Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kolme lasta heittää huiveja ilmaan. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Kasvun ja oppimisen asiakasraati – Vaskooli on varhaiskasvatuspalvelujen sekä Jyväskylän perusopetuksen 1. ja 2. luokan oppilaiden huoltajien osallistumisen ja vaikuttamisen kanava.

Raadin toiminta tarjoaa huoltajille säännöllisen mahdollisuuden osallistua varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluiden kehittämiseen. Vaskoolissa käsitellään ajankohtaisia aiheita, tapaamisten aiheet suunnitellaan jäsenten ehdotusten pohjalta.

Tule mukaan, osallistu ja vaikuta Vaskoolissa!

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen 1. ja 2. luokan oppilaiden huoltajat pääsevät Vaskoolissa osallistumaan, vaikuttamaan ja kehittämään lapsen yhtenäistä opinpolkua varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja koululaiseksi. Ilmoittaudu mukaan toimintakaudelle 2024-2025 lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected].   

Mukaan tulevat huoltajat eivät voi työskennellä Jyväskylän kasvun ja oppimisen palveluissa.

Vaskooli kokoontuu 6 kertaa toimintavuoden aikana. Tapaamisisissa käsitellään varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ajankohtaisia asioita, kehittämis- ja parannusehdotuksia. Yksittäisten päiväkotien, koulujen, perhepäivähoitajien tai kerhojen toimintaan Vaskooli ei voi ottaa kantaa.

Vaskooli jatkaa Jyväskylän varhaiskasvatuksen asiakasraadin toimintaa. Varhaiskasvatuksen asiakasraati on toiminut vanhempien osallistumisen ja vaikuttamisen kanavana vuodesta 2008 lähtien.

Vaskoolin toimintavuosi 2024-2025

Tiistaina 17.9. pidettiin syksyn 2024 ensimmäisen Vaskoolin tapaaminen. Aiheina oli tulevan kauden suunnittelu yhdessä, Kasvun ja oppimisen palveluohjauksen esittely ja ajankohtaisista asioista keskustelu. Tapaaminen pidettiin Tietotalolla, palveluohjauksen tiloissa.

Ilta aloitettiin käymällä läpi Vaskoolin periaatteita ja toimintatapoja. Keskustelimme keväällä tehdystä Vaskoolin jäsenille tehdystä kyselystä, jonka pohjalta tätä toimintakautta on lähdetty suunnittelemaan. Toiveiden mukaisesti tapaamisten ajankohtaa on aikaistettu entiseen verrattuna.

Esittelimme Kasvun ja oppimisen palveluohjauksen toimintaa ja henkilökuntaa Vaskoolilaisille lyhyesti. Samoissa tiloissa toimii sekä asiakasmaksuosasto, yksityisen varhaiskasvatuksen valvonta ja ohjaus sekä kunnallisten varhaiskasvatuspaikkojen järjestely. Palveluohjaustiimin työtehtäviin kuuluu monipuolisesti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen työtehtäviä ja jokainen pienempi tiimi tekee myös asiakkaiden palveluohjausta.

Illan aikana Vaskoolin jäsenet pääsivät ääneen ja kertomaan toiveitaan tulevalle Vaskoolin toimintavuodelle. Aihetoiveita oli muun muassa yhteisöllisyyden lisääminen, palveluverkko, kasvun ja oppimisen tuen lainsäädäntö sekä kerhotoiminta Jyväskylässä.

Vaskoolin syksyn toisessa kokoontumisessa 24.10. oli aiheensa Jyväskylän varhaiskasvatuksen tänä syksynä käyttöön ottama VKHS-malli. Malli on työkalu väkivallan, kiusaamisen, häirinnän ja syrjinnän ehkäisyyn ja sitä oli meille esittelemässä hankekoordinaattori Tiia Thil.

TOIMINTAVUONNA 2024-2025

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa on päivitetty yhteinen väkivallan, kiusaamisen, häirinnän ja syrjinnän vastainen toimintamalli (VKHS-malli)

→ otetaan käyttöön jokaisessa yksikössä 1.8.2024

→ jatkumo perusopetukseen, jossa on sama malli käytössä

Tämän toimintavuoden aikana malli perehdytetään ja jalkautetaan henkilöstölle

Kaiken perustana on varhaiskasvatuksen hyvä arki: tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu, ryhmäytymisen tukeminen, kaveritaitojen harjoittelu, henkilökunnan läsnäolo, koko yhteisön hyvä vuorovaikutuskulttuuri 

Kaikenlaiseen epäasialliseen ja toista loukkaavaan käytökseen puututaan systemaattisesti.

