Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kolme pientä lasta istuu penkillä tiiliseinän edessä ja katselee kuvakirjoja. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme  

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.  

Lapsen ja perheiden hyvinvointia tukee osallistumisen kokemus, jossa toiveilla ja mielipiteillä on merkitystä ja vaikutusta toimintaan. Huoltajat ovat tervetulleita tutustumaan päiväkodin toimintaan ja voivat halutessaan vierailla päiväkotiryhmässä esimerkiksi kertomassa omasta työstään tai harrastuksestaan. Palautetta ja toiveita kysytään eri tavoin, esim. asiakaspalautteet, kyselyt ja vasukeskusteluiden yhteydessä kysyttävä palaute.  

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme    

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.  

Alueellamme on yhden–kolmen kasvattajan muodostamia ryhmiä, joissa on Jyväskylän kaupungin määrittämän suhdeluvun mukainen määrä lapsia. Osassa ryhmiä työskentelee lisäksi erityisavustaja. Toiminnassamme painotamme kokopäiväpedagogiikkaa, jolloin lapsen yksilölliset tarpeet huomioidaan päivän kaikissa tilanteissa ja ne ovat pedagogisesti suunniteltuja. Lapsiryhmiä jaetaan joustavasti toiminnan mukaan pienryhmiin ikä-, taito-, ja kehitystaso sekä kaverisuhteet huomioiden. Pienryhmätoiminnassa huomioidaan lapsen mielenkiinnon kohteet, varhaiskasvatussuunnitelmaan (vasu) / esiopetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet sekä lapsiryhmän tarpeet. 

Selkeä, suunnitelmallinen ja joustava päivän rakenne edistää hyvinvointia ja kiireettömyyttä. Arvostamme terveellistä, turvallista ja liikunnallista elämäntapaa: lepoa, liikuntaa ja ravintoa päivän aikana sopivassa suhteessa. Turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri on myös hyvinvoinnin perusta. Lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja tuntea kuuluvansa ryhmään, sekä oikeus saada lohdutusta ja aikuisen läsnäoloa.  

Liinalammin varhaiskasvatusalueella lapsen fyysistä aktiivisuutta tuetaan arkiliikunnalla sisällä ja ulkona. Liikuntavälineitä on lasten saatavilla ulkona ja ryhmätiloissa. Kaikkia sisätiloja hyödynnetään myös liikkumisen näkökulmasta. Lasta rohkaistaan kokeilemaan omia taitojaan, aikuisen huolehtiessa turvallisuudesta. Hyödynnämme lisäksi viikoittain päiväkodin lähiympäristöä retkien merkeissä. Metsässä harjoitellaan luonnosta nauttimisen lisäksi muun muassa liikkumista epätasaisessa maastossa, ympäristön havainnointia ja tutkimista (vuodenaikojen vaihtelut), matemaattisia taitoja (käpyjen keräyskisa) sekä ryhmätyötaitoja (majan rakennus).  

Ulkoilemme päivittäin säällä kuin säällä, hyödyntäen lähiympäristön tarjoamia liikunta- ja ulkoilumahdollisuuksia. Hyödynnämme erilaisia oppimisympäristöjä toiminnassamme.  

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.  

Sensitiivinen vuorovaikutus ja aikuisen aito läsnäolo lasten kanssa mahdollistavat lasten aloitteiden huomaamisen ja niihin vastaamisen. Lapsia myös kannustetaan kertomaan mielipiteensä ja lasten esittämiin ideoihin suhtaudutaan arvostavasti. Toimintaa suunnitellaan yhdessä lasten kanssa ja lasten mielenkiinnon kohteet huomioidaan siinä eri tavoin. Apuna tässä voidaan käyttää lasten palavereja, toivepäiviä, äänestyksiä, lasten raatia ym.  

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.

Vanhemmat, lapset ja henkilökunta arvioivat toimintaa säännöllisesti. Arviointimenetelmiä ovat mm asiakas- ja henkilöstökyselyt, lapsilta kysytty palaute esim hymynaamoin, peukkua näyttämällä tai kehomittarilla sekä erilaiset ovensuukyselyt. Kyselyiden tuloksia hyödynnetään toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä. 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa  

  
Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.  

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.  

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.  

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille  

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)  

·     Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti   

·     osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin  

·     Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille  

·     osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun  
kanssa tehtävään yhteistyöhön  

·     ohjaa erityisavustajia  

Erityisavustaja  

·     osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).  

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella  

 

Tuonti- ja hakutilanteissa varmistetaan kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä. 

Käytössämme on päivälistat, joihin kirjataan päivittäin ryhmän yhteinen pedagoginen toiminta sekä lapsen yksilölliset kuulumiset. Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tunti- tai hakutilanteissa. Päivälistan avulla lapsen kuulumiset ovat aina tiedossa kerrottavaksi huoltajille. 

Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeistä, tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.   

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta.  Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä.  

Ryhmien toimintaa dokumentoidaan valokuvin ja videoin. Myös lasten kanssa harjoitellaan valokuvausta yhtenä digitaitona. Lupa kuvien julkaisuun tai jakamiseen selvitetään medialupalomakkeella, jonka huoltajat täyttävät lapsestaan varhaiskasvatuksen alussa. Lupa on voimassa koko varhaiskasvatusajan ja sitä voidaan päivittää vanhempien pyynnöstä.  

Infoasioita  

 

Alueellamme toimii seitsemän vakituista varahenkilöä, jotka sijaistavat lyhytaikaisia henkilökunnan poissaoloja. 

Erilaisia tapahtumia, vanhempainiltoja ja juhlia järjestetään säännöllisesti ja niistä tiedotetaan Edlevon kautta.  

Valokuvia lasten arjesta löytyy ryhmien Ipadeilta, tulostettuna ryhmätiloista sekä Puuppolan (@puuppolanpaivakoti) ja Tikkakosken päiväkodin (@tikkakoskenpaivakoti) osalta myös Instagramista. 

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmasta.

Liinalammin päiväkoti kuuluu Liinalammin alueeseen, johon kuuluu lisäksi Tikkakosken ja Puuppolan päiväkodit sekä Luonetjärven esiopetus. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta https://www.jyvaskyla.fi/varhaiskasvatus/varhaiskasvatus-jyvaskylassa/paivakodit/tikkakoski/liinalammi .

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet  

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.  

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus
Kaupunginosa: