Hyppää pääsisältöön
Kuva
Hoitaja ja vanhus, hoitajan käsi vanhuksen hartella. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Pääsisältö

Arviointitehtävä

Jyväskylässä asui 11 307 yli 75-vuotiasta henkilöä vuonna 2020 ja kasvu vuoteen 2030 mennessä on yli 6 000 henkilöä. Ikäihmisten palvelukokonaisuuden tuloksellisuudella on entistä painavampi merkitys sekä kaupungin talouteen että ikäihmisten saamien palveluiden laatuun.   

Arvioinnin tulokset

Kotihoitoa muutettiin kaupungin omaksi toiminnaksi asteittain vuoden 2020 aikana - syksyllä 2019 ensimmäinen alue, kaksi viimeistä aluetta (Keljon alueen toinen tuottaja ja ydinkeskusta) syyskuun 2020 alussa.  Palvelurakennemuutosten jälkeen kotihoidon oman toiminnan osuus on 73, ostopalvelun 9 ja palvelusetelien 15 prosenttia. Oman toiminnan asiakastunneista puoli prosenttia muodostui etähoivasta. Palvelusetelin suhteellinen käyttäjämäärä kotipalvelun asiakkaissa on lisääntynyt vuodesta 2016 alkaen.   

Palveluasumisen oman toiminnan hoitopäivät ovat olleet yli puolet tarjotusta palvelusta.  Kaupungin tavoite on, että ympärivuorokautisessa asumisessa asuisi tulevaisuudessa noin 7 prosenttia ikääntyneistä (nykyisin 9 %). Palvelutarpeeseen on pystytty vastaamaan, mutta keskimääräinen jonotusaika palveluasumiseen on yli 70 vuorokautta. Jyväskylän ikääntyneiden palveluissa painopiste on ennaltaehkäisevän toiminnan, kuntoutuksen sekä kotiin annettavien palveluiden lisäämisessä, tehostamisessa sekä monipuolistamisessa.  Näillä keinoilla pyritään hillitsemään raskaamman palvelun tarvetta.

Katso ikääntyneiden palvelujen tuloksellisuusarviointi

Yhteenveto, johtopäätökset ja suositukset

  • + Säännöllisessä kotihoidossa etähoivan kasvun mahdollisuudet.
  • - Tehostetun palveluasumisen tarve on suurempi kuin kaupungin tarjonta.

Suositus: Kotihoidon palveluiden ja tukipalveluiden osuuteen kotona asumisen tueksi tulee panostaa, jotta voidaan vähentää tehostetun palveluasumisen tarvetta.

Suositus: Kotihoitoon kehitetään monimuotoisia palveluja asiakkaiden hoitoisuuden mukaan. Erityisesti palvelusetelitoimintaa tulee monipuolistaa ja tehdä siitä tuottajille houkuttelevampaa, jotta alalle saadaan yrittäjiä vastaamaan kasvavaan palvelutarpeeseen.