisesti tiimipalavereissa on mukana myös päiväkodin johtaja ja/tai pedagoginen johtaja. Lisäksi toimintakauden aikana on henkilöstöllä suunnittelupäivät sekä työiltoja, joissa toimintaa suunnitellaan, arvioidaan ja kehitetään.

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa

Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty.Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä. 

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet sekätarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti. 

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa  yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. 

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille. 

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)

•     Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatusta lasten tuen tarpeiden mukaisesti.

•      Osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin.

•     Antaa erityisopetusta  lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille.

•  Osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, ja psykologit) sekä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön.

•  Ohjaa erityisavustajia.

Erityisavustaja 

•  Osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina)


Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella

Tuonti- ja hakutilanteissa varmistetaan kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä: 

Päivän kuulumisista ja oppimistilanteista tiedotetaan hakutilanteissa päivittäin. Henkilökunta osaa kertoa jokaisen lapsen päivästä em. tilanteita ja tapahtumia. 

Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle.Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa. 

Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeitä, tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio. 

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta. Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään lapsiryhmään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä. 

Päiväkodissamme on sovittu , että ryhmät lähettävät kuukausittain perheille kuukausikirjeen Edlevon kautta. 

Infoasioita

Päiväkodissa toimii vakituisia varahenkilöitä, jotka sijaistavat lyhytaikaisia henkilökunnan poissaoloja. Lisäksi alueellamme saattaa työskennellä lyhytaikaisia sijaisia. 

Vanhempainillat järjestetään syksyisin ja keväisin. 

Järjestämme lisäksi yhteisiä tapahtumia perheille kuten joulu- ja kevätjuhlat. Näistä kutsut tulevat perheille Edlevon kautta.

Toimintaa tehdään huoltajille näkyväksi myös kuvin ryhmätilojen ja käytävioen seinillä (medialuvat huomioiden), asettamalla lasten töitä näkyville sekä kirjaamalla päivälistoihin päivän aikana toteutunutta toimintaa. 

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmasta, mikä löytyy myös tulostettuna ilmoitustaululta. 

 


 


 

 

 
 

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus