Hyppää pääsisältöön

18.1.2024

Kuva
Tilastokäppyröitä. Kuva Jyväskylän kaupunki
Vuotta 2023 leimaa hyvinvointialueuudistus ja sen aiheuttamat muutokset kaupungin verkkosivuille. Jyvaskyla.fi-sivuston uudistamisprojektissa on tähän mennessä vuoden 2023 aikana uusittu sivuston rakenne, ulkoasu, toimintoja ja sisältöä käytettävyys ja saavutettavuus ohjenuorana.

Uudistaminen jatkuu vielä tänäkin vuonna, erityisesti PTV-tietojen parantamisella ja laajentamisella ja ptv-integraation käyttöönotolla sivuillamme.

Linkin sivusto, Kirjaston finna-palvelu ja jyvaskyla.fi saavutettavuusarvioitiin vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja vaikka parannettavaa löytyi, selviydyimme arvioinnista hyvin.

Vuoden 2023 aikana kaupungin sosiaalisen median pääkanaviin lisättiin TikTok sekä julkaistiin Jyväskylän kaupungin oma Spotify-tili, jonka tarkoituksena on tuoda esille jyväskyläläisiä muusikoita ja heidän tuotantojaan. Kaupungin X-alustan päätilin (JKLn_kaupunki) aktiivinen seuranta lopetettiin 2.1.2024. 

Www-sivut

Kaupungin pääsivuston (www.jyvaskyla.fi) etusivulla käytiin vuoden 2023 aikana 449 501 kertaa, lähes 200 000 kertaa vähemmän kuin aiempana vuonna.

Pääsivuston sivuja ladattiin 6 209 269 kertaa 2 915 000 (noin 65 % edellisvuodesta) istunnon aikana. Vuoden aikana sivuille tultiin 125 eri maasta.

Keskimäärin kävijä viihtyi sivustolla noin 2 minuuttia ja 19 sekuntia ja teki 2.6 toimintoa (klikkaukset, tiedoston lataukset yms.) käyntinsä aikana.

Sivuille tultiin selkeästi eniten Googlen kautta. Toiseksi todennäköisintä oli, että selaaja tuli kirjoittamalla osoitteen suoraan osoiteriville ja kolmanneksi eniten klikkaamalla selaimen kirjanmerkkiä tai linkkiä joltain some-kanavalta.

Suurin osa selaajista käytti selaimenaan Chromea (57.1 %), Safaria (25.8 %), Edgeä (5.1 %) tai Firefoxia (3.5 %).

Sivuille tultiin 66.2 % käynneistä älypuhelimilla, 29.3 % tietokoneella, 4.4 % tabletilla ja phabletilla.

Käyttöjärjestelmät jakaantuivat näin: Android 44 % ja  iOs 26.5 %, Windows 22.2 % ja Macintosh 5.6 %.

Kaupungin pääsivuston sivujen määrä on noin 3380.

Yllä olevat luvut koskevat vain osoitetta jyvaskyla.fi. Tämän lisäksi kaupungilla on noin 20 muutakin www-osoitetta sekä tietysti intranet.

Suosituimpia sivuja olivat: kirjaston verkkokirjasto, Linkki-etusivu, jyvaskyla.fi -etusivu, Jyväskylän Vuokra-Asuntojen etusivu, Linkin aikataulu- ja reittiopas, karttapalvelu, Linkin aikataulut ja reitit, Linkin aikatauluvihko, kaupunginteatterin ohjelmisto ja kaupunginteatterin etusivu. 

