Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kolme lasta istuu käsikädessä, kasvot eivät näy. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Esiopetusyksikön yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma

Esiopetuksen oppilashuollon tavoitteena on terveen ja turvallisen kasvu- ja oppimisympäristön luominen. Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko esiopetusyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä esiopetuksen henkilöstö seuraa, kehittää ja arvioi esiopetusyhteisön hyvinvointia tukevia käytäntöjä yhteistyössä huoltajien, lasten, oppilashuollosta vastaavien henkilöiden sekä muiden tarvittavien toimijoiden kanssa. Valtaosa esiopetuksen yhteisöllisestä oppilashuollosta tapahtuu esiopetuksen arjessa. Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttaa koko esiopetusyksikön henkilöstö. Vastuu yhteisöllisestä oppilashuollosta on päiväkodin johtajalla.  

Yhteisöllinen oppilashuolto koostuu päivittäisistä arjen toimintatavoista, myönteisestä vuorovaikutuksesta ja tilanteista, joilla tuetaan koko esiopetusyhteisön hyvinvointia. Jyväskylässä oppilashuollon painopistettä on siirretty ennalta ehkäisevään työhön, jossa oikea-aikaisen puuttumisen keinoin pyritään katkaisemaan ongelmien ketjuja varhaisessa vaiheessa. 

Yhteisöllisen oppilashuollon keskeisenä työvälineenä kaikissa Jyväskylän esiopetusyksiköissä on Pedagoginen suunnitelma (PESU). Se on kasvattajatiimien yhteinen työväline toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen.  

Esiopetuksen oppilashuollosta ja siihen liittyvistä suunnitelmista säädetään oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa (1287/2013).

 

1. OPPILASHUOLLON KOKONAISTARVE JA KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAT PALVELUT

Toimintavuosi: 2022-2023

Palveluntuottaja/Päiväkoti: Puistokadun päiväkotikoulu

Esiopetusikäisten määrä: 21

Lähikoulut: Puistokadun päiväkotikoulu

Muuta (esim. tuen tarpeiden määrä esiopetusyksiköissä ja asuinalueen erityispiirteet, kuten monikielisyys):

Esiopetuksessa olevien lasten määrä ja tuentarpeet vaihtelevat vuosittain. Syksyllä kartoitetaan  lasten tuentarpeita ja niistä keskustellaan yhdessä vanhempien kanssa.  Myös S2-opetuksen tarvetta monikielisille lapsille arvioidaan toimintavuoden alussa. Sitä toteutetaan esiopetusryhmässä sekä yksilöohjauksena, että pienryhmissä. Syksyn 2022 aikana Puistokadun päiväkotikoulussa työskentelee S2-opetuksen hanketyöntekijä kerran viikossa.

1.1 Käytettävissä olevat oppilashuoltopalvelut

Koulupsykologi(t), nimi:    Iina Peltomaa

Koulukuraattori(t), nimi:  Elina Korhonen

Kouluterveydenhoitaja:  Ulla Kärkkäinen

Monialainen oppilashuollon yhteistyö

Koulukuraattori ja -psykologi antavat neuvontaa, ohjausta ja konsultaatiota lapsen esiopetukseen, kasvatukseen, kehitykseen ja mielenterveyteen liittyvissä asioissa.

Terveydenhoitajaan otetaan yhteyttä, kun huolenaiheet koskevat lapsen kokonaisterveydentilaa. 

Suun terveydenhuollon palvelut ovat osa kouluterveydenhuollon ja oppilashuollon kokonaisuutta. 

Tarvittaessa perhe ohjataan perheneuvolaan.

Tarvittaessa tehdään yhdessä huoltajien kanssa tai ohjataan huoltajia tekemään sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto.

Oppilashuollon tavoitteena on tukea oppilaan oppimista ja hyvinvointia sekä huolehtia opiskeluympäristön turvallisuudesta. Oppilas saa tarvittaessa tukea kuraattorilta, psykologilta, terveydenhoitajalta, lääkäriltä tai oppilashuollon sairaanhoitajalta, joiden puoleen voi maksutta ja luottamuksellisesti kääntyä. Oppilashuollon toimijat työskentelevät tarvittaessa yhdessä sekä tekevät yhteistyötä muiden lasten ja nuorten palveluja tarjoavien tahojen kanssa

Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavat koulun ja päiväkodin henkilökunta, oppilashuollon työntekijät, vanhemmat ja muut yhteistyötahot yhdessä. Koko  henkilökunta on vastuussa yhteisön hyvinvoinnista.  Kaikki koulussa ja päiväkodissa työskentelevät aikuiset ovat mukana turvallista ja hyvinvoivaa yhteisöä rakentamassa.

Yksilökohtaisen oppilashuollon monialainen ryhmä kootaan erikseen lapsikohtaisesti, osallistujina lapsen huoltaja ja ne työntekijät ja asiantuntijat, jotka työskentelevät lapsen asioissa. Tämän ryhmän kokoontumiseen tarvitaan huoltajan kirjallinen suostumus ja kokouksesta laaditaan oppilashuoltokertomus.

 

2. YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO JA SEN TOIMINTATAVAT

Koulupsykologin, koulukuraattorin ja neuvolan/kouluterveydenhoitajan lisäksi oppilashuoltoryhmään kuuluvat

Oppilashuollosta vastaava päiväkodin johtaja: Elina Moisio

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja : Marita Jaatinen

Esiopetusryhmän varhaiskasvatuksen opettajat:  Johanna Kaipainen ja Sari Pollari

Huoltajien edustus:  vanhempaintoimikunta Puistokoulun Tuki ry

Muut oppilashuoltoryhmän jäsenet: Heli Hintsanen, Senja Tyllin, erikseen palaveriin nimettynä kutsutut henkilöt, esim. terapeutit

Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa toimintavuoden aikana, syksyllä ja keväällä. Koollekutsujana toimii päiväkodin johtaja. Kokoontumisista laaditaan muistiot.

Yksikkökohtaisesti sovitut toimintatavat muistioiden laatimisesta, säilyttämisestä ja tiedottamisesta:

Ohr-aikataulu laaditaan toimikauden alussa. Päiväkodin johtaja/rehtori toimii kokoonkutsujana. Koulukohtaisen ohr ryhmän sihteerinä toimii Marjut Turunen, päiväkodin ohr- ryhmän sihteerinä Sari Pollari

2.1 Yhtenäinen opinpolku

Yhtenäisen opinpolun esi- ja alkuopetuksen vuosikello määrittää yhteistyötä.

Päiväkotikoulussa nivelvaiheyhteistyötä tehdään osana yksikön hyvää päivittäistä arkea.

Nivelvaiheyhteistyötä suunnitellaan päiväkotikoulun yhteisessä johtoryhmässä joka kuukauden viimeisenä maanantaina sekä joustavien suunnittelupalavereissa. Päiväkotikoulussa työskentelee nivelvaihetyöntekijä, jonka tehtävänkuvaan kuuluu edistää esikoulun ja perusopetuksen yhteistyötä ja mahdollistaa kouluun tutustumista lähes päivittäin

Yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavat koulun ja päiväkodin henkilökunta, oppilashuollon työntekijät, vanhemmat ja muut yhteistyötahot yhdessä. Koko  henkilökunta on vastuussa yhteisön hyvinvoinnista.  Kaikki koulussa ja päiväkodissa työskentelevät aikuiset ovat mukana turvallista ja hyvinvoivaa yhteisöä rakentamassa.

2.2 Muu oppilashuollon yhteistyö varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen kanssa:

Yhteisölliset oppilashuollon palaverit vuosikellon mukaisesti 2 kertaa vuodessa.

