Hyppää pääsisältöön

7.12.2023

Kuva
Henkilö seisoo taulun vierellä ja hymyilee. Kuva Satu Kivistö
Vuoden vaihteessa 2023-2024 Sinfonia saa harjoitus- ja konserttitilat saman katon alta Paviljongista. Luvassa on mielenkiintoinen ensimmäinen kevät Encore-salissa ja monipuolisesta ohjelmistosta löytyy jokaiselle mieleisensä konsertti, vakuuttaa Jyväskylä Sinfonian viestintä- ja hallintopäällikkö Jenni Hakola.

— Paviljongissa muusikoiden työskentelyolosuhteet paranevat huomattavasti, kun voimme sekä harjoitella että esiintyä aina samassa paikassa. Saamme myös yhden harjoituspäivän lisää konserttipäivän vaihtuessa torstaiksi, iloitsee Jyväskylä Sinfonian viestinnästä ja hallinnosta vastaava Jenni Hakola.

Jenni Hakola on työskennellyt jo 13 vuoden ajan orkesterin viestinnän ja markkinoinnin parissa. Nykyisin hän vastaa myös Sinfonian muusikoiden lähiesihenkilön tehtävistä. Mutta kuinka Jenni aikoinaan päätyi töihin juuri Sinfonialle?

”Sinfonian viestintä kuulosti kivalta työpaikalta”

Kun Jenni oli valmistumassa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, hän kävi kysymässä opintojensa loppuvaiheessa, pääsisikö kaupungille harjoitteluun. Siitä urkeni Jennin monipuolinen ja innostava ura Jyväskylä Sinfonian parissa.

— Koska olen harrastanut pienestä pitäen musiikkia ja käynyt Jyväskylä Sinfonian konserteissa jo lapsena, Sinfonian viestintä kuulosti kivalta työpaikalta. Ensin tein Sinfonialle kahden kuukauden harjoittelun ja sitten jatkoin töitäni Sinfonian kanssa opintojen ohessa päivän viikossa. Sille tielle jäin.

Jenni viihtyy Sinfonian viestintätehtävissä, koska haluaa hyödyntää omaa osaamistaan iloa tuottavassa palvelussa.  

— Viestinnän osalta vastaan Jyväskylä Sinfonian kaikesta ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä, markkinoinnista ja myynnistä sekä koordinoin lipun myynnin. Teen myös kausiesitteet ja käsiohjelmat konsertteihin yhdessä graafikon kanssa. Lisäksi hallinnoin sosiaalisen median kanaviamme yhdessä vastaavan tuottajan kanssa.

— Kun tulin taloon, Sinfonia ei ollut lainkaan somessa, joten aloitin Facebookista. Sovimme edeltäjäni kanssa, että aina kun tulee 100 seuraajaa lisää, mennään jätskiannoksille. Se on viime vuosina vähän jäänyt, kun seuraajien määrä on kasvanut vauhdilla, mutta alkuun kävimme jätskillä usein.

Viestinnän ja markkinoinnin lisäksi Jenniä kiinnostaa myös henkilöstöhallinnon tehtävät. Siksi hän iloitsee uusista lähiesihenkilön tehtävistään.  

— Orkesterissa on niin monenlaisia ihmisiä, joiden kanssa pääsen tekemään töitä. Lisäksi lähiesihenkilönä pääsen huolehtimaan heidän työhyvinvoinnistaan ja hyödyntämään myös osaamistani sisäisessä viestinnässä.  

— On tosi kiinnostavaa saada nämä kaikki palaset kohdilleen niin, että organisaatio pysyy toimivana yhteisönä, kertoo Jenni.

Jennin musiikkitaustasta on hyötyä hänen työssään

Neljävuotiaana Jenni aloitti pianonsoiton opinnot ja teki pianosta musiikkikoulun perustutkinnon. Koulussa hän kävi musiikkiluokat kolmannesta yhdeksänteen luokkaan ja lauloi kuorossa.

— Pianonsoittoon tuli perusopintojen jälkeen kyllääntyminen. Sen jälkeen en ole koskenutkaan pianoon, mutta nyt olen tosi iloinen, että musiikkiopintotausta löytyy.

Sinfonian soittajat tulivat Jennille tutuiksi jo lapsena Jennin käydessä kummiensa kanssa Jyväskylä Sinfonian konserteissa.

— Ollessani lapsi kausilippulainen sai tuoda yhden alle 12-vuotiaan ilmaiseksi konserttiin mukanaan. Pitkään aikaan emme ole tällaista voineet teatteritalon paikkamäärän vuoksi tarjota, mutta kun muutamme Paviljonkiin, kausilippulaiset saavat tuoda hyvin edullisella lipunhinnalla kouluikäisen lapsen konserttiin. Se on pitkäkantoista musiikkikasvatusta.

Kuva
Nainen hymyilee ja pitää käsissään esitteitä. Kuva Satu Kivistö

Jenni on harrastanut pienestä pitäen musiikkia ja käynyt mm. Jyväskylä Sinfonian konserteissa ja Savonlinnan Oopperajuhlilla.
— Kausiesitteiden kanssa ihmiset pääsevät suunnittelemaan, mihin konserttiin he haluavat mennä, iloitsee Jenni Hakola.

Sinfonialla puhaltaa muutoksen tuulet

Jyväskylän konserteissa kävijöistä nykyisin enemmistö on yli 50-vuotiaita, mutta pikkuhiljaa konsertteihin on tullut mukaan myös nuorempia kuulijoita. Konsertteihin mahtuisi vieläkin enemmän nuorta porukkaa.

