Hyppää pääsisältöön
Kuva
Uuden Savulahden päiväkotikoulun julkisivu ja etupiha kaksi kuukautta ennen koulun alkua. Kuva Antti Laukkarinen
Pääsisältö

Tervetuloa Savulahteen!

Me Savulahden päiväkotikoulussa kutsumme jokaisen lapsen, perheen ja
kasvattajan yhteiselle matkalle selvittämään Savulahden salaisuutta. Matkaa taitetaan yhteistyössä ja jokaisen vahvuuksia hyödyntäen. Oppaanamme toimii Savulahden salapoliisi, jonka tärkein työväline on suurennuslasi. Suurennuslasit innostavat niin pieniä kuin isojakin
tutkijoita tuumasta toimeen, salaisuutta selvittämään. Ne antavat vinkkiä meille jostakin tärkeästä asiasta, johon kannattaa perehtyä tarkemmin. Salapoliisin työvälineitä seikkailee myös tässä toimintasuunnitelmassa. Löydätkö sinä nuo salapoliisin merkitsemät Savulahden tärkeimmät toimintatavat?

 

Savulahden päiväkotikoulun
varhaiskasvatuspalveluihin kuuluvat


• Savulahden päiväkoti
• Kalliopuron lasten kerho maanantaista torstaihin klo 8.00
- 11.30 sekä Liikunta- ja luontokerho (LiLu-kerho)
maanantai- ja torstai-iltapäivisin ja tiistaisin aamupäivällä
• Esiopetus Kuusikorven Karhuissa, Kalliopuron Saukoissa
(metsäeskari) sekä Tuulenpesän Sinitiaisissa klo 8.30 -
12.30

 

1   KUVAUS RYHMÄRAKENTEISTA, HENKILÖSTÖRAKENTEESTA JA JOHTAMISESTA


Savulahden päiväkotikoulussa työskentelevät päiväkodin johtajan sekä pedagogisen johtajan lisäksi 2 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, 23 varhaiskasvatuksen opettajaa ja 24 lastenhoitajaa, joista viisi toimii päiväkodin varahenkilöinä. Lisäksi päiväkodissamme on 5 erityisavustajaa. Lapsimäärän kasvaessa myös henkilöstömäärä lisääntyy
päiväkodissamme.

Lapsiryhmät ovat joustavarakenteisia parityöskentelyn periaatteella toimivia ryhmiä. Työpariryhmät on jaettu pienryhmiin ikä-, taito- ja kehitystason mukaan kaverisuhteet huomioiden. Työpareina työskentelevät kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa,
varhaiskasvatuksen opettaja ja lastenhoitaja tai kaksi lastenhoitajaa.

Päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajista neljä toimii myös oman tiiminsä tiimivastaavana. Tiimivastaava vastaa arjen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista yhdessä tiiminsä jäsenten kanssa. Tiimiin kuuluu 3-6 työparia.

Savulahdessa toteutetaan pienryhmätoimintaa päivittäin. Pienryhmä tarkoittaa yhden kasvattajan ja 4-7 lapsen ryhmää. Pienempien lasten pienryhmät ovat kiinteät. Isommilla pienryhmät muokkautuvat päivittäin toiminnan mukaan. Pienryhmätoiminta mahdollistaa lapsen yksilöllisen kohtaamisen päivittäin sekä toiminnan suunnittelun lasten vahvuudet ja
mielenkiinnon kohteet huomioiden.

Erityisavustaja toimii päiväkodin lapsiryhmissä lisäresurssina tukea tarvitsevien lasten tukitoimien järjestämiseksi. Hän osallistuu lasten päivittäisen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen tiimin kanssa sovitun työnjaon mukaisesti.

Varahenkilöt toimivat Savulahdessa tuttuina ja turvallisina kasvattajina ryhmissä, joissa tarvitaan apua, mm. sak-aikoina (opettajan suunnittelu, kehittämis- ja arviointiaika) sekä kasvattajan ollessa muiden syiden vuoksi pois. Varahenkilöille on Savulahdessa nimetty omat kotiryhmät.

Savulahden kerhon toiminta on luonteva osa varhaiskasvatustamme. Kerhossa otetaan ensimmäiset askeleet varhaiskasvatuksen toimintaan ja arkeen. Näiden ensiaskeleiden tukeminen on toimintamme kulmakivi. Kerhotoiminnassa painottuvat yhteisöllisyys ja uusien ystävyyssuhteiden muodostaminen. Toteutamme arjessa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa
pedagogiikkaa. Arvostamme lapsia arvokkaina yksilöinä ja heidän toiveensa huomioidaan kerhopäivien toimintaa suunniteltaessa. Meillä Savulahdessa toimii pienten lasten kerhojen lisäksi myös LiLu-kerho.

 

Päiväkotikoulumme johtaminen toteutuu triona päiväkodin johtajan, pedagogisen johtajan ja koulun rehtorin kesken. Päiväkodin johtaja vastaa hallinnollisesta johtamisesta ja yhdessä pedagogisen johtajan kanssa laadukkaan pedagogiikan suunnittelusta, toteutumisesta sekä arvioinnista. Rehtori osallistuu yhteisten toimintamalliemme- ja tapojemme luomiseen ja viemiseen päiväkotikoulumme arkeen.

Savulahden päiväkotikoulun johtoryhmään “Salettiin” kuuluvat päiväkodin johtajan ja pedagogisen johtajan lisäksi päiväkodin varhaiskasvatuksen erityisopettajat sekä koulun rehtori, vararehtori ja erityisopettaja. Johtoryhmään kutsutaan tarvittaessa myös muita
henkilöstön edustajia. Johtoryhmä kokoontuu säännöllisesti.

Tiimivastaavat kokoontuvat joka toinen viikko keskustelemaan ajankohtaisista asioista, pedagogisista toimintamalleista sekä sopimaan käytännön järjestelyistä yhdessä pedagogisen johtajan kanssa.

Päiväkodin henkilöstö kokoontuu säännöllisesti pedagogisiin tapaamisiin. Arviointi ja ratkaisukeskeinen kehittäminen ovat näissä tapaamisissa keskeisiä teemoja. Savulahdessa on käytössä pedagogisen toiminnan vuosikello, jossa on määriteltynä pedagogisten tapaamisten aiheet sekä kuukausittain painottuvat sisältöalueet. Lisäksi jokaisella tiimillä on
käytössä arjen perehdytyskansio, josta löytyvät yhdessä sovitut arjen käytänteet.

Tärkein johtamisen rakenne meillä Savulahdessa on työstään kiinnostuneet ja osaamistaan kehittävät kasvattajat. Ammatillisen kasvun ja kehittämisen työvälineenä toimivat mentorointiryhmät ammattikunnittain.

 

2   HYVÄ ARKI JA LAADULLISET TAVOITTEET


”Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan hyvää arkea ja sensitiivistä vuorovaikutusta, jotka edistävät lasten ja aikuisten hyvinvointia. Hyvä arki muodostuu lämminhenkisestä yhdessäolosta, koko päivän kattavasta monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta.”

Meillä Savulahden päiväkotikoulussa Hyvä alku alkaa puhelusta. Lapsiryhmän kasvattaja soittaa huoltajalle, kun perhe on saanut päätöksen varhaiskasvatuspaikasta Savulahden päiväkotikouluun. Puhelussa perhe toivotetaan tervetulleeksi Savulahteen, sovitaan
koti/tutustumiskäynnistä, aloituskeskustelusta ja tarkemmasta tutustumisesta päiväkotiin.

Koronarajoitusten aikaan kotikäynnit korvataan tutustumalla lapseen perheelle sopivalla tavalla esim. päiväkodin pihalla, lapsen kotipihalla tai Teamsin välityksellä. Päiväkodin sisätiloissa on myös mahdollista käydä. Koronaohjeistuksen mukaan huoltajan tulee käyttää maskia päiväkodin alueella tutustuessa sekä lasta tuodessa ja hakiessa.

Ensitutustumisessa tärkeintä on, että perheen ääni tulee kuulluksi. Kotikäynti mahdollistaa turvallisen tutustumisen sekä lapselle että aikuisille ja luo pohjaa hyvälle yhteistyölle lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen. Myöhemmin lapsen kanssa on mukava muistella yhteistä hetkeä. Aloituskeskustelu voidaan käydä perheen tarpeiden mukaan joko kotikäynnillä tai päiväkodissa tutustumisen yhteydessä.

Kotikäynnin tai päiväkodissa tutustumisen yhteydessä pyydämme perhettä tuomaan päiväkotiin kuvan lapselle tärkeistä asioista (5-7 kpl). Kuvan avulla lapsi voi kertoa hänelle tärkeistä asioista ja tutustua samalla ryhmän muihin lapsiin. Kuva voi toimia myös lohtuna ikävään.

Korona-aikaan, kun kotikäyntejä ei tehdä, perhe voi tuoda tutustumisen yhteydessä kuvia lapselle tärkeistä ihmisistä ja asioista. Niitä katselemalla ja niistä juttelemalla ikävä usein helpottaa. Kuvista keskustellaan myös lapsen omassa ryhmässä lasten kesken. Näin tutustutamme lapsia keskenään.

Perheellä on mahdollisuus joustavaan aloitukseen. Tutustuminen päiväkotiin voi olla yhtä hyvin käynti omassa ryhmässä tai tutustuminen päiväkodin arkeen useamman päivän ajan yhdessä huoltajan kanssa. Varaamme perheelle aikaa keskustelulle sekä tarjoamme mahdollisuuden tutustua taloon, tiloihin ja piha-alueisiin.

Hyvän alun turvaamiseksi päiväkodissamme on käytössä erilaisia keinoja: lapselle voi tuoda turvalelun, huoltajan kuvan tai jonkin muun hänestä muistuttavan asian sekä voimme lähettää huoltajalle viestin ja kuvia lapsen ensimmäisistä päivistä.

Meillä Savulahdessa yksi tapa ikävän lievittämiseen on “Harmin poisto -vihko”, johon lapsi miettii kotona huoltajiensa kanssa 3-5 keinoa, jotka helpottavat ikävää. Harmin tai ikävän tullessa katsomme lapsen kanssa vihkosta kuvia ja kokeilemme, mikä keino helpottaisi lapsen oloa.

Yhteisen katon alla toimiessamme tulemme tutuiksi ja näin siirtyminen kerhon, ryhmien, esiopetuksen sekä perusopetuksen välillä on luontevaa. Tuleville eskareille järjestetään keväällä erillinen tutustumispäivä esiopetukseen.

 

Hyvä arki Savulahden päiväkotikoulussa muodostuu pienryhmätoiminnasta, sensitiivisestä vuorovaikutuksesta, tilojen ja lähiympäristön monipuolisesta käytöstä, koko talon yhteisestä arvopohjasta sekä yhteisvastuullisuudesta.

Hyvä arki on kuvina nähtävissä esimerkiksi ryhmien ilmoitustauluilla
varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueet –tauluina.

Liikunta ja luonto -toiminta on Savulahden päiväkotikoulun painotusalue. Jokapäiväisessä arjessa lapsi saa liikkua ja ilmaista itseään kehollisesti pitkin päivää. Jokaisesta ryhmätilasta ja käytäviltä löytyy liikuntaan kannustavia välineitä, mm köysiä, renkaita, keinuja, puolapuita ja liukumäkiä, kiipeilyseiniä, motoriikkasarjoja, mahalautoja ja mopoja, trampoliineja. Ulkoa puolestaan löytyy liikuntaan innostavia telineitä,
palloilukenttiä ja välineitä, mm. polkupyöriä, potkulautoja, mopoja. Talviliikuntalajit mahdollistuvat myös päiväkotikoulun pihapiirissä.

Päiväkotikoulun luonnonläheisyys mahdollistaa oppimisen ja liikkumisen luonnossa sekä viikoittaiset metsäretket. Opimme luonnossa retkeillen.
Toiminnallisen oppimisen avulla ihmettelemme, tutkimme ja oivallamme luonnon moninaisuutta. Opettelemme yhdessä vaalimaan ja kunnioittamaan ympäristöämme. Savulahdessa retkeillään paljon ja toiminnallinen oppiminen ulkona korostuu arjessamme. Lisäksi olemme
aloittaneet ulkolounaat isompien lasten kanssa.

Toimiessamme päiväkotikoulussa yhteisen katon alla, meillä on käytössä erilaisia tiloja, joita hyödynnämme päivittäisessä arjessa ja ne ovat kaikkien käytössä. Päiväkodin alakerroksesta löytyy ryhmätilojen lisäksi rakenteluun, kotileikkiin ja taiteeseen teemoitettuja pienryhmätiloja. Kerhotilat ovat päiväkotiryhmien käytössä mm. leipomiseen.

