Hyppää pääsisältöön

14.12.2023

Kuva
Ihmisiä takaapäin katsomassa lavalle, jossa teksti Secto live. Kuva Satu Leinonen

Secto Rally Finlandin, eli Suomen MM-rallin osakilpailun taloudellinen vaikutus Jyväskylän alueella on yhä merkittävämpi. Elokuun 2.– 6. ajettu kisa oheistapahtumineen toi seudulle rahaa yli 19 miljoonaa euroa. 

Suoraa matkailutuloa eli Jyväskylän alueen ulkopuolelta tulleiden vieraiden jättämää rahaa tästä on 14,6 miljoonaa euroa. 

Tulos on merkittävä, sillä suoran matkailutulon määrä on kasvanut yli 50 prosenttia vuonna 2017 tehtyyn vertailukelpoiseen tutkimukseen nähden (JAMK 2017).

Kävijöitä kaikkiaan 267 000

Kisan tapahtuma-alueilla vieraili yhteensä 267 000 kävijää. MM-rallin tapahtumat jakautuvat viidelle päivälle ja erillisiä tapahtuma-alueita on useita: erikoiskokeet, huoltoparkki, lähtö- ja maaliseremoniat. Laskennallinen luku on pääluku ‘portista sisään’ yhteenlaskettuna, yksittäiset kävijät vierailevat yleensä useammilla tapahtuma-alueilla. Viime vuodesta yleisömäärä kasvoi 16 %.

Secto Rally Finlandin Jyväskylän seudulle tuomista vieraista on 67 % seudun ulkopuolelta tulevia kotimaisia kävijöitä ja 9 % tulee ulkomailta.

Tapahtumakävijät tyytyväisiä - palaavat vuodesta toiseen. Myös uusia ja nuorempia kävijöitä yhä enemmän.

Kävijöiden profiilissa on tutkimuksen mukaan hienoista muutosta. Vaikka tapahtumaan aiemmin osallistuneiden määrä on edelleen huomattava, peräti 42 % on käynyt tapahtumassa yli 8 kertaa, kerää tapahtuma nyt myös uusia ja aiempaa nuorempia kävijöitä. Suuri yhä uudelleen tapahtumaan saapuvien määrä kertoo tapahtuman muodostuneen kävijäkunnalleen jo perinteeksi.

Kävijät arvostavat tapahtumaa ja Jyväskylää

Secto Rally Finland -tapahtumaan tullaan tietenkin MM-rallin, mutta myös tunnelman vuoksi. Tutkimuksen mukaan kävijöiden huomio kiinnittyi myös järjestelyiden korkeaan laatuun ja turvallisuuteen. 

Kävijöiden positiiviset kokemukset vahvistavat Jyväskylän kaupungin imagoa tapahtumakaupunkina. Peräti 80 % vastanneista kuvaa olevansa ylpeitä, että MM-rallin osakilpailu järjestetään juuri Jyväskylässä.

– Hienoa, että järjestelyiden laatu ja tapahtumaa järjestämässä olevien tahojen osaaminen näkyvät näinkin selvästi. Kiitänkin kisaa ammatikseen tekevien lisäksi myös seuroja, jotka osallistuvat tapahtuman tekemiseen hankkien samalla resursseja omaan toimintaansa. Seurojen kautta työskentelevien vapaaehtoisten määrä on noin 4500 ja tutkimus osoittaa, että he osaltaan luovat Secto Rally Finlandin henkeä ja siten tukevat niin Jyväskylän kuin autourheilunkin positiivista imagoa, tapahtuman järjestäjän AKK Sports Oy:n operatiivinen johtaja Markus Häkkinen kiittelee.

Kävijät kiittävät tunnelmaa, hyvää organisointia ja kokevat tapahtuman turvalliseksi.

Häkkinen on myös hyvillään, että kävijät kokevat rallin katselun turvalliseksi.

– Turvallisuus on meillä aina keskiössä ja selvästikin suuri yleisö ymmärtää ja arvostaa työtämme sen osalta. Lajiliiton taloudellisen puolen lisäksi kilpailunjärjestämisosaamisen kehittäminen on niitä parhaita aineettomia investointeja, joita MM-osakilpailun järjestäminen autourheilulle tarjoaa.

Laadukkaiden järjestelyiden peruspilari on pitkäjänteinen yhteistyö alueen toimijoiden kesken. Jyväskylä on ollut kisan isäntäkaupunkina jo 71 kertaa. Viime kesänä solmittu jatkosopimus varmistaa, että ralli ajetaan kaupungissa ainakin vuoteen 2026 saakka.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto näkee, että MM-ralli on keskeinen osa kaupungin vetovoimaa.

– MM-ralli on matkailullisesti selkeästi merkittävin vuosittainen tapahtumamme. Myös saamamme kansainvälinen näkyvyys on rallin aikaan erittäin laajaa. Meidät tunnetaan rallikaupunkina ja hyvä niin, kaupunginjohtaja Timo Koivisto tiivistää.

Mittava medianäkyvyys

Secto Rally Finlandin näkyvyys niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin on kattavaa. Kilpailuun liittyviä TV-lähetyksiä nähtiin kaikkiaan 44 maassa, joissa yhteenlaskettu katsojamäärä ylsi yli 47 miljoonaan. Eniten kisa kiinnosti tietenkin suomalaisia, joita se keräsi ruutujen ääreen kumulatiivisesti kaikki lähetykset yhteenlaskettuna 16 242 000.

Lähetysaikaa kertyi maailman laajuisesti yhteensä 780 tuntia, yksittäisiä lähetyksiä oli kaikkiaan 956. Lähetysten määrä kasvoi 10 % vuodesta 2022, lähetysaika kasvoi peräti 19 %. (Lähde: Nielsen report / WRC Promoter GmbH)

Ansaittua mediaa tapahtuma keräsi myös hyvin. Tapahtumassa oli paikalla jälleen yli 400 akkeditoitua median edustajaa, joista 65 % oli ulkomailta. Tapahtuma tavoitti printti- ja verkkomedioissa ympäri maailmaa Nielsenin tutkimuksen mukaan peräti 12,5 miljardin lukijan potentiaalin.

Sosiaalisen median puolella tapahtuma keräsi Secto Rally Finlandin omilla kanavilla näyttökertoja yhteensä yli 13 miljoonaa. Tähän voidaan laskea lisäksi sarjan, FIA:n ja muiden sarjan toimijoiden sosiaalisen median kanavien näytöt Secto Rally Finlandin ajalta, jolloin luku kohoaa kaikkiaan yli 71 miljoonaan.

Tutkimuksen toteutti tänä vuonna Jyväskylän ammattikorkeakoulun urheiluliiketoiminnan yksikkö osana valtakunnallisen Sport Event Management Finland - projektin huippu-urheilutapahtumien taloudellisten vaikutusten tutkimussarjaa. Projektia rahoittaa opetus ja kulttuuriministeriö. JAMK on toteuttanut vastaavanlaisen laajan tutkimuksen aiemmin vuosina 2013 ja 2017.

Tiivistelmä tutkimuksesta:


Lisätietoja:

Jyväskylän kaupungin osalta kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 050 336 2819

Secto Rally Finland -tapahtuman osalta AKK Sports Oy:n operatiivinen johtaja Markus Häkkinen, p. 040 551 0289

Secto Rally Finland, viestintä, Terhi Heloaho p. 040 6822662