 

3. YKSILÖKOHTAISEN OPPILASHUOLLON JÄRJESTÄMINEN ESIOPETUKSESSA

3.1 Monialainen yksilökohtainen oppilashuolto

Monialainen asiantuntijaryhmä kootaan tapauskohtaisesti silloin, kun lapsen huolta herättävän tilanteen selvittelyyn ja hoitamiseen tarvitaan eri alojen asiantuntemusta ja monialaista yhteistyötä. Lapsella on oikeus päästä oppilashuollon palvelujen piiriin seitsemän vuorokauden kuluessa yhteydenotosta. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus keskusteluun on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä. Huoltajilta tarvitaan kirjallinen suostumus.

Jyväskylässä käytetään yhtenäistä oppilashuoltokertomuslomaketta. Oppilashuoltokertomus ja huoltajan suostumus yksilökohtaiseen oppilashuoltotapaamiseen ovat julkisuuslain 24§ ja oppilas- ja opiskeluhuoltolain 23§ mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja. Niiden säilytyksestä ja tietojen siirtämisestä on ohjeistettu varhaiskasvatuksen asiakastietojen arkistointi-, säilytys- ja luokitteluohjeessa. Vain monialaiseen asiantuntijaryhmään osallistuneet voivat nähdä oppilashuoltokertomuksen kirjaukset. Oppilashuoltokertomuksista muodostuu oppilashuoltorekisteri, jonka ylläpitäjinä toimivat päiväkodin johtajat.   

3.2  Oppilashuollon yhteistyön järjestäminen lasten ja huoltajien kanssa

Yksikkökohtaisiin oppilashuoltoryhmiin esikoululaiset osallistuvat kutsuttaessa. Henkilökunta käy KeSy keskustelut 2 kertaa vuodessa ja lasten arviot toimintamuodoista käydään oppilashuoltoryhmissä läpi ja tarvittaessa muutamme työtapojamme lapsilta tulleen toiminnan arvioinnin pohjalta.

Yhteisöllisen ja yksilökohtaisen oppilashuollon periaatteiden ja menettelytapojen tiedottaminen huoltajille ja yhteistyötahoille:

Henkilöstön osalta menettelytavat kuuluvat tiimin perehdyttämiseen. Henkilökunta keskustelee vanhempien kanssa oppilashuollosta esiopetuskeskustelussa.

 

4. OPPILASHUOLTOSUUNNITELMAN TOTEUTTAMINEN JA SEURANTA

Opetuksen järjestäjä seuraa esiopetuksen oppilashuoltosuunnitelman toteutumista. Esiopetuksessa seurannasta vastaa varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä esiopetuksen muu henkilöstö, yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu vähintään 2 kertaa toimintavuodessa. Syksyn tapaamisessa suunnitellaan toimintavuoden yhteistyötä sekä vuoden aikana käsiteltäviä teemoja. Teemat pohjautuvat lasten tarpeisiin ja voivat peilautua esimerkiksi yksikön laadullisista tavoitteista tai kaupungin oppilashuollon painopisteistä. Kevään tapaamisessa arvioidaan oppilashuoltoryhmän toimintaa. Lisäksi tapaamisia voidaan järjestää sovitusti ja tarpeen mukaan. Tapaamisten koollekutsujana toimii päiväkodin johtaja. Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma tarkistetaan ja vahvistetaan jokaisen toimintavuoden alkaessa. Oppilashuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuraaminen on osa Kasvun ja oppimisen palvelualueen omavalvontaa. Omavalvonta suoritetaan yhteistyössä esiopetuksen ja Kasvun ja oppimisen tuen vastuussa olevien viranomaisten kanssa.

Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma löytyy esiopetusyksikön verkkosivuilta sekä ilmoitustaululta.

Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma laadittu ja/tai päivitetty, pvm:

31.8 2022

 

Asiasanat:  
lapsi
varhaiskasvatus
esiopetus
oppilashuolto
erityissuunnitelma