Hyppää pääsisältöön

1.12.2021

Kuva
Mies katsoo hymyillen kameraan, kädet puuskassa. Kuva Leena Petman

Yksi tunne nuorten kanssa työskennellessä on kasvanut kohisten – nyt on taas kohtaamisten aika. Jyväskylän kaupungin palveluista Nuorten talo (sisältäen Ohjaamo Jyväskylän sekä muita nuorisotyön, päihde- ja mielenterveyspalvelujen, sosiaalityön ja etsivän nuorisotyön palveluja) sekä Jyväskylän kaupungin työllisyyspalvelut ovat toimineet jo hetken aikaa yhden oven takana keskellä Jyväskylän keskustaa osoitteessa Asemakatu 4.

Asemankulmassa ei ole kyse toimitiloista, vaan halusta ja tarpeesta olla nuorille ja muille talon asiakkaille läsnä oikea-aikaisesti ja monialaisten asiantuntijoiden voimin.

Kasvokkain asioimisen tärkeys ei nimittäin ole hävinnyt korona-aikana minnekään, vaan se on jopa korostunut. Vaikka digitaaliset palvelut kehittyvät ja niitä valjastetaan Nuorten talonkin käyttöön, on tärkeää, että myös nuorille kuin muille kuntalaisille on olemassa paikka tulla kohdatuksi ja palvelluksi kasvotusten.

Asemankulmassa kohdataan kasvotusten

Nuorten taloa ohjaavat osaltaan Euroopan neuvoston suositukset nuorisotiedotuksesta. Euroopan neuvoston ministeriökomitea katsoi jo vuonna 2010, että ”henkilökohtainen, kasvokkain tapahtuvan tiedotuksen, ohjauksen ja neuvonnan antaminen on tänä päivänä vielä tärkeämpää kuin edellisten sukupolvien kohdalla, koska nuorten sosiaalinen osallistaminen on entistä pidempi ja monimutkaisempi prosessi”.

Nuoret ja nuoret aikuiset ovat erityisen tärkeitä kaikille Asemankulman työntekijöille. Kaupunki on vähentänyt niiden ovien määrää, joista sekä kaiken ikäiset työnhakijat että elämässään suuntaa hakevat nuoret ovat kulkeneet saadakseen apua, tukea ja tarvittaessa hyviä neuvoja.

Niin Asemankulman työntekijät kuin muut sen eteen työskentelevät kaupungin työntekijät tekevät työtä niska limassa, jotta yksikään kohdattu nuori ei jää asioidensa kanssa yksin. Sen lupaamme.

Esa Linna
viestinnän asiantuntija
Jyväskylän kaupunki

Asiasanat: