Hyppää pääsisältöön
Kuva
Oppilaat syömässä koulun ruokasalissa / Hanna-Kaisa Hämäläinen. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Pääsisältö

Hyvin suunniteltu, maistuva kouluateria tukee koululaisen hyvinvointia ja vahvistaa terveyttä edistäviä ruokatottumuksia. Ruokailutilanne on opetus- ja kasvatustilanne, joka tarjoaa erinomaisen tilaisuuden hyvien ruokailutapojen omaksumiseen sekä toisen huomioonottamiseen. Vanhempien ja koulun aikuisten positiivinen ruokapuhe kannustaa oppilasta osallistumaan kouluruokailuun ja maistamaan rohkeasti uusia makuja. Ruokakasvatus on ilon kautta tapahtuvaa uteliasta ruokaan tutustumista, yhdessä kokemista ja ruuasta puhumista. 

Kouluruokailulla on tärkeä tehtävä kansallisen ruokakulttuurin tuntemuksen välittäjänä ja säilyttäjänä. Rauhallinen ruokahetki ja kauniisti tarjolla oleva, maukas ja monipuolinen ruoka viihtyisässä ruokasalissa ovat parhainta arkiestetiikkaa.

Ruokailoa on hyvä mieli, joka tulee ruoasta, sen tekemisestä, syömisestä ja ruokakokemusten jakamisesta. Ruokailoa ruokkii lapsen luontainen uteliaisuus, uuden kokeileminen, oppiminen ja innostuminen. 

Kouluruokasuositukset

Kouluruokasuositukset korostavat kasvisten käytön lisäämistä sekä kasvisruokavaihtoehdon tarjoamista kaikille toisena vaihtoehtona. Koulujen ruokasaleissa lounaan kasvisruoan on ensimmäisenä tarjolla ainakin yhdessä linjastossa, mikäli se on linjaston kapasiteetti huomioiden mahdollista. Näin kaikki asiakkaat voivat tutustua ja maistella kasvisruokaa, vaikka eivät olisi sitä erikseen tilanneet. Muutoksen tavoitteena on saada kasvisruoan menekkiä kasvamaan.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus

Ruokailutilanteessa aterian koostamisen helpottamiseksi esillä on malliateria ateriakuvana.

Kylän Kattauksella edistämme omalta osaltamme kaupunkilaisten hyvinvointia ja lasten ruokakasvatusta huolehtimalla ruokavalion monipuolisuudesta ja huomioimalla erityistarpeet yksilöllisesti.

Vastuulliset valinnat, aktiivinen toiminta ja yhteistyö verkostoissa sekä tekeminen asiakkaiden toiveiden pohjalta ovat meille tärkeitä arvoja. Lasten ja nuorten elinikäinen hyvinvointi ja huolenpito on kaiken keskiössä.  

Välipalamyynti

Myymme välipalaa niissä kouluissa, joissa siitä on sovittu koulun kanssa. Tarjolla on esimerkiksi 

  • täytettyjä sämpylöitä ja leipiä
  • täysmehua
  • hedelmiä
  • juurespaloja
  • viiliä
  • jogurttia

Päiväkotikouluissa on myynnissä päiväkodin ruokalistan mukainen välipala. Välipalan tarkoitus on tukea oppilaan jaksamista pitkän koulupäivän aikana. Välipalan voi ottaa myös mukaan koulupäivän jälkeen alkaviin harrastuksiin.

Välipalan voi maksaa käteisellä, etukäteen maksetulla pahvisella välipalapassilla tai älypuhelimeen ladatulla mobiilisovelluksella. Sisarukset voivat käyttää samaa passia. Pahvinen välipalapassi ostetaan koulun keittiöstä. 

Ohjeet mobiilisovelluksen käyttöön löydät Välipalan ja aterian mobiilimaksaminen -sivulta.

Välipalahinnastosta löydät hintojen lisäksi tietoa välipalapassivaihtoehdoista, pahvisen välipalapassin hinnasta ja välipalaa myyvistä kouluista. 

Lasten parlamentti nostaa lasten äänen kuuluviin

Yhdeksän alueellista 16-20 jäsenistä Pikkuparlamenttia kokoontuu kaksi kertaa lukuvuodessa. Pikkuparlamentti-toiminnan tarkoitus on luoda lapsille aito mahdollisuus vaikuttaa itseään koskevaan päätöksentekoon, sekä nostaa lasten ääni paremmin kuuluviin.

Lasten parlamentti valitsee keskuudestaan jäsenet ruokaryhmään. Ruokapalvelun ja lasten parlamentin yhteisissä tapaamisissa käydään läpi koulujen ruokalistaa ja keskustellaan kehittämisideoista.

Alasivu

Kouluruokadiplomi

Kouluruokadiplomi® on kouluille myönnettävä tunnustus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän kouluruokailun edistämisestä. Diplomin myöntämisestä vastaa Ammattikeittiöosaajat ry. Suurin osa kouluistamme ovat suorittaneet Kouluruokadiplomin.

Asiasanat:  
ruokapalvelu
koulu
kouluruokailu