Paviljonkiin muuton myötä Sinfonia pääsee tarjoamaan aikataulullisesti ja tilojen puolesta erilaisia konsertteja uusille konserttiyleisöille, koska uusien tilojen resurssit ovat nykyistä monipuolisemmat. Kevätkaudesta alkaen on tarjolla monenlaisia lipputuoteuutuuksia sekä -kampanjoita yleisölle, Jenni paljastaa.

Konserttiyleisö on voinut seurata Jyväskylä Sinfoniaa Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa. Somemarkkinointi on ollut merkittävä tekijä uusien yleisömäärien kasvussa ja ylipäätään saavuttamisessa ja sitä kautta voidaan vilauttaa kulissien taakse, millaista muusikon elämä on ja miten konsertit oikeasti rakentuvat. Nykyisin myös orkesterin muusikoilla on oma IG-kanava, jota he pyörittävät itsenäisesti.

Yleisön palaute on tärkeää Jyväskylä Sinfonialle

Kun Jenni aloitti työt Sinfonialla, hän kävi joka ikisessä konsertissa kuuntelemassa onnistunutta lopputulosta ja yleisön palautetta.  

— Haluaisin käydä nykyisinkin kaikissa konserteissa aistimassa ilmapiiriä, mutta perhekin tarvitsee oman aikansa.

— Saamme joka konsertin jälkeen palautetta etenkin somessa. Esimerkiksi Keskisuomalaisen arvio konsertista kerää paljon kommentteja. Lisäksi meiltä lähtee Lippu.fin kautta viesti, kuinka vaikkapa väliaikatarjoilut ovat toimineet, kertoo Jenni.

Jyväskylä Sinfonia kerää palautetta osallistumalla myös Suomen sinfoniaorkestereiden yhteisiin valtakunnallisiin kyselyihin muutaman vuoden välein. Joskus Jennille soitetaan puhelimitse palautteet konsertista.  

— Mukavinta minusta kuitenkin on päästä paikan päälle kuuntelemaan, kuinka väliajalla ihmisten välittömät tunnot purkautuvat. Asiakkaat tulevat monesti kehumaan ohjelmaa tai solistia tai kysymään jotakin muuta käsiohjelman myyntitiskille. Se on välitön paikka kerätä palautetta.

Palautteilla on vaikutusta. Palautteen perusteella orkesterin muusikoista ja hallintoväestä koostuva ohjelmatoimikunta suunnittelee tulevia kausia ja konserttiohjelmia. Jyväskylä Sinfonian periaatteena on tarjota yleisölleen aina vähän jotain uutta vanhan, tutun ja turvallisen rinnalla.

Jenni on huomannut, että ihmiset arvostavat, että konsertin aikana he saavat pienen uuden ulottuvuuden totuttuun, mutta koko konsertti ei kuitenkaan ole täynnä uutta musiikkia.

Kausiesitteistä yleisö näkee, mitä ihania konsertteja on tulossa

Kausiesite luodaan kahdesti vuodessa. Siinä paljastetaan, mitä uutta on tulossa ja julkistetaan koko pitkä suunnittelutyö.

— On palkitsevaa ajatella sitä hetkeä, kun asiakkaat saavat kausiesitteen kotiin postitettuna ja pääsevät näkemään kauniista esitteestä, mitä ihania konsertteja on luvassa. Kausiesitteiden kanssa ihmiset pääsevät suunnittelemaan, mihin konserttiin he haluavat mennä, innostuu Jenni avaamaan syitä, mikä häntä inspiroi kausiesitteen luomisessa.

— Tykkään työssäni myös siitä, että yhtenä viikkona meillä on esimerkiksi vappu- tai joulukonsertti ja viestin siitä ja samanaikaisesti teemme taiteilijakiinnityksiä vuoden tai kahden vuoden päähän. Elämme siis monessa ajanhetkessä.  

Sinfonian arkirytmi pitää pyörät pyörimässä

Jyväskylä Sinfonian toimintaan kuuluu paljon vakiintuneita rutiineja, jotka pyörittävät arkea. Ohjelmatoimikunta suunnittelee tulevaa ohjelmistoa, ja kapellimestaritoimikunta seuraa suomalaista ja kansainvälistä kapellimestarikenttää ja suunnittelee kapellimestarivierailuja. Lisäksi on orkesterivaltuuskunta, jossa keskustellaan muusikoiden ja hallinnon välisistä asioista. Orkesterikokouksissa puolestaan keskustellaan orkesterin asioista yhdessä noin kerran kuukaudessa.

Näiden vakiintuneiden kuvioiden välissä eletään normaalia arkea.

— Esimerkiksi harjoituspäivinä muusikot harjoittelevat sovittuina aikoina. Sitten tulee paussi, jolloin puoli tuntia on hulinaa, kun 40 ihmistä pitää ruokataukoa ja osa tulee selvittämään mielen päällä olevaa asiaa luokseni. Tauon jälkeen harjoitukset jatkuvat ja hiljaisuus laskeutuu jälleen huoneeseeni, kuvaa Jenni harjoituspäivien ilmapiiriä.

Muusikot pitävät Jennin mukaan erittäin hyvin aikatauluista kiinni ja toimivat sovittujen sääntöjen mukaan.  

— Konserttipäivinä muusikot keskittyvät kukin omalla tavallaan ja hyvin intensiivisesti illan konserttiin. Sen jälkeen alkaakin valmistautuminen jo seuraavan viikon konserttiin, kertoo Jenni orkesterin arjesta.


Teksti ja kuvat: Satu Kivistö 

Asiasanat: