Hyppää pääsisältöön
Kuva
Hymyilevä tyttö katsoo kun aikuinen kirjoittaa kynällä paperille. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

 

Esimiesalueeseen kuuluvat Salmirannan ja Väinölän päiväkodit. Esiopetusta järjestetään Salmirannan päiväkodissa. Päiväkodin yhteystiedot löytyvät (Väinölän päiväkoti).

Hyvä arki

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.

Väinölän päiväkodissa on neljä kotipesää, joissa kahden – kolmen kasvattajan muodostamat kotiryhmät.

  • Taimikko (alle 3-vuotiaat): Hiiret, Siilit, Jänikset ja Saukot
  • Männikkö (2-5-vuotiaat): Karhut ja Ilvekset
  • Koivikko (alle 3-vuotiaat): Lumikot ja Oravat
  • Kuusikko (2-5-vuotiaat): Pöllöt ja Ketut, joissa molemmissa järjestetään esiopetusta

Lapset toimivat koti- ja pienryhmissä pääsääntöisesti aamupäivisin, jolloin käytämme ryhmätiloja joustavasti, vuorotellen pienryhmien ulkoilua ja sisätoimintaa. Iltapäivisin lapset voivat halutessaan liittyä leikkeihin myös muiden kotipesänsä lasten kanssa. 

 

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.

Kotiryhmien kasvattajat tutustuvat koko kotipesän lapsiin, joista tuntevat parhaiten oman kotiryhmänsä lapset. Kasvattajat ottavat yhteyttä huoltajiin, sopivat tutustumiskäynneistä ja aloituskeskusteluista sekä toteuttavat vasukeskustelut. Vasukeskusteluajat tarjoamme ajanvarauksella ja toteutamme huoltajien toiveiden mukaisesti joko päiväkodilla tai Teamsissä. Päivittäiset kuulumiset vaihdamme lapsen tuonti- ja hakutilanteissa.

 

Keskeiset laadulliset tavoitteemme

Leikki on varhaiskasvatusikäisten lasten oppimiselle merkityksellistä. Se on lasta motivoivaa ja iloa tuottavaa toimintaa, jossa lapset samalla oppivat monia taitoja. Varhaiskasvatuksessa ymmärretään leikin itseisarvo lapselle sekä sen pedagoginen merkitys lasten oppimiselle ja kokonaisvaltaiselle kehitykselle. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 2.5. Oppimiskäsitys).

Laadulliset tavoitteemme tällä toimintakaudella ovat lasten kehitystasolle sopivan ja monipuolisen oppimisympäristön rakentaminen sekä leikin rikastaminen.

Lasten kehitystasolle sopivan ja monipuolisen oppimisympäristön rakentaminen

Muokkaamme päiväkodin oppimisympäristöt niin, että niistä löytyy lapsille vaihtoehtoja mieluisaan ja monipuoliseen tekemiseen, vauhdikkaaseen liikkumiseen ja leikkeihin sekä rauhalliseen oleskeluun. Lasten ideat, leikit ja heidän tekemänsä työt näkyvät oppimisympäristössä. Toteutamme positiivista pedagogiikkaa: puhumme toisillemme arvostavasti, nostamme lasten vahvuudet esille ja iloitsemme onnistumisista.

Leikin rikastaminen

Osallistumme lasten leikkeihin mallintaen ja sanoittaen leikkiä. Huolehdimme leikkiympäristön viihtyisyydestä ja leikkivälineistä yhdessä lasten kanssa. Mahdollistamme pitkäkestoisia leikkejä.

Laadullisten tavoitteiden lisäksi vahvistamme arjessa lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusta.  Lasten arvostava kohtaaminen, heidän ajatustensa kuunteleminen ja aloitteisiin vastaaminen vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely luovat yhteisöllisyyttä sekä mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.

 

Toiminnan arviointi

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.

Arvioimme toimintaamme ja tavoitteiden toteutumista monin tavoin. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa. Lapsilta saamme yleensä välittömän ja suoran palautteen. Havainnoimme ja haastattelemme lapsia sekä pyydämme heitä arvioimaan onnistumisia eri tilanteissa peukku- ja hymynaama- arvioinnilla tai pcs- kuvien avulla. Isommat lapset harjoittelevat jo itsearviointia.

