Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Asukas

Ilmanvaihdolla on keskeinen osuus sisäilmaolosuhteiden ylläpitäjänä. Ilmanvaihdon tehtävänä on tuoda puhdasta ilmaa sisätiloihin ja poistaa rakennuksessa syntyvät epäpuhtaudet. 

  • varmista ilmanvaihdon toiminta (riittävä teho, korvausilmaventtiilit/aukot puhtaat ja auki, liesituulettimen rasvasuotimen puhtaus)
  • omatoiminen selvitystyö (onko asunnossa havaittavissa, esim. värimuutoksia, poikkeavia hajua, halkeamia jne)
  • omia asumistottumusten tarkastelu (mm. ilmanvaihto, siivous, yhtiön sisäiset asumisohjeet)
  • yhteys taloyhtiöön, isännöitsijään, vuokranantajaan tai huoltoyhtiöön
  • mahdollinen lääkärissä käynti oireilun vuoksi

Taloyhtiö

Tekee/teettää huoneistossa katselmuksen, jossa selvitetään asunnon olosuhteita. 

  • huoltoyhtiön tai muun yrityksen kautta tehtävä huolto/korjaustyö
  • ulkopuolisen asiantuntijan tekemä selvitys havaitun ongelman kartoittamiseksi ja sen poistamiseksi, esim. kuntotutkimus ja sisäilmaselvitys sekä korjaussuunnitelma
  • muita toimenpiteitä ei tarvita, mikäli ongelmat ovat poistuneet
  • asukkaan tulee olla yhteydessä taloyhtiöön, mikäli oireet edelleen jatkuvat

Käsittely ympäristöterveydessä

Mikäli asiaan ole löydettävissä ratkaisua tai asianosaisilla on huomattavia erimielisyyksiä ongelmanratkaisusta, asukas voi tarvittaessa olla yhteydessä ympäristöterveystarkastajaan

  • asunnontarkastuspyyntö tehdään kirjallisesti
  • asian tultua vireille ympäristöterveystarkastaja on yhteydessä asianosaisiin
  • heidän kanssaan sovitaan tarkastusaika ja he ovat läsnä tarkastuksessa
  • asunnontarkastuksesta laaditaan tarkastuskertomus

Vuokralaisen ja vuokranantajan välisten ristiriitojen sovittelu

Asumista koskevissa ongelmatilanteissa voidaan olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Jyväskylässä on myös asumista koskevaa neuvontaa ja opastusta tarjoava asumisen neuvonta.