Palautejärjestelmä  

Näin jakaantuivat palautejärjestelmään tulleet 8220 julkista palautetta tai kysymystä (2022 luku suluissa):  

  • Kadut ja liikenne: 3134 (6244) 
  • Joukkoliikenne: 1534 (2218) 
  • Ulkovalaistus: 921 (1319)
  • Puistot ja metsät: 710 (1387)
  • Liikunta ja vapaa-aika: 631 (824) 
  • Kirjasto ja kulttuuri: 316 (110) 
  • Asuminen, rakentaminen ja toimitilat: 200 (303) 
  • Ympäristö ja luonto: 181 (386) 
  • Asiointi, neuvonta ja palvelut: 87 (185)
  • Yleinen palaute: 86 (109) 
  • Varhaiskasvatus, opetus ja nuoret: 65 (201)
  • Päätöksenteko ja hallinto: 53 (79) 
  • Kaavoitus ja tontit: 48 (98) 
  • Elinkeino- ja työllisyyspalvelut, kaupunkikehitys: 23 (111)

Sosiaalinen media

Kaupungin eri palveluilla oli vuonna 2023 käytössään noin 230 eri sosiaalisen median tiliä eri kanavilla, kuten Facebookissa, Instagramissa, X:ssä, LinkedInissä, TikTokissa sekä YouTubessa.

Kaupungin Facebook-pääsivulla ( https://www.facebook.com/jyvaskyla ) oli vuoden 2023 loputtua 11 786 seuraajaa. Julkaisut ovat näkyneet vuoden 2023 aikana yhteensä yli 2,3 miljoonalle Facebookin käyttäjälle. Tykkäyksiä julkaisumme ovat saaneet liki 29 200, kommentteja 2 055 ja jakoja 934. Vuoden kolme suosituinta julkaisua käsittelivät lampaiden saapumista kaupunkiin (2 700 reaktiota), Kalle Rovanperän esittämä kutsu kansanjuhliin (1 600 reaktiota) sekä Jyväsjärven luisteluradan rakentamista yhteistyössä Lähi-Tapiolan kanssa helmikuussa 2023 (658 reaktiota).

Instagram-päätilillä ( https://www.instagram.com/jyvaskylankaupunki ) oli vuoden 2023 loppuessa 11 718 seuraajaa. Vuonna 2023 tehdyt julkaisut tavoittivat Instagramissa yli 600 000 käyttäjää. Tykkäyksiä julkaisuihin ja keloihin saimme yhteensä 77 487 ja kommentteja 676. Kolme suosituinta julkaisua olivat teatteritalon vihreä valaistus Euroviisujen aikana (998 tykkäystä), Jyväsjärven luisteluradan rakentamista yhteistyössä Lähi-Tapiolan kanssa helmikuussa 2023 (921 tykkäystä), sekä räsymaton maalaus yläkaupungille (890 tykkäystä). Kolme suosituinta kelaa vuonna 2023 olivat ”tämä on Jyväskylä” (1 825 tykkäystä), Kalle Rovanperä driftaamassa Lutakonaukiolla (1 216 tykkäystä) sekä lampaiden saapuminen kaupunkiin kesäksi (628 tykkäystä).  

X-päätilillä ( https://x.com/JKLn_kaupunki ) oli vuoden 2023 päättyessä 5507 seuraajaa. X:n menee RSS-automaatiolla kaikki kaupungin etusivulla olevat uutiset. Kaupungin vuoden aikana tekemät julkaisut nähtiin yhteensä 360 800 kertaa. Kaupungin X-tilin aktiivinen seuranta lopetettiin 2.1.2024. Automatisoidut uutiset julkaistuvat tilille vielä toistaiseksi.

YouTube-pääkanavalla ( https://www.youtube.com/jyvaskylankaupunki ) oli vuoden 2023 loppuessa 8 938 tilaajaa. Kanavalla on käyty katsomassa vuoden 2023 aikana eri videoita 310 600 kertaa (yhteensä alusta asti: 2 000 000 kertaa). Suosituin video oli tänäkin vuonna Jolly Phonics – All songs and actions, 286 599 katselukertaa).

Heinäkuussa 2023 Jyväskylän kaupungin TikTok-tili ( https://www.tiktok.com/@jyvaskylankaupunki ) otettiin käyttöön ja vuoden 2023 lopussa seuraajia tilillä oli 355. Tilillä julkaistuja videoita katsottiin vuoden aikana 142 151 kertaa ja tykkäyksiä ne saivat 119 776. Kuuden kuukauden sitoutumisprosentin keskiarvo oli 30,4 %.

