Hyppää pääsisältöön

19.2.2024

Kuva
Lapsiryhmä leikkii värikkäillä dubloilla penkin vieressä. Kuva Dolly Aittanen
Varhaiskasvatuksen laatua arvioitiin ensimmäisen kerran uusien Arviointiportaiden avulla. Lasten huoltajat arvioivat lapsen ryhmän yhteisöllisyyttä, sosiaalista osallisuutta ja ilmapiiriä. Näiden teemojen pohjalta, huoltajat arvioivat varhaiskasvatuksen laadun erittäin hyväksi.

Jyväskylän varhaiskasvatuspalvelun laatua arvioitiin 13.-22.11.2023 käyttäen ensimmäistä kertaa uutta menetelmää Arviointiportaat-kyselyä. Kysely toteutettiin päiväkodeissa paperiversiona haku- ja tuontitilanteissa, perhepäivähoidossa vastattiin sähköisesti. Kunnallisessa ja yksityisessä varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa olevien lasten huoltajat arvioivat lapsen ryhmän yhteisöllisyyttä, sosiaalista osallisuutta ja ilmapiiriä. Näiden teemojen pohjalta, huoltajat arvioivat varhaiskasvatuksen laadun erittäin hyväksi. 

Huoltajat kokevat, että heidän lapselleen osoitetaan myönteistä huomioita sekä autetaan kiinnittymään mukaan ryhmän toimintaan heidän tullessaan varhaiskasvatukseen. Huoltajat arvioivat heille välittynyttä tunnetta ryhmän ilmapiiristä hyvin positiiviseksi. 98,8 % huoltajista koki ilmapiirin olevan erinomainen tai hyvä. Lapsen puheiden pohjalta huoltajille on välittynyt myös tunne, että lapset kokevat olevansa ryhmän hyväksyttyjä jäseniä. 96,6 % lapsista kokee asian toteutuvan erinomaisesti tai hyvin. 3,3 % lapsista koki kertoessaan varhaiskasvatuksesta huoltajilleen, ettei hänellä ole myönteisiä kaveri- tai ystävyyssuhteita varhaiskasvatuksessa.  

Tulosten pohjalta voidaan todeta, että sosiaalisen osallisuuden, yhteisöllisyyden ja ryhmän ilmapiirin osalta Jyväskylän varhaiskasvatuksessa laatu on hyvin tasaista eri palvelumuotojen välillä sekä riippumatta siitä, osallistuuko lapsi kunnalliseen vai yksityiseen varhaiskasvatukseen. Kerhotoimintaan osallistuvien lasten huoltajilla on keskimääräistä korkeammat arvioinnit laadusta arvioitavan teeman osalta. Kaveri- ja ystävyyssuhteiden muodostumiseen on syytä edelleen kiinnittää huomiota, jotta jokaisen lapsen kokemus asiasta olisi myönteinen. 

Arviointiportaiden kautta vastauksia saatiin 42,8 %:lta huoltajista. Määrä on reilusti yli kaksinkertainen edellisen vuoden arviointikyselyyn verrattuna. Vastauksia saatiin kerhojen asiakkailta 56,9 %, kunnallisten päiväkotien asiakasperheiltä 46,2 %, perhepäivähoidosta 36,9 % ja yksityisten päiväkotien asiakasperheiltä 30,5 %.

Huoltajien näkemyksiä kerätään laadunarviointiin kaksi kertaa vuodessa Arviointiportailla Jyväskylän varhaiskasvatuksessa sekä loma-aikojen päivystysjaksojen jälkeen. Seuraava arviointi toteutetaan kaikissa päiväkodeissa maaliskuussa. Talviloman aikaiseen päivystykseen osallistuneiden lasten huoltajat arvioivat lisäksi päivystysjärjestelyjä erikseen.  

Varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelma edellyttävät säännöllistä laadunarviointia  

Varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet edellyttävät varhaiskasvatuksen järjestäjältä tavoitteellista ja suunnitelmallista arviointia. Suunnitelmallisella ja tavoitteellisella arvioinnilla vahvistetaan toiminnan tasalaatuisuutta ja lasten tasavertaisen varhaiskasvatuksen toteutumista. 


Jyväskylän varhaiskasvatuksessa arviointi ja kehittäminen ovat osa laajempaa palvelun laadunhallintaa. Arviointitietoa kerätään monimuotoisesti läpi toimintavuoden niin varhaiskasvatuksen toteuttajilta, kuin myös lapsilta ja heidän huoltajiltaan. Tällä pyritään toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja laadun parantamiseen päiväkodeissa sekä perhepäivähoidossa ja tuottamaan tietoa kunnan päätöksenteon tueksi. 

Lisätietoja: 
palvelujohtaja Päivi Koivisto, yhteiset palvelut, puh. 040 7479723 
hankekoordinaattori Sanna Puukari-Pirinen, Valssi – varhaiskasvatuksen laadunarviointihanke, puh. 050 5978941 
hankekoordinaattori Sami Talvensola, Valssi – varhaiskasvatuksen laadunarviointihanke, puh. 040 7044821