Kiusaamistilanteissa molempien osapuolten huoltajia tiedotetaan asiasta saman päivän aikana 

→ Pyritään siihen, että työntekijä, joka tilanteessa on ollut läsnä, kertoo asiasta huoltajille 

→ huoltajien on hyvä tiedostaa, että kynnys ottaa asioita puheeksi voi olla jatkossa matalampi, mutta se ei tarkoita, että kiusaaminen olisi ryhmässä lisääntynyt 

Kannustetaan huoltajia puhumaan asioista yhdessä lastensa kanssa: kysykää, ihmetelkää, jutelkaa 

 

Vuoden 2024 viimeinen Vaskoolin tapaaminen pidettiin keskiviikkona 27.11. Illassa keskusteltiin siitä, miten meidän lapsillamme menee. Asiaa meille alusti Fabriikin päiväkodin johtaja Hanna Halttunen sekä varhaiskasvatuksen opettaja Tanja Huhtala. Aihe on hyvin laaja ja keskusteltavaa sen ympärillä riitti paljon. Asiaa katsottiin tuen asioiden, tasa-arvon sekä päiväkodin ja kodin välisen yhteistyön näkökulmista.

Lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa, pidetään perheen kanssa aloituskeskustelu, jossa monet lapseen liittyvät asiat nousevat esille. Vuosittain pidettävissä vasukeskusteluissa käydään yhdessä perheen kanssa esimerkiksi lapsen vahvuuksia sekä mahdollisia tuen tarpeeseen liittyviä asioita. Päiväkodin henkilökunnalla on apuna paljon hyvää materiaalia, kuten Taaperon ja leikki-ikäisen arki sekä Eskarin arki -materiaalit. Näihin kahteen Vaskoolin jäsenet pääsivät tutustumaan illan aikana. Hannalla oli Fabriikista mukana myös esimerkiksi tunnetaitokortteja, joita varhaiskasvatuksessa käytetään lasten kanssa.

Varhaiskasvatuksessa lasten kanssa toimiessa on keskiössä leikki, jossa lapsi on itse aktiivinen toimija. Työntekijät voivat olla mukana joko tarkkailemassa tai ohjaamassa leikkiä, aina tilanteen mukaan. Osalla saattaa olla haasteita leikkiin liittymisessä tai he saattavat reagoida leikkiin erilaisilla tunnetiloilla. Aikuinen on silloin mukana ohjaamassa lasta. Joskus leikin haasteena voi olla kieliongelmat, niitä ratkotaan myös yhdessä aikuisen kanssa.

Illassa keskusteltiin siitä, vaikuttaako lapsen sukupuoli siihen, miten lapsella sujuu. Varhaiskasvatuksessa toiminta on tasa-arvoista ja kaikilla on samat oikeudet ja mahdollisuudet. Sukupuolella ei ole merkitystä. Päiväkodit ovat laatineet ja ylläpitävät tähän liittyvää suunnitelmaa, jonka mukaan toimitaan.

1-2-vuotiaiden lasten osallistumisaste varhaiskasvatukseen on noussut viime vuosina ja tästä syystä päiväkodeissa on tällä hetkellä paljon pieniä lapsia. Liikehdintää ryhmissä on paljon, koska muuttoliikenne on suurta. Ryhmien ryhmäytyminen aloitetaan aina syksyllä, mutta sitä jatketaan koko vuoden ajan. 

Vaskoolin jäsenet pohtivat myös sitä, onko lasten käytös yleisesti muuttunut, onko kasvatuskulttuurissamme tai ympäristössä tapahtunut muutosta, joka vaikuttaisi lapsiin. Pohdimme myös lasten levottomuutta, onko se lisääntynyt? Päiväkodeissa toimitaan pitkälti pienryhmissä, mutta Hanna toi esille myös tarvetta harjoitella suurryhmässä toimimista, esimerkiksi esiopetusikäisillä lapsilla.