Huoltajilta saamme palautetta päivittäisissä kohtaamisissa, puhelimitse, asiakaskyselyissä, eteiskyselyissä, vasukeskusteluissa sekä em. keskustelujen jälkeen tehtävissä Forms- kyselyissä. Huoltajien palaute on toimintamme kehittämisen kannalta ensiarvoisen tärkeää ja toivommekin teiltä aktiivisuutta palautetta pyydettäessä. Parhaiten palvelee oikea-aikaisesti annettu ja asianosaiselle henkilölle kohdennettu palaute.

Tiimien ja työyhteisön toimivuutta arvioimme pari kertaa vuodessa Miten meillä menee- tiimiarvioinnilla sekä koko työyhteisön Yksilötutka- arvioinnilla. Henkilöstökysely toteutetaan kerran vuodessa ja sen tuloksista saamme myös arvokasta tietoa työmme kehittämiseen.

Laadullisten tavoitteiden toteutumista arvioimme säännöllisissä tiimipalavereissa, kehittämistiimeissä, suunnittelu- ja arviointipäivissä sekä pedagogiikkaan keskittyvissä palavereissa.

 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa

Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)

  • työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
  • antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun
    kanssa tehtävään yhteistyöhön
  • ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella

Yhteistyön käynnistyessä annamme huoltajille Tervetuloa Väinölän päiväkotiin- tiedotteen, jossa on yhteistyömme aloitukseen ja arjen käytänteisiin liittyvää tietoa. Ensimmäisten päivien kuulumiset voimme tarvittaessa lähettää huoltajalle tekstiviestillä päivän aikana. Mahdolliset hoitopäivien peruuntumiset pyydämme tekstiviestillä ryhmän puhelimeen. WhatsApp- viestejä emme käytä tietosuojasyistä.

Edlevo- sovellus toimii päiväkodin ja huoltajien ensisijaisena viestintäkanavana, jota kannattaa seurata säännöllisesti. Sillä jakelemme huoltajille varhaiskasvatuspalvelujen tiedotteet, yleisten loma- aikojen hoidontarvekyselyt sekä päiväkodin, esiopetuksen ja lapsiryhmien kuukausikirjeet ym. tiedotteet. Kuukausikirjeissä kerromme kuulumisia ja kuvaamme toimintaa lapsen ryhmässä.

Lapsen päivittäisistä kuulumisista ja henkilökohtaisista asioista on mahdollisuus keskustella lyhyesti lapsen tuonti- ja hakutilanteissa. Tarvittaessa varaamme rauhallisen keskusteluajan esim. puhelimitse. Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa. Tuonti- ja hakutilanteissa toivomme teidän huomioivan myös toisten asiakkaiden yksityisyyden. Vasukeskustelut pidämme vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Lapsiryhmien eteisissä olevilla ilmoitustauluilla on nähtävissä kuukausikirje, muistutus tärkeistä päivämääristä, varhaiskasvatuksen yleisiä tiedotteita sekä lapsiperheille suunnattujen palvelujen tiedotteita. Päiväkodilla on Instagram- tili: Vainola_paivakoti, jossa jaamme tietoturvallisesti kuvia toiminnastamme. Varhaiskasvatuksen nettisivuilla on kattavasti tietoa kaupunkimme varhaiskasvatuspalveluista. Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toimintaa pääsee kurkistamaan Jyväskylän kasvu ja oppiminen- Instagram- tilillä.  Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen facebook- sivuilla on nostoja varhaiskasvatuksen viestinnästä, vinkkejä huoltajille sekä vastauksia asiakaspalvelussa ilmeneviin, huoltajia pohdituttaviin kysymyksiin.

Väinölän päiväkodin nettisivuilla ovat nähtävissä perustiedot palveluistamme, aukioloajat sekä päiväkodin johtajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan, lapsiryhmien ja keittiön ruokapalveluvastaavan yhteystiedot.

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmassa (Oppilashuolto esiopetuksessa ).

Asiasanat:  
varhaiskasvatus
päiväkoti