Hyppää pääsisältöön
Kuva
kaksi lasta leikkii lelulla, jossa värikkäitä paloja kuljetetaan vaijereissa. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa.

Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa. 

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme 

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. 

Ennen hoidon aloittamista perheiden kanssa käydään aloituskeskustelu. Suurin osa perheistä haluaa käydä aloituskeskustelun kotona. Toivomme perheiden käyvän tutustumassa päiväkotiin useamman kerran ennen hoidon aloittamista. 

Syksyllä lapsen esiopetus ja varhaiskasvatus keskusteluissa perheet kertovat lapsestaan ja mietitään yhdessä yhteisiä toimintatapoja lapsen parhaaksi sekä kerätään myös ideoita, toiveita ja palautetta toiminnasta. Keväällä tai tarpeen mukaan tavoitteita arvioidaan yhdessä vanhempien kanssa. 

Pidämme tärkeänä päivittäisiä kohtaamisia vanhempien kanssa. Voimme varata tarvittaessa myös erillisen hetken keskustelulle, vasu keskustelun lisäksi. 

Ryhmien eteisessä on tiedote perheille viikon tapahtumista. Lapsille on oma kuvitettu viikkotaulu. Ryhmissä on valokuvia seinällä päivän tapahtumista. (I Padiltä katsottavissa) 

Ryhmissä on käytössä päivälistat, joihin henkilöstö kirjaa havaintoja lapsen leikkihetkistä, arjen tilanteista sekä oppimisen asioita, jotta vanhemmat saavat tärkeää tietoa lapsen päivästä. 

Perheille lähetetään säännöllisesti Ed Levon kautta viesti, jossa kerrotaan menneistä sekä tulevista tapahtumista, myös arjen pedagogisesta toiminnasta. Päiväkodissa on omat Instagram sivut, joihin kuvataan arjen tapahtumia ja oivalluksia. 

Kaksi kertaa toimintakaudessa perheille annetaan ”palautekukkanen”, johon he voivat yhdessä lasten kanssa antaa palautetta ja esittää toiveita. Palautetta toivotaan annettavan myös päivittäin. 

Päiväkodin käytävien seinälle kerätään vuoden mittaan valokuvia lapsista, joita perheet voivat katsella tai kuvia voi katsella myös i padista. 

Perheille järjestetään toimintavuoden aikana toiminnallisia ulkoilutapahtumia vanhempain iltojen lisäksi. 

Vanhemmille järjestetään kaksi kertaa toimintakaudessa ns. hakukahvitus erilaisten teemojen ympärille, jossa vanhemmat voivat tavata toisiaan ja henkilökuntaa. 

Päiväkodeissa toimii aktiivinen vanhempaintoimikunta. Kutsumme syksyn aikana vanhempaintoimikunnan koolle arvioimaan päiväkodin toimintasuunnitelmaa. 

Huoltajilla on myös mahdollisuus osallistua Jyväskylässä toimivan varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yhteisen Kasvun ja oppimisen asiakasraadin VASKOOLIN toimintaan. 

Vanhemmat ovat aina tervetulleita päiväkotiin tutustumaan lapsen päivään ja osallistumaan toimintaan. 

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme   

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen. 

Pappilanvuoren ja Jokelaan päiväkotien toiminnassa arvostamme rauhallista ja kiireetöntä arkea sekä tunne- ja turvataitoihin sekä hyviin vuorovaikutustaitoihin kasvattamista. 

Luomme mahdollisuuksia ympäristöön tutustumiseen, luonnossa liikkumiseen sekä vahvistamme luontosuhdetta. 

Olemmekin nostaneet 4 tärkeää painopistettä tälle toimintakaudelle. 

Arvokas arki: Kohdataan lapsi aidosti, arvostavasti ja yksilöllisesti. Aikuisen esimerkki on tärkeä monessa tilanteessa. Ryhmät on jaettu kahteen tai useampaan pienryhmään. Lapset osallistuvat pienryhmissä toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Lasten kanssa käsitellään heidän hyvinvointiaan edistäviä asioita. 

Tunne- ja turvataidot: Lasten kanssa harjoitellaan tunne- ja turvataitoja. Heidän kanssaan opetellaan aikuisen tuella havaitsemaan, tiedostamaan ja nimeämään erilaisia tunteita. Opetellaan kunnioittamaan omia ja toisten fyysisiä ja psyykkisiä rajoja.  

Kiusaamisen ehkäisyohjelma on aktiivisessa käytössä. Jokaisessa ryhmässä on käytössä jokin tunne- ja turvataitoja tukeva menetelmä ja materiaalia. 

Mediakasvatus: Mahdollistetaan lapselle monipuolisia teknologian käyttömahdollisuuksia yhdessä henkilöstön kanssa. Opetellaan lasten kanssa median kriittistä tarkastelua.  Harjoitellaan monilukutaitoa: On tärkeä osata hakea, ymmärtää viestejä ja kuvia sekä arvioida tietoa monissa eri muodoissa ja suhtautua kriittisesti eri tiedon lähteisiin. 

Opettelemme hyödyntämään välineitä tutkimisessa, oppimisessa, liikkumisessa ja tiedon haussa. Jokaisessa ryhmässä on käytössä ipadit. 

Keskustellaan vanhempien kanssa mediakasvatuksesta sekä tuetaan yhdessä ymmärrystä digitaalisuudesta ja sen monipuolisista mahdollisuuksista. 

Tutkin ja toimin ympäristössäni: Lähtökohtamme on luontoa ja liikuntaa arvostava toimintakulttuuri. Tutustutaan retkeilemällä lähiympäristöön ja näin rikastetaan lapsen oppimisympäristöä. Aikuiset huolehtivat, että liikuntaa on mahdollisuus toteuttaa arjen eri tilanteissa. Aikuinen innostaa lasta olemalla itse mukana toiminnassa, jota on suunniteltu yhdessä. Työyhteisömme välittää lapsille liikuntaan kannustavaa ja sallivaa ilmapiiriä. Lapsi oppii parhaiten itse tekemällä. Liikuntavälineet ovat lasten käytettävissä ja toimintaympäristö on rakennettu tukemaan lapsen luontaista liikkumista. Luonto mahdollistaa monipuolisen oppimisympäristön ja paikan rauhoittumiseen. Retkeilemme viikoittain 3-4- kertaa, 1-2 kertaa vuodessa tehdään ”kokopäiväretki" luontokohteeseen linja-automatkan päähän. Kestävä elämäntapa: Arjen valinnoilla ja toimilla yhdessä lasten kanssa ohjataan vastuulliseen suhtautumiseen luontoon ja ympäristöön. Keskustelemme lasten kanssa, mitä luonnonsuojelu tarkoittaa ja miten lapset voivat sitä toteuttaa. SAPERE (pienten lasten ruokakasvatusmenetelmä): Lapsia kannustetaan tutustumaan uusiin ruokiin eri aistien avulla. He saavat ottaa itse oman ruoka-annoksensa ja opetella ottamaan ”oikean” kokoisia annoksia. Ruuista ja niiden raaka-aineista keskustellaan positiivisessa hengessä. Lapset osallistuvat ruokien valmistukseen. 

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen. 

Pappilanvuoren ja Jokelan päiväkodeissa: 

Ryhmissä toimitaan päivän aikana pienryhmissä toiminnan luonteen, tarkoituksen ja lasten henkilökohtaisten tavoitteiden mukaan.  

Lapset osallistuvat pienryhmissä toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Lasten kanssa käsitellään heidän hyvinvointiaan edistäviä asioita. 

Lasten kanssa pidetään yhteisiä tuumaustaukoja eli kahden keskeisiä juttuhetkiä, lapsia haastatellaan ja heidän toimintaansa havainnoidaan eri menetelmin. Arvioinnin välineinä käytetään lasten kanssa videointia, valokuvia ja mielipiteenilmaisuun esim. hymynaamoja.  

Henkilöstön tehtävänä on huolehtia, että jokainen lapsi tulee kuulluksi ja hänen mielipiteensä otetaanhuomioon. 

Päivän aikana lapset toimivat pienryhmissä. Heidän tarpeidensa pohjalta luodaan myös pedagogisia pienryhmiä esimerkiksi: Kuttu (Kuvin Tuettu Leikki), vuorovaikutusleikkikerho, tunnetaitoryhmä Askeleittain, kaverikerhot, Vili Vilkastuksen tunneseikkailu, Piki (Mun ja sun juttu).  

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä. 

Päiväkodeissa on käytössä Eskarin arki ja Taaperon- ja leikki-ikäisen arki -materiaalit. Materiaalin avulla voidaan dokumentoida lapsen yksilöllistä kehitystä ja oppimista, jota voidaan hyödyntää yksilöllisten tavoitteiden suunnittelussa.  

Vanhemmille avataan päivän tapahtumia päivittäisissä tuonti- ja hakutilanteissa sekä yleisesti kuukausitiedotteissa. Kuukausitiedotteissa kerrotaan tulevasta toiminnasta ja tapahtumista sekä toteutuneesta toiminnasta myös pedagogisesta näkökulmasta. Toimintaa avataan ja dokumentoidaan valokuvien ja videoiden avulla.  

Jokaisessa ryhmässä on käytössä Pedagoginen suunnitelma (Pesu), joka toimii myös arvioinnin välineenä. Tiimit kokoontuvat viikoittain suunnittelemaan, arvioimaan ja kehittämään toimintaansa. 

Lapsen siirtyessä toiseen ryhmään pidetään lapsesta tiedonsiirtopalaveri. Toimintakauden vaihtuessa myös henkilöstöä siirtyy mahdollisuuksien mukaan lapsen mukana uuteen ryhmään. 

Henkilökunnalla on toimintakaudessa 1-2 kokopäivän kestävää suunnittelu-, arviointi- tai koulutuspäivää.  

Keväällä ja syksyllä on varattu aikaa uudelle tiimille suunnitella tulevaa toimintakautta. 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa 


Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä. 

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti. 

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. 

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille 

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO) 

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti  
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin 
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille 
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön 
  • ohjaa erityisavustajia 

Erityisavustaja 

  • Osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina). 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella 

Tuonti- ja hakutilanteissa varmistetaan kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä. Jokaisessa ryhmässä on käytössä päivälistat, joihin kirjataan tietoa lapsen päivästä myös pedagogisesta näkökulmasta.  

Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tunti- tai hakutilanteissa. 

Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeistä, tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.  

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta.  Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä. 

Infoasioita 

Molemmissa yksiköissä toimii kaksi varahenkilöä. He toimivat ryhmissä opettajien lakisääteisten suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisaikojen sekä henkilökunnan sairaspoissaolojen, koulutusaikojen ja lomien sijaisina 

Vanhempainillat/infot järjestetään 1-2 kertaa toimintakaudessa. 

Kevätjuhlat ja muut sovitut tapahtumat sovitaan toimintakauden aikana erikseen ja niistä ilmoitetaan kuukausikirjeissä. 

Valokuvia lasten arjesta löytyy viikoittain ryhmistä ja myös kuukausittain kuvasarjoja i padin kautta hakutilanteissa. Molemmissa taloissa on omat Instagram sivut. 

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmasta. (linkki esiopetuksen oppilashuollon suunnitelmasivuun) 

 

 

 

 

 

 

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus