Kotimäen päiväkodin oppilashuoltosuunnitelma
Jokainen esiopetusta antava päiväkoti laatii yksikkökohtaisen oppilashuoltosuunnitelman. Suunnitelma on laadittava yhteistyössä esiopetuksen henkilöstön, huoltajien ja lasten kanssa.
Esiopetuksen oppilashuollosta ja siihen liittyvistä suunnitelmista säädetään oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa (1287/2013). Oppilashuollosta on tiedotettava huoltajille ja yhteistyötahoille. Oppilashuolto muodostuu yhteisöllisestä ja yksilöllisestä oppilashuollosta.
Yhteisöllinen oppilashuolto:
- yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma
- yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä
- laajennettu yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä (KOR)
Yksittäisten lasten asioita ei käsitellä päiväkodin oppilashuoltoryhmässä, keskustelu on yleistä ja yhteisöllisellä tasolla.
Yksilökohtainen oppilashuolto:
Oppilashuollon palvelut: kuraattorin, psykologin ja neuvolan palvelut, monialainen yksilökohtainen asiantuntijaryhmä
Esiopetuksen työntekijä on velvollinen ottamaan yhteyttä oppilashuollon kuraattoriin tai psykologiin silloin, kun hän toteaa lapsella kyseisten palvelujen tarpeen. Yhteydenotto tehdään yhdessä huoltajan kanssa tai huoltajalle on annettava tieto yhteydenotosta.
Tietojen luovuttamista ja salassapitoa koskevat säännökset:
On tärkeää tiedostaa, mitä on pedagoginen tuki ja mitä on oppilashuollollinen tuki, koska esim. tietojen luovuttamiseen ja salassapitoon liittyvät säännökset poikkeavat toisistaan
Pedagoginen tuki ja oppilashuollollinen tuki
Pedagoginen tuki
- Kolmiportainen tuki, opetukseen liittyvä tuki
- Ei edellytä huoltajan suostumusta
- Tukeen liittyvät asiakirjat ovat salassa pidettäviä
- Tiedonsiirto: opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto pitää siirtää opetuksen järjestäjälle
Oppilashuollollinen tuki
- Oppilashuollon palvelut: koulupsykologi, koulukuraattori, neuvolan terveydenhoitaja, monialainen asiantuntijatiimi
- Perustuu vapaaehtoisuuteen, edellyttää vanhemman kirjallista suostumusta (lomake)
- Oppilashuoltokertomus on salassa pidettävä
- Tiedon siirto vain huoltajan suostumuksella (esim. kouluun oppilashuoltokertomus siirretään suljetussa kirjekuoressa ja osoitetaan koulun oppilashuollosta vastaavalle työntekijälle)
Koulupsykologin osallistuminen pedagogiseen palaveriin konsultoivana työntekijänä ei tee palaverista oppilashuollollista. Oppilashuoltokertomusta ei tehdä tästä palaverista. Myöskään kuntoutustyöryhmät eivät ole oppilashuoltopalavereja, vaikka niihin osallistuisi koulupsykologi tai -kuraattori.
Jos pedagogisessa palaverissa sovitaan koulupsykologin asiakkuudesta, esim. tutkimuksista, palaveri on oppilashuollollinen ja oppilashuoltokertomus laaditaan.
Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma
OPPILASHUOLLON KOKONAISTARVE JA KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAT PALVELUT
Toimintavuosi: 2021–2022
Palveluntuottaja/Päiväkoti: KOTIMÄEN PÄIVÄKOTI
Esiopetusikäisten määrä: Korpit 13, Kehrääjät 22 (kokeiluryhmä) ja Kivitaskut 22 (kokeiluryhmä)
Lähikoulut: Jyskän ja Tammirinteen koulut, Vaajakummun koulu
Muuta (esim. tuen tarpeiden määrä esiopetusyksiköissä ja asuinalueen erityispiirteet, kuten monikielisyys):
Kotimäen päiväkoti mukana Opetushallituksen kaksivuotisessa esiopetuskokeilussa 2021–2024, kokeilussa mukana toimintakaudella 2021-2022 44 vuonna 2016 syntynyttä lasta.
Kotimäen päiväkoti laajennetun aukiolon yksikkö, ns. vuorotalo, avoinna ilmoitettujen hoitoaikojen mukaisesti ma-pe 5–22.30 välillä.
Käytettävissä olevat oppilashuoltopalvelut:
Koulupsykologi(t): Sari Mäntymaa, p. 050 522 1886 (Vaajakumpu), Johanna Matilainen, p. 050 383 0918 (Jyskä, Tammirinne)
Koulukuraattori(t): Helinä Hannunen, p. 050 364 3169 (Vaajakumpu), Kati Ekman, p. 050 357 1765 (Jyskä, Tammirinne))
Neuvolan terveydenhoitaja(t)/lääkäri: Kaisu Erkkilä (neuvolan th)
Kouluterveydenhoitaja: Kirsti Ranta (Vaajakumpu), Tuula Ivanoff (Jyskä, Tammirinne)
Suun terveydenhuolto: Sampoharjun hammashoitola, Vesmannintie 7, Vaajakoski
Monialainen oppilashuollon yhteistyö:
- Koulukuraattori ja -psykologi antavat neuvontaa, ohjausta ja konsultaatiota lapsen esiopetukseen, kasvatukseen, kehitykseen ja mielenterveyteen liittyvissä asioissa.
- Terveydenhoitajaan otetaan yhteyttä, kun huolenaiheet koskevat lapsen kokonaisterveydentilaa.
- Suun terveydenhuollon palvelut ovat osa kouluterveydenhuollon ja oppilashuollon kokonaisuutta.
- Tarvittaessa perhe ohjataan perheneuvolaan.
- Tarvittaessa tehdään yhdessä huoltajien kanssa tai ohjataan huoltajia tekemään sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto.
- Lastensuojelun kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaa Lastensuojelun käsikirja, joka löytyy APUA-mapista.
Yksikkökohtaiset tarkennukset palvelujen järjestämisestä (esim. koulupsykologin ja koulukuraattorin soittoajat):
Koulupsykologien ja koulukuraattoreiden soittoaika tiistaisin ja torstaisin klo 10–11.
Koulupsykologi ja –kuraattori mukana yhdessä toimintakauden yhteisöllisessä tapaamisessa.
7.12.2021
Yksilökohtaisen oppilashuollon monialainen ryhmä kootaan erikseen lapsikohtaisesti, osallistujina lapsen huoltaja ja ne työntekijät ja asiantuntijat, jotka työskentelevät lapsen asioissa. Tämän ryhmän kokoontumiseen tarvitaan huoltajan kirjallinen suostumus ja kokouksesta laaditaan oppilashuoltokertomus.
YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO JA SEN TOIMINTATAVAT
Yksikkökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano toimintavuonna:
Koulupsykologin, koulukuraattorin ja neuvolan/kouluterveydenhoitajan lisäksi oppilashuoltoryhmään kuuluvat,
Oppilashuollosta vastaava päiväkodin johtaja: Johanna Pajunen/ Asko Parkkinen (10.1.2022 lähtien)
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja/opettajat: Hanna Lajunen ja Marja Kemppainen
Esiopetusryhmän varhaiskasvatuksen opettaja/opettajat:
Korpit / Sara Pihl / 20.9.21 lähtien Leena Lyytinen ja 1.11.21 lähtien myös Outi Mainio (ryhmäveo)
Kehrääjät / Kirsi Manner ja Marja-Sirkku Tyrväinen
Kivitaskut / Anne Perilä ja Sampo Leskinen
Muut oppilashuoltoryhmän jäsenet:
Sanna Matilainen, apulaisjohtaja
Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa toimintavuoden aikana, syksyllä ja keväällä. Koollekutsujana toimii päiväkodin johtaja. Kokoontumisista laaditaan muistiot.
Tapaamiset Kotimäen alueella kaksi kertaa syksyllä, kaksi keväällä. Tapaamiset kalenteroitu etukäteen alueen sähköiseen kalenteriin.
pe 15.10.21 klo 12.45 - 14
ti 7.12.21 klo 12.45 -14
pe 18.2.22 klo 12.45 - 14
pe 22.4.22 klo 12.45 -14
Yksikkökohtaisesti sovitut toimintatavat muistioiden laatimisesta, säilyttämisestä ja tiedottamisesta: Tapaamiseen osallistuva veo toimii sihteerinä, muistiot jaetaan osallistujille, säilytetään sähköisesti.
Esiopetusyhteisön ympäristön, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen
Päiväkodin ohjeet ja suunnitelmat, jotka liittyvät lasten terveyteen ja turvallisuuteen, esimerkiksi kiusaamisen ehkäisyyn, kriisitilanteisiin, päiväkodin ympäristöön, ulkoiluun, hygieniaan:
Asiakirjan nimi |
Yksikkö- vai kaupunkikohtainen |
Paikka |
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma |
kaupunkikohtainen |
kaupungin verkkosivut |
Jyväskylän kaupungin yhdenvertaisuussuunnitelma |
kaupunkikohtainen |
kaupungin verkkosivut |
Kasvun ja oppimisen turvallisuussuunnitelma: -Lasten turvallisuusohje -Kasvun ja oppimisen lääkehoitosuunnitelmat -Ensiapu- ja alkusammutuskoulutus varhaiskasvatuspalveluissa -Toimintaohje lapsen katoamistilanteessa ja lähietsintäohje -Häirinnän ja kiusaamisen ehkäisy -Varhaiskasvatuspalveluiden hygieniaohje -Jyväskylän lastensuojelun käsikirja -Varhaiskasvatuksen henkisen tuen toimintamalli -Tiivistelmä pelastussuunnitelma
|
kaupunkikohtainen, yksikkökohtaiset tarkennukset |
APUA-mappi, ilmoitustaulu |
Lapsen fyysisen rauhoittamisen suunnitelma ja lapsen fyysinen rauhoittaminen varhaiskasvatuksessa -lomake |
kaupunkikohtainen |
APUA-mappi |
Yksikkökohtainen palo- ja pelastustoiminta: -Yksikkökohtainen pelastussuunnitelma -Kriisiviestintäohje |
yksikkökohtainen
|
APUA-mappi |
Tiivistelmä sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen valmiussuunnitelmasta (suuronnettomuusvalmius) |
kaupunkikohtainen |
APUA-mappi |
Tietoturvallisuus |
kaupunkikohtainen |
Intra |
Taulukko: paikalliset ohjaavat asiakirjat Jyväskylässä liittyen esiopetuksen turvallisuuteen, hyvinvointiin, ennaltaehkäisevään toimintaan ja kriisityöhön.
Miten ja milloin edellä mainitut asiakirjat käydään läpi henkilöstön kanssa:
Esimiesalueen talopalaverissa 6.9.2021
Yhteisöllisessä oppilashuoltotapaamisessa 15.10.2021
Yhteisölliseen oppilashuoltoon liittyvä yhteistyö alueella
Yhtenäisen opinpolun esi- ja alkuopetuksen vuosikello määrittää yhteistyötä. Kuvaus alueellisen nivelvaiheen yhteistyöstä alueen lähikoulujen kanssa:
Opinpolun mukaiset tapaamiset tulossa syyskuussa 2021.
Yhteistyötä suunnitellaan voimassa olevien koronarajoitusten ehdoilla.
Jyskän koulun yhteysopettaja on Anna Perkkiö. Yhteistyö koulun kanssa suunnitteilla alkuun ulkotapahtumin.
Yhteistyö talon esiopetusryhmien välillä: Korpit, Kehrääjät, Kivitaskut
Muu oppilashuollon yhteistyö varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen kanssa:
Omalla alueella yhteistyö luontevaa, varhaiskasvatuksen erityisopettajat osallistuvat kaikkien ryhmien arkeen ja toimintaan.
Perusopetuksen kanssa yhteistyö etenee pienin askelin, tällä hetkellä koronarajoitusten ehdoilla.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajilla kaksi konsultaatioaikaa koulupsykologien kanssa syystoimintakaudella. Lisäksi konsultaatiota saa tarpeen mukaan.
Yhteistyö esiopetuksen ulkopuolisten lasten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa (esim. museot, teatterit, urheiluseurat, seurakunta, palo- ja pelastuslaitos jne.):
Yhteistyötä suunnitellaan koronarajoitusten ehdoilla. Tällä hetkellä tiedossa:
- Lasten lystit – taidepajat
- Tanssiseura Illusionin tanssiviikko vko 38/ 2021
- Kirjastovierailut
Esiopetuksen kuljetusten odotusaikojen järjestäminen ja turvallisuuteen liittyvät toimintatavat:
Kotimäessä ei kuljetusetuuslapsia
YKSILÖKOHTAISEN OPPILASHUOLLON JÄRJESTÄMINEN ESIOPETUKSESSA
Monialainen yksilökohtainen oppilashuolto
Monialainen asiantuntijaryhmä kootaan tapauskohtaisesti silloin, kun lapsen huolta herättävän tilanteen selvittelyyn ja hoitamiseen tarvitaan eri alojen asiantuntemusta ja monialaista yhteistyötä. Lapsella on oikeus päästä oppilashuollon palvelujen piiriin seitsemän vuorokauden kuluessa yhteydenotosta. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus keskusteluun on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä. Huoltajilta tarvitaan kirjallinen suostumus.
Jyväskylässä käytetään yhtenäistä oppilashuoltokertomuslomaketta. Oppilashuoltokertomus ja huoltajan suostumus yksilökohtaiseen oppilashuoltotapaamiseen ovat julkisuuslain 24§ ja oppilas- ja opiskeluhuoltolain 23§ mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja. Niiden säilytyksestä ja tietojen siirtämisestä on ohjeistettu varhaiskasvatuksen asiakastietojen arkistointi-, säilytys- ja luokitteluohjeessa. Vain monialaiseen asiantuntijaryhmään osallistuneet voivat nähdä oppilashuoltokertomuksen kirjaukset. Oppilashuoltokertomuksista muodostuu oppilashuoltorekisteri, jonka ylläpitäjinä toimivat päiväkodin johtajat.
OPPILASHUOLLON YHTEISTYÖN JÄRJESTÄMINEN LASTEN JA HUOLTAJIEN KANSSA
Henkilöstön, lasten ja huoltajien osallistuminen yhteisöllisen ja yksilökohtaisen oppilashuollon suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin:
Huoltajat ja lapset osallistuvat oppilashuollon yhteistyöhön varhaiskasvatuksen opettajien kanssa käydyn lapsen yksilöllisen suunnitelman laatimisen kautta.
Huoltajille tiedotettu oppilashuollosta osana esiopetusta infokirjeessä 09/21 sekä vanhempainilloissa.
Asiaa pidetään yllä myös perheiden kanssa käytävissä keskusteluissa liittyen lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen.
Lasten hyvinvoinnin havainnoiminen sensitiivisesti, lapsen kuuleminen ja lapsen mielipiteen esille tuominen. Lapsella on oikeus tehdä aloite oppilashuollollisiin toimenpiteisiin.
Yhteisöllisen ja yksilökohtaisen oppilashuollon periaatteiden ja menettelytapojen tiedottaminen huoltajille ja yhteistyötahoille:
Oppilashuoltosuunnitelma esiopetusryhmien ilmoitustauluilla sekä esimiesalueen yksiköiden verkkosivuilla.
OPPILASHUOLTOSUUNNITELMAN TOTEUTTAMINEN JA SEURANTA
Opetuksen järjestäjä seuraa esiopetuksen oppilashuoltosuunnitelman toteutumista. Esiopetuksessa seurannasta vastaa varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä esiopetuksen muu henkilöstö, yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä kokoontuu vähintään 2 kertaa toimintavuodessa. Syksyn tapaamisessa suunnitellaan toimintavuoden yhteistyötä sekä vuoden aikana käsiteltäviä teemoja. Teemat pohjautuvat lasten tarpeisiin ja voivat peilautua esimerkiksi yksikön laadullisista tavoitteista tai kaupungin oppilashuollon painopisteistä. Kevään tapaamisessa arvioidaan oppilashuoltoryhmän toimintaa. Lisäksi tapaamisia voidaan järjestää sovitusti ja tarpeen mukaan. Tapaamisten koollekutsujana toimii päiväkodin johtaja. Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma tarkistetaan ja vahvistetaan jokaisen toimintavuoden alkaessa. Oppilashuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuraaminen on osa Kasvun ja oppimisen palvelualueen omavalvontaa. Omavalvonta suoritetaan yhteistyössä esiopetuksen ja Kasvun ja oppimisen tuen vastuussa olevien viranomaisten kanssa.
Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma löytyy esiopetusyksikön verkkosivuilta sekä ilmoitustaululta.
Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma laadittu ja/tai päivitetty, pvm:
18.11.2021