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina 2023 julkaistiin Jyväskylän kaupungin Spotifyn ( https://open.spotify.com/user/31jmr2qscclzwpfdtzf6645y2t2i?si=4f53be89bcff477f&nd=1&dlsi=f2f6b5b664014b2b ) ensimmäinen soittolista. Vuoden 2023 aikana julkaistiin 6 soittolistaa, joista kolmea (Jyväskylä Rap, Jyväskylä Metalli & Jyväskylä Joululaulut) nostettiin orgaanisesti sosiaalisen median kanavilla. Kaupungin tilillä on 21 seuraajaa. Listojen julkistaminen jatkuu vuoden 2024 aikana.

Valtuuston kokouslähetykset

Keväällä 2013 aloimme lähettää valtuuston kokouksia suorana Bambuserin kautta. Vuonna 2018 siirryimme käyttämään streamauskanavana YouTubea. Vuonna 2021 siirryimme käyttämään kepit.tv-järjestelmää ja ammattimaisia kuvaajia. Tallenteet löytyvät kahden viikon kuluttua kokouksesta tekstitettyinä sekä kepit.tv:stä että YouTubesta.

Kokousten katsojamäärät ovat vaihdelleet, mutta yhteensä katsomiskertoja on vuoden 2023 aikana 19 116 kappaletta – keskimäärin 1593 per kokous. Tämä on noin kolme kertaa edellisvuoden määrä.

Muuta

Alkuvuodesta otettiin käyttöön uuden tapahtuma- ja harrastekalenterin integraatio www-sivuille. Vuoden loppuvaiheilla kalenteri yhdistettiin harrasteiden ilmoittautumispuoleen, kirjaston Finna-sivustolle sekä Visit Jyväskylän sivustolle.

Soten ja pelastustoimen siirryttyä hyvinvointialueelle ja em. sisältöjen poistamisen jälkeen jyvaskyla.fi:n sivustorakenne Drupalissa laitettiin uusiksi, samoin ulkoasu ja käyttöliittymä, toimintoja uusittiin ja sivuston käytettävyyttä ja saavutettavuutta parannettiin. Työntekijöiden yhteystiedot sivuille laitettiin tulemaan automaatilla sisäisestä puhelinluettelosta ja rakennettiin PTV-integraatio.

Etelä-Suomen AVI saavutettavuustarkasti Linkin, kirjaston Finna-palvelun ja jyvaskyla.fi:n sivut. Jyväskylä Sinfonialla otettiin käyttöön lippu.fi-lippukauppa. Kansallispuvut.fi siirrettiin Drupaliin. Drupalissa siirryttiin Drupal 10 –versioon.

Loppuvuodesta elinkeinopalvelut.jyvaskyla.fi -domain otettiin käyttöön elinkeinopalveluiden brändiuudistuksen myötä.

Tulossa

Vuonna 2024 otetaan kunnolla käyttöön Drupalin PTV-integraatio ja parannetaan ja laajennetaan PTV-sisältöjä ja jyvaskyla.fi:n sisältöjä. Muita kehityskohteita ovat mm. kunnallinen määräyskokoelman parantaminen, kaavasivut ja monia oman ulkoasun sivustoja.

Erityisesti sisällön osalta löydettävyys ja saavutettavuus säilyvät painopisteenä, työkaluina auttamassa SiteImprove ja Matomo.

Sosiaalisessa mediassa panostamme tänäkin vuonna kiinnostavaan sisältöön. Kehitämme sisältöaiheita analytiikan pohjalta. Jyväskylän kaupungin Spotify-tiliä kasvatetaan vuoden 2024 aikana ja lisäksi kaupungin LinkedIn-tilin kanavasuunnitelmaa sekä sisällöntuottoa kehitetään.

Videoita sisältönä tullaan kehittämään kaikilla kaupungin kanavilla.

Lisätietoja
Mikael Ratschinskij, verkkoviestintäpäällikkö
mikael.ratschinskij[at]jyvaskyla.fi
p. 0400 942104

Asiasanat: