Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Virtuaalista kierrätystä ja tavaranvaihtoa Koasilla 

Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö Koas toteutti syys-lokakuussa 2017 EU-rahoitteiseen CIRCWASTE-hankkeeseen liittyvän kokeilun, jonka ideana oli saada koaslaiset kierrättämään vanhoja, mutta hyväkuntoisia tavaroita. Kokeilussa haettiin ratkaisua siihen, ettei jätekatoksiin kertyisi enää muuttojen yhteydessä käyttökelpoisia kodin tarvikkeita, huonekaluja, astioita tai kodin tekstiilejä. Toivottiin erityisesti, että asukkaat laittaisivat kiertoon näitä vielä käyttökelpoisia kodin tavaroita. Kokeilun päätavoitteena oli siis saada tavarat vaihtamaan omistajaa ja toisaalta myös saada vähennetyksi Koasille aiheutuvia ylimääräisiä kustannuksia, joita syntyy jäteastioiden ulkopuolelle jätettyjen käyttökelpoisten tavaroiden poiskuljetuksesta. 

Ongelman ratkaisemiseksi asukkaiden käytössä olevaan Koas Booking -palveluun tehtiin kirpputoriosio. Koas Booking on asukkaiden varaus- ja viestintäpalvelu, jossa on voinut varata aiemmin esimerkiksi pyykkivuoroja. Nyt ideana oli luoda asukkaille sisäinen tavaranvaihtopalvelu, joka toimisi Bookingissa. 

Sähköisen kodintarvikekirpputorin lisäksi kokeilun aikana toteutettiin kierrätyshuonekokeilu vaihto-oppilaiden suosimissa kohteissa. Koasin asunnosta poismuuttava vaihto-oppilas pystyi jättämään hänelle tarpeettomat kodintarvikkeensa kierrätyshuoneeseen ja vastaavasti taloon muuttava uusi opiskelija sai hakea huoneesta tarvitsemansa tarvikkeet. Koas Booking -kirpputori alkoi kuitenkin toimia jo kokeilun aikana niin hyvin, että se pyöri omalla painollaan ja tavara vaihtoi omistajaa pääasiassa ilman kierrätyshuoneita. 

Kokeilun viestinnässä käytettiin jo olemassa olevia kanavia. Koasin nettisivuille tehtiin #Koasliving-osio uusille palveluille, joista yksi on kirpputori. Kokeilun aikana huomattiin, että näkyvyys on erityisen tärkeässä asemassa nettisivuilla ja Bookingissa. Verkkopalveluiden kehittämiseen meni yllättävän paljon aikaa ja resursseja. 

 

Vaikuttavuus 

Koas Bookingin käyttäjiltä saadusta palautteesta selvisi, että asukkaat seurasivat kirpputoria aktiivisesti. Osa käyttäjistä oli saanut annettua eteenpäin tavaroita, jotka olisi muuten viety jätekeskukseen. Asukkaiden palaute palvelusta on ollut positiivista ja kirpputoria pidetään tarpeellisena. 

Kokeilun aikana luotu palvelu jää elämään kokeilun päätyttyä. Kirpputoripalvelusta tiedottamista jatketaan ja pyritään siihen, että jokainen Koasin asukas osaa ja haluaa käyttää kirpputoria aktiivisesti. Kirpputori vaatii erityistä markkinointia, jotta asukkaat löytävät sen ja se pysyy aktiivisena. Jos asukkaat eivät käy selaamassa kirpputoria tai eivät lisää sinne tavaroita aktiivisesti, kirpputoria ei enää käytetä. Koasin asukkaat vaihtuvat tiheään tahtiin varsinkin syksyllä ja keväällä. Tällöin on tärkeää saada kirpputori näkyviin opiskelijataloissa vaikkapa julisteiden avulla. Aika näyttää, kuinka merkittävään rooliin Koas Booking palvelun kirpputoriosio nousee opiskelijakotien tavaroiden kierrättämisessä. 

Lyhyen, vain kuukauden kestoisen kokeilun aikana ei ehditä saada luotettavaa tietoa jätekatoksiin tuotavan käyttökelpoisen tavaran vähenemisestä, mutta oletettavasti - ja silmämääräisesti arvioiden - näin on käynyt. Kuitenkin vasta useamman kuukauden käyttökokemusten perusteella voidaan tehdä tarkempia selvityksiä asiasta. 


Huomiot 

Kokeilun alussa havaittiin, että osa asukkaista lisäsi todella kalliita tavaroita Koasin kirpputorille. Myös vaatteita - aina kalliista hääpuvusta kauhtuneisiin T-paitoihin - alkoi ilmestyä myyntiin sivustolle. Kun kirpputorin käytön ohjeistuksia tarkennettiin, vaatteet poistuivat palvelusta ja sinne alkoi ilmestyä enemmän käyttötavaroita maltillisilla kirpputorihinnoilla. Sivustolle toivottiin myös ilmaisia tavaralahjoituksia, mutta käyttäjiä ei huomattu ohjeistaa siihen kokeilun aikana. Kirpputorille laitettiin myös muutama palveluiden myynti-ilmoitus, jotka poistuivat ohjeistusten tarkennuksen jälkeen. 

Kokeilun aikana havaittiin myös, kuinka tärkeää uudesta palvelusta viestiminen onkaan. Harva käyttäjä löytää uuden palvelun oma-aloitteisesti. Tarvitaankin paljon viestintää ja markkinointia, hyviä markkinointimateriaaleja sekä hyviä käyttökokemuksia. Kokeilun aikana tuotettiin markkinointimateriaalia ja pidettiin ensiarvoisen tärkeänä nostaa palvelu esiin erityisesti Koasin nettisivustoilla, jotta tavoitettaisiin käyttäjiä. Jatkossa Koas kehittää kirpputoria saatujen kokemusten pohjalta. Koasin tavoitteena on erilaisin keinoin auttaa opiskelijoita asumisessa ja arjessa. Kodintarvikekirpputori on toivottavasti jatkossakin yksi näistäkeinoista.

 

Monistettavuus 

Kodintarvike kirpputori -palvelu voidaan monistaa kaikille Booking-käyttäjille, joita on Suomessa noin 50 000. Erityisesti opiskelija-asuntosäätiöissä palvelu on tarpeellinen: opiskelija-asunnoissa on paljon muuttoliikennettä, ja muuttojen yhteydessä halutaan usein päästä helposti eroon ylimääräisestä tavarasta. Palvelu on erityisen tärkeä vaihto-opiskelijoille, jotka luopuvat melkein kaikista tavaroistaan muuttaessaan pois. Koas kantaa kortensa kekoon jatkossakin kiertotalouden edistämiseksi. Ei pelkästään kannustamalla kodintarvikekirpputorin käyttöön, mutta myös esimerkiksi tarjoamalla yhteiskäyttöpyöriä. 

 

KOAS Kirpputori -esittelyvideo

 

Daisy Kangas

Koasin projektityöntekijä 

Asiasanat:  
kierrätys