Illan toisena aiheena oli digilaitteet varhaiskasvatuksessa. Tämä on aihe, josta aikuisilla on sekä hyviä että huonompia kokemuksia. Joskus saatamme miettiä, olisiko jonkun tilanteen, jossa digilaite on mukana, voinutkin hoitaa ilman sitä. Jyväskylässä oli muutaman vuoden ajan käynnissä Uudet lukutaidot -hanke, jossa yhtenä tavoitteena oli vahvistaa lasten ja nuorten medialukutaitoa.

Varhaiskasvatuksessa digilaitteiden käyttö on aina pedagogisesti suunniteltua ja aikuisen vastuulla. Digi voi olla musiikkia, dokumentointia tai paljon muuta. Se ei ole vain ruudun katsomista. Digilaitteet ovat oppimisväline muiden joukossa ja niiden käyttöön lapsentasoisesti ohjaa sekä varhaiskasvatussuunnitelma että esiopetussuunnitelma.

Tanja toi esille sitä, miten oppiminen tapahtuu digilaitteilla. Oppimispelejä pelatessa asian toistoja tulee todella paljon. Muilla oppimisen keinoilla lapsi ei ehkä jaksaisi samaa määrää toistoja, joita digilaitteilla tulee. Pääsimme illassa tutustumaan erilaisiin oppimispeleihin. Niilo Mäki-instituutin Ekapeli on monille tuttu digitaalinen oppimispeli. Erilaisia oppimispelejä on runsaasti ja niillä voi opetella esimerkiksi tunnetaitoja, kielitaitoja ja numeroita.

Varhaiskasvatuksessa huoltajilla saattaa usein olla huolta lastensa digilaitteiden käytöstä. Vaskoolissa oli puhe siitä, että avoin keskustelu päiväkodin ja huoltajien välillä auttaa asiassa. Päiväkodista voidaan esimerkiksi hakutilanteessa kertoa, jos päivässä on ollut ruutuaikaa. Vaskoolin jäsenet pohtivat myös sitä, että usein lapset saattavat olla aikuisia parempia digilaitteiden käytössä. Lapsilla usein onkin hyvät valmiudet niiden käyttöön.

Aloitimme vuoden 2025 vaskoolin toiminnan tiistaina 28.1.2025. 

Kasvun ja oppimisen palveluohjauksen palveluesihenkilö Saija Riihinen esitteli Vaskoolin jäsenille Kasvun ja oppimisen palvelujen käyttösuunnitelmaa vuodelle 2025.

Keskusteluihin nousi kaupungin viimeisimmät YT-neuvottelut ja niistä tulleet toimenpiteet esimerkiksi päiväkotien henkilöstöön. Vaskoolissa heräsi kysymys siitä, miten päiväkotien työtehtävät jatkossa jakautuvat, kun osa nimikkeistä poistuu.

Säästötoimenpiteisiin liittyen keskusteltiin myös päiväkotien päivystysajoista ja siitä, miten talouden asiat vaikuttavat niiden suunnitteluun. Päivystys ja sen kustannukset puhututtavat Vaskoolin jäseniä usein.

Keskustelimme myös kerhotoiminnasta Jyväskylässä ja siitä, että kerhotoimintaa edelleen jatketaan. Kerhotoiminta sai mukavia kehuja Vaskoolin jäseneltä.  Kerhoihin voi hakea ympäri vuoden. Kotihoidontukea saa vaikka lapsi osallistuisi kerhotoimintaan. Lisää tietoja kerhotoiminnasta: https://www.jyvaskyla.fi/varhaiskasvatus/avoin-varhaiskasvatus-perhepuistot-kerhot

Illan toisena aiheena oli tämän hetken ajankohtaiset, eli esiopetushaku ja 1.luokalle ilmoittautuminen. Viimeinen päivä molemmissa on perjantaina 31.1.25.

Kouluun ilmoittautuminen on muuttunut edellisiin vuosiin verrattuna. Tämä sai aikaan keskustelua, koska esimerkiksi Wilman ilmoittautumislomake on hieman erilainen kuin aiemmin. Kaikille koulunsa aloittaville on Wilmassa koulupaikka valmiina, jonka huoltaja voi sieltä hyväksyä. Vaihtoehtona on hakea toissijaista koulupaikkaa, jonka saamiseksi täytyy tiettyjen kriteerien täyttyä.