Päiväkodin yläkerroksesta puolestaan löytyy aisteihin, tieteisiin, kotileikkiin ja taiteeseen teemoitetut pienryhmätilat. Lisäksi käytössämme ovat päiväkotikoulun liikuntasali, käsityöluokka ja musiikkiluokka. Koulun 3. kerroksen avoimessa oppimistilassa toimii tämän lukuvuoden ajan viskareiden ja eskareiden ryhmät.

Arkea helpottavina käytänteinä päiväkodissamme on käytössä värikoodit ryhmittäin (ks. Taulukko 1). Samaan ryhmään kuuluvat lapset ja aikuiset tunnistaa samanvärisistä heijastinliiveistä tai olkapussista.

Jokaisessa ryhmässämme on käytössä päivittäiset lapsilistat, joihin kirjataan ryhmän pedagoginen toiminta sekä lapsen päivän tärkeät ja merkitykselliset asiat.

Hyvin toimiva viestintä on tärkeää arjen sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi. Lähetämme kotiin säännöllisesti kirjeen TietoEdun kautta. Kirjeessä kerromme menneen kuukauden kiinnostuksen kohteita, opittuja asioita ja toimintaamme. Kirjeessä kerromme myös tulevan
kuukauden tärkeiden tapahtumien päivämääriä.

Sensitiivinen vuorovaikutus on hyvän arjen perusta. Sensitiivinen kasvattaja tunnistaa lapsen tarpeet ja pystyy vastaamaan niihin luoden lapselle turvallisuuden tunteen. Pienryhmätoiminta mahdollistaa sensitiivisen vuorovaikutuksen arjen kaikissa hetkissä. Pienryhmätoiminnassa kasvattaja on läsnä lapsia varten, lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi sekä aidosti kohdatuksi. Sensitiivinen kasvattaja tukee lapsen tunnetaitojen kehittymistä ilmein, elein ja tunteita yhdessä sanoittamalla.

Hyvinvointioppiminen on laaja käsite, johon kuuluu ruokailuun ja syömiseen, liikkumiseen, lepoon ja uneen sekä tunne- ja turvataitoihin liittyviä teemoja.

Hyvä ravitsemus edistää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kasvua sekä luo pohjan terveille valinnoille myöhemminkin elämässä.

Ruokailutilanteissa lapsi tutkii ruokaa kaikilla aisteillaan. Sapere-ruokakasvatusmenetelmän avulla lapsen luontainen kiinnostus ruokaan ja syömiseen herää. Saperen avulla kasvattaja saa työkaluja siihen, miten lasta voi auttaa ja ymmärtää syömiseen sekä aistikokemuksiin liittyen. Saperekokemusten kautta opitaan ruokasanastoa, mittaamista,
värejä, muotoja, ruuanvalmistamista, kattamista ja jälkien siivoamista. Ruokaa ja ruoka-aineita tutkitaan maku-, haju-, näkö-, kuulo- ja tuntoaistia hyödyntäen.

 

Savulahdessa lapsilähtöiset toimintatavat kannustavat ja rohkaisevat
kokeilemaan ja tutkimaan. Huomioimme lapsen yksilölliset aistimukset ja
rohkaisemme niiden ilmaisemiseen. Luomme yhdessä ruokailoa ja positiivisia elämyksiä.

Vaalimme vuodenaikojen mukaisia ruokaperinteitä, juhlia, makumuistoja ja uusien ideoiden toteuttamista. Siementen kylväminen ja taimien kasvattaminen sekä päiväkodin hyötykasvien kasvun seuraaminen ovat mielenkiintoista puuhaa kevään ja kesän aikana. Toimintaympäristönä kokemuksille on myös läheinen luonto ja sen antimet. Päästetään meidän ruokarohkeat salapoliisimme vauhtiin!

Lepo ja rauhoittuminen ovat osa lapsen hyvinvointia ja varhaiskasvatuspäivää. Meillä Savulahdessa huomioidaan lasten erilaiset unen ja levon tarpeet. Lataamoissa lapsi rauhoittuu hetken satua ja musiikkia kuunnellen. Naattiloissa mahdollistuu pidempi lepo- ja uniaika.

Tunne- ja turvataitojen opettelu aloitetaan jo päiväkoti-ikäisten kanssa.
Tunnetaitojen harjoittelu aloitetaan tunnistamalla tunteita, niin itsessä kuin toisessa. Yhdessä lapsen kanssa tunteita nimetään ja kaikki tunteet myös hyväksytään. Opettelemme yhdessä, että tunne ei ole sama asia kuin teko. Tunteeseen emme voi vaikuttaa, mutta tunteen kestoon ja voimakkuuteen sekä siitä mahdollisesti seuraavaan tekoon meidän on mahdollista vaikuttaa. Kyky havaita ja tiedostaa omia tunteita on tunnetaitojen ja itsetuntemuksen perusta.

Turvataitokasvatuksen tarkoitus on vahvistaa lapsen itsetuntoa ja itsensä tuntemista. Se edistää myös hyvien kaverisuhteiden solmimista sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Turvataitokasvatuksen tavoite on myös lisätä lapsen valmiuksia suojella itseään turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa ja ohjata lasta kertomaan huolistaan aikuiselle.

Savulahden esiopetuksessa painotamme seuraavia asioita:

➢ Eskarivuoden päättyessä ja koulun alkaessa, sinä voit sanoa
”Minä osaan, minä onnistun ja pärjään kyllä koulutiellä!”

➢ Meille on tärkeää, että eskarilainen tuntee kuuluvansa porukkaan ja
on saanut eskarivuonna ystävän/ystäviä.

➢ Elinikäisen oppimisen ilon jatkuminen, löydän oman tapani oppia.

Savulahdessa opimme asioita toiminnallisesti. Opettelemme asioita tutkien, ihmetellen, toimien ja leikkien yhdessä. Oppiminen tapahtuu oivaltamisen ilon kautta! Esiopetusvuonna harjoittelemme oman toiminnan ohjaamista, ohjeen mukaan toimimista, itsestä huolehtimista
ja arjen taitoja, itseluottamusta ja rohkeutta sanoa oma mielipide. Esiopetuksessa toiminnan sisällöt nousevat lasten kiinnostusten kohteista ja vahvuuksista. Toimimme paljon ulkona, ajatuksenamme on, että kaiken minkä voi tehdä sisällä, voi siirtää myös ulos.

 

2.1 Savulahden päiväkotikoulun laadulliset tavoitteet sekä niiden arviointi ja kehittäminen

Tavoitteemme nro 1:

Tavoitteemme on tulevan toimintavuoden aikana lisätä kuvallista viestintää huoltajien suuntaan. Toteutamme tällä tavoin viime kevään asiakastyytyväisyyskyselyssä esille tullutta toivettanne saada enemmän tietoa varhaiskasvatuksen sisällöistä sekä toimintaperiaatteista. Kuvavartit toteutuvat vähintään neljä kertaa toimintavuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsenne ryhmän toiminnasta otettuja kuvia on katsottavissa ryhmän henkilöstön ilmoittamana aikana. Lisäksi perustamme Savulahden Instagram-sivut, jonne saatte katseluoikeiden. Sinne täydentyy uusia kuvia viikoittain. Toivotaan perheellenne mukavia yhteisiä katseluhetkiä kuvien parissa!

Kuinka sitten arvioimme kuvaviestintäämme? Tulemme pyytämään huoltajilta ja lapsilta palautetta käytännöistämme loka- ja maaliskuussa. Saamamme palautteen pohjalta kehitämme toimintatapojamme. Luonnollisesti henkilöstömme osallistuu kuvaviestintämme arviointiin jatkuvana käytäntönä.

Tavoitteemme nro 2:

Tavoitteemme on kehittää ja syventää yhtenäisen opinpolun käytänteitä Savulahden päiväkotikoulussa. Otamme käyttöön kummiryhmätoiminnan kaikille ikäryhmille sekä eskari- ja jälkkäriryhmien yhteiset iltapäiväulkoilut ja työpajat. Olemme sopineet, että yhteinen toiminta painottuu luonteviin kohtaamisiin ulkona ja kummiryhmien sopimiin tapaamisiin. Lisäksi järjestämme koko päiväkotikoulun yhteisiä tapahtumia, joihin koko päiväkotikoulumme väki voi osallistua sopivaksi katsomallaan aikataululla. Ideat yhteisiin tapahtumiin ja toimintoihin syntyvät lasten ja kasvattajien yhteistyöllä.

Toimintaa arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti yhteisissä henkilöstötapaamisissa. Lisäksi kutsumme huoltajat mukaan arviointiin jollakin lasten keksimällä tavalla marras- ja maaliskuussa. Lapset saavat kertoa ajatuksiaan ja kehittämisideoitaan heille sopivalla tavalla.

 

2.2 Korona-ajan yhteistyö Savulahden päiväkotikoulussa

Savulahdessa päiväkoti ja koulu toimivat saman katon alla ja yhtenäisen opinpolun mallin mukaisesti. Korona-aikana ryhmien fyysisiä tapaamisia sisätiloissa ei ole järjestetty, yhteistyö on kuitenkin toteutunut poikkeusajasta huolimatta erilaisia tapoja hyödyntäen (kuvio). Esimerkiksi järjestimme talvella ja keväällä 2021 Savulahden päiväkotikoulun yhteiset liikuntapäivät (talviliikuntapäivä ja Selviytyjät-rata), johon osallistuivat niin pienet kuin isotkin Savulahden lapset.

 

3 KEHITYKSEN JA OPPIMISEN TUKI YHTEISTYÖSSÄ HUOLTAJIEN KANSSA

 

3.1 Tiedottaminen

Säännöllisesti lähetämme ryhmittäin huoltajille kirjeen, jossa kerromme menneen kuukauden oppimisista ja oivalluksista. Kirjeen sisällössä painotetaan lasten ihmettelyjä ja oppimisen iloa. Myös liikunta- ja luontopainotteisuus tuodaan esille kuukausikirjeessä.

Ryhmätilojen läheisyydessä sijaitsevat ilmoitustaulut informoivat huoltajia tärkeistä asioista ja tulevista tapahtumista. Savulahden päiväkotikoulussa on myös infonäyttöjä, joita käytetään ajankohtaisten asioiden tiedottamiseen.

Toimintaamme tehdään näkyväksi myös valokuvin. Kuvia on esillä mm. ryhmätilojen ilmoitustauluilla. Ajoittain näytämme kuvaesityksiä myös (jätti)tableteilta tuonti- ja hakutilanteiden yhteydessä, vanhempainilloissa ja juhlissa. Lähetämme vanhemmille kuvia puhelimella lapsen päivän ilon hetkistä.

Savulahden päiväkotikoulussa järjestämme toiminnallisia vanhempainiltoja, joihin kutsumme koko perheen. Vanhempainiltojen tavoitteena on paitsi tiedottaminen, myös yhteinen tekemisen ilo. Toiminnalliset illat mahdollistavat positiivisen vuorovaikutuksen perheiden ja kasvattajien välillä. Korona-aikaan pidämme vanhempainillat ulkona, jolloin esimerkiksi turvavälien pitäminen on helpompaa. Ulkona pidetyistä vanhempainilloista saadun positiivisen palautteen perusteella tätä käytäntöä on hyvä jatkaa myös tulevissa vanhempainilloissa. Tunnelma näissä on ollut välitön ja rento - illoista ovat nauttineet niin lapset, huoltajat kuin kasvattajatkin.

Savulahdessa on käytössä päivittäiset ryhmäkohtaiset lapsilistat. Näihin kirjaamme yhteisen pedagogisen tekemisen ja lapsikohtaiset kuulumiset, kuten oppimisen ja onnistumisen hetket. Nämä kerromme huoltajille lapsen hoitopäivän päätteeksi ennen kotiinlähtöä. Lapsilistaan ja kasvattajien väliseen viestivihkoon kirjaamme myös aamun tuontitilanteissa esiin tulleet tärkeät asiat. Lapsilistojen sisältö muotoutuu ikätason mukaisesti. Esimerkiksi pienten lasten (0-2) ryhmissä lapsilistoissa korostuvat ruokailut sekä unet. Olemme kysyneet vanhemmilta, mitä he haluavat kuulla lapsen päivästä hakutilanteessa. Palautteen perusteella muokkaamme lapsilistaa vanhempien toiveita vastaavaksi.

 

3.2 Yhteistyö huoltajien ja perheiden kanssa

Yhteistyö huoltajien ja koko perheen kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Hyvän alun käytänteiden sekä päivittäisten kohtaamisten lisäksi huoltajat ja muut lapselle tärkeät ihmiset ovat aina tervetulleita tutustumaan lapsen päiväkotipäivään ja päiväkodin toimintaan.

Kutsu huoltajille tulla tutustumaan toimintaamme: (Tämä käytäntö on jälleen voimassa pandemiatilanteen normalisoituessa)

“Tervetuloa tutustumaan lapsenne päiväkotipäivään! Päiväkotipäivään voitte tutustua sopimalla henkilökunnan kanssa teille sopivan ajan. Päiväkotipäivään voitte osallistua haluamallanne tavalla: seuraamalla lasten puuhia, osallistumalla toimintaan tai tuomalla jotakin teitä kiinnostavaa toimintaa päiväkotiin.”

Päiväkodissamme on mahdollista seurata lasten puuhia ja osallistua toimintaan. Huoltajat otetaan myös ilolla vastaan, jos he haluavat jakaa omaa tietämystään ja osaamistaan omasta ammatistaan, harrastuksestaan tai kiinnostuksen kohteestaan lapsen omalle ryhmälle. Järjestämme toimintavuoden aikana erilaisia tapahtumia perheille ja lapsen läheisille, kuten toiminnallisia vanhempainiltoja ja juhlia. Vietämme Tärkeän ihmisen -päivää ystävänpäivän viikolla helmikuussa. Kutsumme huoltajia äitienpäivän ja isänpäivän aikaan aamupalalle jälleen tilanteen salliessa.

 

3.3 Vanhempaintoimikunta

Savulahden päiväkotikoulussa aloittelee toimintaansa yhteinen päiväkodin ja koulun vanhempaintoimikunta. Kaikki toiminnasta ja yhteisistä asioista kiinnostuneet huoltajat ovat erittäin tervetulleita osallistumaan Savulahden salaisuuden selvittämiseen. Vanhempaintoimikunnan kokoontumisiin voi tulla mukaan koska tahansa toimintakauden aikana.

 

3.4 Varhaiskasvatus- ja Lapsen esiopetussuunnitelma -keskustelut sekä niiden hyödyntäminen

Lapsen yksilöllisen oppimissuunnitelman keskustelut (eli Vasu- ja Leops-keskustelut) käydään jokaisen lapsen huoltajien kanssa vähintään kaksi kertaa vuodessa. Syksyn keskustelussa sovitaan yhteiset tavoitteet toiminnalle. Kevään keskustelussa arvioidaan, miten sovitut toimintatavat ovat toteutuneet. Keskustelun ajankohta ja tapa (keskusteluhetki päiväkodissa, puhelimitse tai Teamsin välityksellä) sovitaan henkilökohtaisesti huoltajien kanssa. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on mukana keskusteluissa tarpeen mukaan.

Huoltajien kanssa käytyjen keskustelujen, lapsen yksilöllisten tarpeiden sekä varhaiskasvatuksen/esiopetuksen opetussuunnitelman pohjalta suunnittelemme lapselle ja koko lapsiryhmälle kasvua ja oppimista tukevaa toimintaa. Lasten opetukselliset ja kasvatukselliset tarpeet sekä tarvittavat opetusmenetelmät kirjaamme kasvattajien tiimin ja työparin pedagogiseen suunnitelmaan, johon kaikki kasvattajat sitoutuvat. Pedagoginen suunnitelma on kasvattajien työn suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen työkalu, jota muokataan säännöllisesti toimintavuoden aikana.

 

3.5 Kolmiportainen tuki lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tukena

Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat tärkeä osa lapsen kasvun ja oppimisen polkua, sillä ne luovat perustaa elinikäiselle oppimiselle. Lapselle voidaan antaa tukea monin tavoin sekä varhaiskasvatuksessa että esiopetuksessa. Lapsen kasvun ja oppimisen tuen järjestämisessä käytetään tuen kolmiportaista mallia. Tuki voi muuttua yleisen, tehostetun ja erityisen välillä lapsen tarpeen mukaan. Kehityksen ja oppimisen tuki rakennetaan muokkaamalla toimintatapoja, toiminnan sisältöjä, oppimisympäristöä ja henkilöstöjärjestelyjä lapsiryhmän tarpeita vastaaviksi.

Päiväkodissamme pienryhmätoiminta mahdollistaa lapsen yksilöllisen huomioimisen sekä kasvun ja oppimisen havainnoimisen ja tukemisen. Tarpeen mukaan ryhmässä toimii varhaiskasvatuksen erityisavustaja, jonka työpanos jakaantuu kahdelle työpariryhmälle.

Kuvien ja tukiviittomien käyttö selkiyttävät ja tukevat kaikkia lapsia päivän eri tilanteissa. Huoltajien kanssa pidettävissä Lapsen varhaiskasvatus- (Vasu) tai esiopetuskeskusteluissa (Leops) pohditaan yhdessä lapsen kasvun ja oppimisen tukemista kolmiportaisen tuen mallin mukaisesti.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (veo) työskentelee yhdessä lapsen, huoltajien, lapsiryhmän henkilökunnan sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Hän tekee yhteistyötä lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaan eri toimijoiden, kuten terapeuttien, perheneuvolan, psykologien, sosiaalityön, lastensuojelun, neuvolan ja sairaalan kanssa.

Lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettaja on mukana arvioitaessa ja suunniteltaessa lapsiryhmän toimintaa, lasten tarvitsemia yksilöllisiä tukitoimia ja erityisavustajan resurssointia sekä työtehtävien kohdentamista ryhmässä. Hän etsii yhdessä ryhmän henkilökunnan kanssa ratkaisuja lapsiryhmän toimivuuteen, toiminnan sisältöihin sekä yksittäisen lapsen tarpeiden huomioimiseen. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja voi osallistua lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetuskeskusteluihin. Tärkeä erityisopettajan työtehtävä on mahdollistaa yhtenäinen opinpolku lapsen siirtyessä varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta alkuopetukseen.

 

3.6 Oppilashuoltosuunnitelma

Esiopetuksessa olevalla lapsella on lakiin perustuva oikeus oppilashuoltohenkilöstön palveluihin. Savulahden päiväkotikoulussa on yhteinen Oppilashuoltosuunnitelma päiväkodin ja koulun kesken, joka löytyy päiväkotikoulumme pedanet-sivuilta: https://peda.net/jyvaskyla/savulahdenpaivakotikoulu.

Koulupsykologit, koulukuraattorit ja kouluterveydenhoitajat tekevät monialaista yhteistyötä lapsen huoltajien ja päiväkotien esiopetusryhmien henkilöstön kanssa.

Savulahdessa on käytössä “Eroon kiusaamisesta” -ohjelma, joka koostuu erilaisista tavoista, joilla kiusaaminen havaitaan ja miten siihen puututaan. Lapsia ohjataan sopimaan (aikuisen tuella) riitansa. Tärkeää on myös tukea lasten vuorovaikutustaitoja sekä itsetuntoa. Kaikkien lasten kanssa toimitaan samojen periaatteiden mukaan, huomioiden lapsen ikä ja vuorovaikutustaidot. Syksyllä huoltajille kerrotaan ja lähetetään tietoa ”Eroon kiusaamisesta” -ohjelmasta, kun ryhmät ovat lasten kanssa tutustuneet toimintamalliin.

Olennainen osa “Eroon kiusaamisesta” -ohjelmassa on “Peli seis!” - sääntö:

➢ Sano ”Peli seis!” ja nosta käsi eteen,
kun sinulle tulee leikistä paha mieli tai sinun tekee mieli lyödä.

➢ Kerro kaverille, mistä et tykkää.

➢ Kun kaveri sanoo ”Peli seis!”, pysähdy kuuntelemaan.

➢ Keksikää yhdessä, miten leikkiä pitäisi jatkaa.

➢ Hae aikuinen apuun aina, kun haluat TAI kun sinun tekee mieli esim. lyödä.

Sisällys


Savulahden päiväkotikoulu
Savulahden päiväkotikoulun varhaiskasvatuspalveluihin kuuluvat
1 KUVAUS RYHMÄRAKENTEISTA, HENKILÖSTÖRAKENTEESTA JA JOHTAMISESTA
2 HYVÄ ARKI JA LAADULLISET TAVOITTEET
2.1 Savulahden päiväkotikoulun laadulliset tavoitteet sekä niiden arviointi ja
kehittäminen
2.2 Korona-ajan yhteistyö Savulahden päiväkotikoulussa
3 KEHITYKSEN JA OPPIMISEN TUKI YHTEISTYÖSSÄ HUOLTAJIEN KANSSA
3.1 Tiedottaminen
3.2 Yhteistyö huoltajien ja perheiden kanssa
3.3 Vanhempaintoimikunta
3.4 Varhaiskasvatus- ja Lapsen esiopetussuunnitelma -keskustelut sekä niiden
hyödyntäminen
3.5 Kolmiportainen tuki lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tukena
3.6 Oppilashuoltosuunnitelma

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus