Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ratamon näyttely Sinda Hamada Niskala
Pääsisältö

18.8.-11.9.2022

 
Natalie Hamada

The process of my work relies on merging details of images that have a connection to art history, vintage photos, and family albums, the combination of the disparate figures can provoke different interpretations. Through human figuration, I present my ideas and questions, where a portrait is a story and a connection beyond the physical formation.

The works are narrative, allegorical, and inspired by personal experiences. The making process flows from digital collage to printmaking. With silkscreen, I apply several transparent layers of hand-printing, and through a process of adding, wiping, stenciling, and obscuring, I let the unpredictability feature of hand printing be essential in the making process.
 

Inspiraationi lähteenä on usein menneisyys, lapsuusmuistot, perhevalokuvat, vain osittain muistamani unet, joskus painajaisetkin. Katselen mielelläni kuvia, jotka on otettu joskus menneisyydessä sattumalta, ja useimmat teoksistani perustuvatkin ohimenevään katseeseen.

Rakennan jokaisen käsinvedostetun teoksen lisäämällä paperille läpikuultavia värikerrostumia. Pitkä työprosessi muodostuu lisäämisestä, pyyhkimisestä, peittämisestä ja leikkaamisesta, ja lopputuloksena on ainutkertainen sommitelma, jonka pinta on rikas ja monisyinen.

Käytän työssäni kokeellisia menetelmiä, joita sovellan monitasoisen tietoisesti nykytaiteen kollaasi-käsityksen näkökulmasta, niin että spontaanisti valitsen, yhdistelen ja asettelen rinnakkain erilaisia muotoja, rakenteita ja värejä. Pidän siitä, että jokainen elementti voi löytää sattumanvaraisesti oman paikkansa eräänlaisessa palapelissä.

Taiteellisessa työskentelyssäni yhdistelen moninaisista lähteistä ottamiani kuvia omiin ajatuksiini ja annan taidegrafiikan prosessin johdatella. Yritän työni kautta ymmärtää, kuka olen ja miksi mieleni on halunnut säilyttää juuri nämä muistot. (Kuvan Kevät 2021)

*

Natalie Hamada (1994, Syyria) asuu ja työskentelee Helsingissä.

Kuva
Ratamon näyttely Natalie Hamada

Loving sisters, silkkipaino, monotypia, 77 cm x 107 cm
 

Jenni Niskala 

Käytän teoksissani usein mokulitografiaa, puupiirrosta ja telaustekniikoita. Olen kiinnostunut eri painotekniikkojen luomista mahdollisuuksia ja niiden tuomista rajoitteista kuvan rakentamisessa.

Minulle tärkeä osa työskentelyä on prosessi, painamalla luodun jäljen merkitykset ja ongelmanratkaisu tekniikan tuottamien rajoitteiden sisällä. Tekniikat, työskentelyyn liittyvät piirteet ja materiaalit yhdistyvätkin usein teoksissani osaksi teosten visuaalista sisältöä.

Siten teokseni käsittelevät kuvan rakentumista ja purkautumista – ikään kuin teoksella olisi jokin päämäärä, jota kohti se rakentuu. Yleisemmin voisi ajatella, että tutkailen teoksillani näkemisen, havainnoinnin, kokemisen ja olemassaolon kysymyksiä. 

Kuva

Näennäinen viiva kulkee todellisen yli, 2022, puupiirros kozolle, 100 cm x 204 cm


Aino Sinda

Teen pieniä kuvia pienistä jutuista. Tavalliset, jokapäiväiset asiat ja paikat, löydetyt aarteet ja huomatut ilmeet muuttuvat kuviksi kivellä, kuparilla tai puulaatalla. Vaikka kuvan tekeminen on eri tekniikoiden ehdoilla eri näköistä, päätyvät kaikki rönsyilevät ajatukset osaksi samaa arkistoa, jossa kaikki voi olla merkityksellistä, kaivertamisen tai syövyttämisen arvoista. 

Kuvan työstäminen hitaasti rauhoittaa tuota rönsyilyä ja väline asettaa työskentelylle omat rajansa. Kun teen tarpeeksi monta toisiinsa liittymätöntä osaa, syövytän välillä kiveä, rouhin kuparia ja maalaan puulaatalle, niistä muodostuu kokonaisuus. Kuvat tarttuvat toisiinsa kuin sanat ja niistä tulee lauseita, kaaria.

Kuva
Ratamon näyttely Aino Sinda

Annas olla, puupiirros ja vesiväri, 50 x 61 cm 

Asiasanat:  
taidegrafiikka
taidenäyttely