Kaupungin nettisivuilta löytyy paljon tietoa 1.luokalle ilmoittautumisesta:

https://www.jyvaskyla.fi/opetus/kouluun-ilmoittautuminen-ja-haku

Vaskoolin maaliskuun kokoontuminen

Torstain 6.3. tapaamisessa aiheena oli pedagoginen suunnittelu sekä lasten neuropsykiatriset haasteet ja niiden tukitoimet varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Vieraaksemme saimme kasvun ja oppimisen tuen asiantuntija Jenni Pihlaisen.

Pedagoginen suunnittelu perustuu moniin eri asioihin, kuten esimerkiksi lakeihin, varhaiskasvatussuunnitelmaan, toimintasuunnitelmiin ja pedagogisiin suunnitelmiin. Taustalla vaikuttavat lasten tarpeet ja yksilölliset suunnitelmat. Vaskoolilaiset kertoivat, miten pedagoginen suunnittelu näkyy lasten vanhemmille. Se näkyy esimerkiksi kuukausikirjeissä sekä hakutilanteissa kuulumisten kertomisena. 

Keskityimme illassa enemmän toiseen aiheeseemme, kehityksellisiin neuropsykiatrisiin (nepsy) haasteisiin. Tämä on aihe, joka kiinnostaa eri-ikäisten lasten vanhempia paljon. Nepsy-haasteiden taustalla on aivojen erilainen tapa toimia. Siitä aiheutuu muun muassa motoriikan ja kommunikaation haasteita sekä vaikeutta säädellä omaa käyttäytymistä. Aikuiset saattavat nähdä lapsen käytöksessä vain jäävuoren huipun, kuten tottelemattomuuden, raivarit tai kiroilun. Pinnan alla on kuitenkin näitä erilaisia haasteita, joita voimme helpottaa aikuisen oikealla toiminnalla.

Voimme muokata lapsen toimintaympäristöä niin, että siellä on helpompi olla. Rauhallinen ympäristö, pienet lapsiryhmät ja toiminnan oikea-aikaisuus ja monet muut pieneltäkin tuntuvat keinot voivat auttaa lasta.

Aikuisen myönteinen vuorovaikutus, asioiden visualisointi ja tavoitteiden selkeys voivat helpottaa monia lapselle haastavia tilanteita, eivätkä vaadi aikuiselta paljoakaan. Aikuisen tehtävä on joustaa ja mallintaa asioita lapselle, jolta kyvyt vielä puuttuvat. Positiivinen puhe lapsesta lapsen kuullen voi vaikuttaa esimerkiksi lapsen itsetunnon paranemiseen.

Vaskoolilaisia mietitytti, miten isot päiväkodit kuormittavat lapsia. Keskustelimme siitä, mitä kaikkea ison päiväkodin suunnittelussa voi tehdä, jotta lapsen on siellä helpompi olla. Isoissa päiväkodeissakin voi olla eroja riippuen siitä, miten tilat ja niiden käyttö on suunniteltu.

Tärkeänä asiana illasta jäi mieleen se, kuinka tärkeää on keskittyä lasten vahvuuksiin ja ylläpitää positiivista puhetta. Hyvä on myös muistaa se, että kaikki mikä näyttää nepsyltä, ei aina ole sitä. Lapsilla on paljon erilaisia kehitysvaiheita, joiden tunnistaminen auttaa aikuista ymmärtämään lapsen käytöstä.

Kevään viimeisessä Vaskoolin tapaamisessa 5.5.2025 pääsimme tutustumaan uudistettuihin Kristillisen koulun tiloihin. Kahvittelun lomassa keskustelimme tämän hetken ajankohtaisista asioista varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Aiheena oli esimerkiksi uudet rakenteilla olevat päiväkodit sekä varhaiskasvatuksen uudet tuntiluokat, jotka tulevat voimaan 1.8.2025.

Keskustelua syntyi myös Vaskoolin tämän kauden aiemmista aiheista ja paljon kaikesta muustakin. Tiedotamme Vaskoolin jatkosta vielä myöhemmin.

Kiitos tästä kaudesta!

 

Ota yhteyttä Vaskooliin

[email protected]

Yhteyshenkilöt

  • palvelukoordinaattori Outi Kumpu, puh. 014 569 3102
  • palvelukoordinaattori Lotta Markkanen, puh. 014 569 8660
Asiasanat:  
asiakasraati
osallistuminen
varhaiskasvatus