Hyppää pääsisältöön
Kuva
Heijastinliiviset lapset kulkevat jonossa metsässä. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Muuratsalon päiväkoti kuuluu Säynätsalon ja Keljonkankaan varhaiskasvatusalueeseen. Muuratsalon päiväkodin kanssa samaan esihenkilöalueeseen kuuluvat Säynätsalon ja Kauramäen päiväkodit. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta: Muuratsalon päiväkotikoulu | Jyväskylä.fi (jyvaskyla.fi)

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.

Esiopetuskeskustelut sijoittuvat heti alkusyksyyn (elo-syyskuu) ja varhaiskasvatusikäisten lasten yksilöllisen suunnitelman keskustelut käydään syys-lokakuun aikana. Ryhmät sopivat käytännöt, miten antavat keskusteluajat vanhemmille varattavaksi. Asetamme esiopetus- ja varhaiskasvatuskeskusteluissa tavoitteita aikuisten toiminnalle. Kirjaamme vasuista esiin nousseet tavoitteet ja toimintatavat ryhmän työntekijöiden saataville. Nämä tavoitteet ja sovitut toimintatavat toimivat pohjana arjen suunnittelussa. Vanhempainiltoja järjestään 1-2 kertaa vuodessa. Vanhempien toiveita ja näkemyksiä kysellään myös 1-2 kertaa vuodessa ryhmäkohtaisella sähköisellä kyselyllä.

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.

Muuratsalon päiväkodin ryhmärakenne:

Satasarviset (esiopetus): varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja

Lokit (2-5v.): Varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja

Alueellamme arvostamme kokopäiväpedagogiikkaa. Se tarkoittaa, että ohjattujen toimintatuokioiden (mm. laulu, leikki, kädentyöt, liikuntahetket) lisäksi kaikki päivän tilanteet ruokailusta ja vapaista leikkitilanteista siirtymiin nähdään mahdollisina oppimistilanteina, joissa aikuinen voi olla lapsen tukena ja rinnalla.

Toiminta tapahtuu pienryhmissä, jotka on muodostettu lapset ja lasten tarpeet huomioiden. Myös lasten kaverisuhteet otetaan aina huomioon pienryhmiä muodostettaessa. Jokainen tiimi ylläpitää tiimivastaavan johdolla pedagogista suunnitelmaa, johon on kirjattu arjen sopimukset ja toimintatavat, joihin koko tiimi sitoutuu.

Luonnossa liikkuminen on osa kummankin ryhmämme ohjelmaa. Läheiset metsät ovat oivia oppimisympäristöjä ja mahdollistavat lapselle luontaisen tutkimisen ja liikkumisen erilaisissa ympäristöissä. Metsässä fyysinen aktiivisuus lisääntyy ja luova leikki pääsee kukoistamaan! Jokaisessa alueemme päiväkodissa on lasten liikunnan ammattitutkinnon suorittaneita lastenhoitajia ja/tai opettajia. Noudatamme joka ryhmässä liikunnan vuosisuunnitelmaa, joka takaa sen, että lapsilla on monipuolista ohjattua ja vapaata liikuntaa eri ympäristöissä jokaisena päiväkotipäivänä

Lasten osallisuus

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.

Lasten mielipiteitä ja mielenkiinnon kohteita saadaan selville kyselemällä, keskustelemalla, havainnoimalla, perheitä kuulemalla (esimerkiksi yksilöllisen suunnitelman keskusteluissa, tuonti-ja hakutilanteissa, vanhempainilloissa), sekä silloin tällöin lasten kokouksia järjestämällä. 

Meille on tärkeää, että jokainen päiväkotimme lapsi tietää ja tuntee olevansa tärkeä ja arvokas. Jokaisella lapsella on omia mielenkiinnon kohteita ja tarpeita, jotka ovat osa yhteisömme toimintaa. Näiden tarpeiden ja mielenkiinnon kohteiden huomaaminen on osa kasvattajan työtä päiväkodeissamme.

Tavoitteenamme on luoda hyvinvoiva päiväkoti, jossa kasvetaan ja opitaan kannustavassa ja myönteisessä ilmapiirissä. Ryhmässä toimimista ohjataan myönteisen palautteen avulla ja aikuiset toimivat malliesimerkkeinä lapsille antamalla positiivista palautetta sekä lapsille että aikuisille. Välittömän ja aidon palautteen kautta lapsi saa onnistumisen kokemuksia ja hyvä käyttäytyminen lisääntyy.

Haluamme luoda oppimisympäristön, jossa kaikki ovat arvostettuja omina itsenään ja saavat myös sen kuulla; uuden oppimisesta iloitaan yhdessä, hyvän tekemisestä muistetaan kehua. Pidetään sylissä ja ollaan empaattisia, kun on mielipahaa ja keskustellaan kiistatilanteissa, mikä olisi hyvä tapa toimia jatkossa. Lämmin vuorovaikutus kaikkien kesken on avainasemassa.

Myös työyhteisönä haluamme kehittää näitä hyvän huomaamisen ja erilaisuuden arvostamisen taitoja; työyhteisössämme huomaamme työkaverin hyvän ammatillisen toiminnan ja palkitsemme siitä rintaan kiinnitettävällä papukaijamerkillä.

Laadulliset tavoitteemme

Syksyn suunnittelupäivässä pohdimme, mitä osa-alueita toiminnassamme haluamme erityisesti kehittää. Yhdessä henkilöstön kanssa johtotiimi laatii suunnitelman laatutavoitteiden toteuttamiselle ja siihen, miten näitä laatutavoitteita kauden aikana arvioidaan. Pyydämme palautetta tavoitteiden saavuttamisesta sopivilta osin myös vanhemmilta.

Tavoitteet toimintakaudelle 2022-2023 ovat:

  • Sujuva yhteistyö ja tiedonkulku ryhmien välillä sekä perheiden kanssa
  • Myönteisyys kasvun ja oppimisen tukena; lämmin vuorovaikutus ja hyvän huomaaminen niin lapsissa kuin työyhteisön kesken
  • Joustavan opinpolun kehittäminen: erityisesti varhaiskasvatuksen ja jälkkäritoiminnan yhteistyön aloittaminen
  • Henkilöstöresurssin järkevä suunnittelu ja käyttö koko alueella
  • Taloudellisuus ja kestävä kehitys hankinnoissa koko alueella
  •  

5-8-vuotiaiden joustava opinpolku

Päiväkotikouluissamme Säynätsalossa ja Muuratsalossa kehitämme jatkuvasti joustavaa opinpolkua päiväkodin ja koulun nivelvaiheessa; haluamme tehdä varhaiskasvatuksesta kouluun siirtymisen mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi. Kummassakin yksikössä 1. luokkalaiset ovat säännöllisesti yhdessä esiopetusikäisten kanssa ja toiminnan ovat suunnitelleet esiopetuksen ja koulun opettajat yhdessä.

5-vuotiaiden ikäluokassa tehdään 1-2 kertaa viikossa yhteistyötä liikkuen, leikkien, tutkien ja jo hiukan esiopetukseen päin tähyillen, ns. viskaritehtäviä tehden. 

Molemmissa päiväkotikouluissa koululaisilla ja esiopetuksen lapsilla on mahdollisuus ulkoilla yhdessä samalla pihalla. Näin vanhat päiväkodissa syntyneet kaverisuhteet eivät pääse unohtumaan.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.

Toimintaamme arvioimme jatkuvasti tiimipalavereissa n. kerran kuukaudessa sekä laajemmalla tasolla 2-3 kertaa vuodessa työyhteisön yhteisissä kehittämis- ja arviointipäivissä/iltapäivissä. Näiden lisäksi tiimien tiimivastaavat tuovat havaintoja ja tietoa kehittämistarpeista lapsiryhmistä johtotiimille. Näiden havaintojen sekä yhteisten keskustelujen pohjalta hankitaan työyhteisölle asiaankuuluvaa ja ajankohtaista koulutusta, sekä saadaan sisältöjä myös varhaiskasvatuksen erityisopettajien tai pedagogisen johtajan vetämiin pedagogisiin palavereihin.

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa


Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun
    kanssa tehtävään yhteistyöhön
  • ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella

 

Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa.

Tieto lapsen päivän kulusta varmistetaan ryhmien käytössä olevalla muistilistalla, joka on iltapäivällä läsnä olevien työntekijöiden hallussa. 

Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeistä, tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta.  Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä.

Syksyllä 2022 alueemme päiväkodeille perustetaan instagram-tilit, joita seuraamalla voi myös seurata päiväkotien toimintaa ja tapahtumia.

Lasten valokuvaamiseen ja videokuvaamiseen kysytään kaikilta vanhemmilta kirjallinen lupa.

Infoasioita

Päiväkodissa toimii vakituisia varahenkilöitä, jotka sijaistavat lyhytaikaisia henkilökunnan poissaoloja. Heidän kuvansa ja nimensä löytyvät ilmoitustauluilta.

Vanhempainillat järjestetään 1-2 kertaa vuodessa

Juhlista ja muista yhteisistä tapahtumista tiedotetaan erikseen.

Muuratsalon päiväkodin instagram löytyy hakusanalla muuratsalon paivakoti.

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmasta Oppilashuolto esiopetuksessa | Jyväskylä.fi (jyvaskyla.fi)

 

Kuva
Lapsen kädet leikkivät legopalikoilla. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

 

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus