Hyppää pääsisältöön
Kuva
Lapset leikkivät pahvilaatikkoveneessä. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Pääsisältö

Ristonmaan päiväkoti kuuluu Kuokkalan alueeseen. Kuokkalan alueella ovat lisäksi Nenäinniemen päiväkotikoulu, Kuokkalan, Tikan, Ristikiven, Taikalampun, Onnimannin ja Salmirannan päiväkodit.  Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta alla olevasta linkistä:

Ristonmaan päiväkodin nettisivut

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.

Kuva
Lapsi hiekkalaatikolla


 

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käymme aloituskeskustelun kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin yhdessä lapsen ryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.

Kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa/esiopetuksessa, otamme yhteyttä huoltajiin päiväkodista.  Sovimme Hyvä alku -keskustelun ajankohdan tuolloin huoltajien kanssa. Sovimme myös tutustumiskäyntien ajankohdasta lapsen tulevaan ryhmään.  

Lapsen yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma keskustelujen lisäksi huoltajilla on mahdollisuus varata keskusteluaikoja aina tarvitessaan. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on meille ensiarvoisen tärkeää. Lapsen päivän kuulumisista kerromme lapsen tuonti- ja hakutilanteissa.  Huoltajat voivat osallistua lapsensa varhaiskasvatuspäivään toimintavuoden aikana. Näistä vierailupäivistä sovitaan lapsen ryhmän työntekijöiden kanssa.

 

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.

Ristonmaan päiväkodissa on kolme lapsiryhmää, jotka jakautuvat päivän aikana pienryhmiin. Pikkutupa-ryhmässä on 1-3-vuotiaita lapsia, Kulmakamari-ryhmässä 2 – 6-vuotiaita lapsia ja Piilopirtti-ryhmässä 3 – 6-vuotiaita lapsia. Kulmakamarin ja Piilopirtin esiopetusikäiset lapset muodostavat liikunta- ja luontoesiopetusryhmän, joka toimii luonnossa ja lähiympäristössä esiopetusajan aamupäivisin.

 

Ristonmaan päiväkodin laadulliset tavoitteet

1. Rauhallinen lapsen hyvinvointia tukeva arki

Rauhallista lapsen hyvinvointia tukevaa arkea tukee selkeä ja ennakoitava päivärytmi, jossa toteutuvat turvalliset ja toistuvat rutiinit. Koko varhaiskasvatuspäivä/ esiopetusaika toimitaan joustavissa pienryhmissä toimintoja porrastaen. Erilaisia taitoja harjoitellaan usean viikon tai kuukauden aikana ja lapsella on mahdollisuus harjoitella uutta taitoa useita kertoja.  Arjessa toistuvat tilanteet (ulkoilu, ruokailu, lepohetket, siirtymät, leikki) ovat suunniteltuja ja tärkeitä oppimistilanteita, joissa harjoitellaan motorisia, kielellisiä ja sosiaalisia taitoja sekä itsestä huolehtimisen taitoja. Lämmin vuorovaikutus siten, että jokainen lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi arjen eri tilanteissa sekä lasten vahvuuksien ja mielenkiinnon kohteiden huomioiminen lapsiryhmän toiminnassa mahdollistavat lapsille osallisuuden kokemuksen. Leikki- ja toimintaympäristöä suunnitellaan sekä muokataan yhdessä lasten kanssa selkeäksi ja toimivaksi niin, että se tukee rauhallista arkea.

 

2. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisältöjen avaaminen huoltajille 

Kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen /esiopetuksen, annamme huoltajille päiväkodin tervetuloakirjeen. Kirjeessä kerromme päiväkodin arjen käytänteistä ja muista tärkeistä tiedoista. Päivittäisissä haku- ja tuontitilanteissa kerromme lapsen päivän kuulumisia sekä toiminnasta. Syksyllä ja keväällä pidämme vanhempainillat, joissa huoltajat pääsevät tutustumaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisältöihin. Kutsumme huoltajia myös osallistumaan lapsensa varhaiskasvatus- tai esiopetuspäivään. Jokainen ryhmä lähettää Edlevon kautta kuukausikirjeen huoltajille. Kirjeessä kerromme ryhmän toiminnan sisällöistä, avaamme mitä ja miksi olemme tehneet edeltävinä viikkoina sekä tulevasta toiminnasta. Ryhmien eteisissä löytyy myös tiedote kulloisenkin viikon sisällöistä. Huoltajat voivat halutessaan varata ryhmän opettajilta lisäksi keskusteluaikoja ympäri toimintavuoden. 

 

Kuva

 

3. Lasten pitkäkestoisen leikin tukeminen

Tuemme lasten pitkäkestoista leikkiä järjestämällä aikaa joka päivä leikkiin eri tavoin. Huomioimme lasten leikki-ideoita ja toiveita sekä mahdollistamme leikin jatkumista niin sisällä kuin ulkona, seuraavana päivänä tai usean päivän ajan. Suunnittelemme päivä- ja viikkorakennetta pitkäkestoista leikkiä mahdollistavaksi. Henkilöstö tekee yhteistyötä yli pienryhmärajojen ja suunnittelee sekä luo leikkikokonaisuuksia yhdessä lasten kanssa. Henkilöstö turvaa leikin edellytykset, ohjaa ja rikastuttaa leikkiä sopivalla tavalla ja huolehtii, että jokaisella lapsella on mahdollisuus olla osallisena yhteisissä leikeissä omien taitojensa ja valmiuksiensa mukaisesti. Sovituin käytännöin ja aikatauluin mahdollistamme lasten ja henkilöstön läsnäolon pitkäkestoiseen leikkiin ilman keskeytyksiä ja kiireen tunnetta.

 

4. Liikunta- ja luontoesiopetus

Esiopetustoiminta toteutetaan liikunta- ja luontotoiminnan periaatteilla luonnossa ja lähiympäristössä liikkuen ja toimien. Esiopetuksen sisältöalueita harjoitellaan toiminnallisesti päiväkodin lähiympäristöä hyödyntäen. Leikkiessään ja toimiessaan erilaisissa oppimisympäristöissä lapsi pääsee harjoittelemaan monipuolisesti erilaisia taitoja ja oppimisvalmiuksia.

 

Kuva

 

Lasten osallisuus

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.

Hyvä ja kannustava ilmapiiri päiväkodissamme on perusta osallisuudelle. Suhtaudumme lapsiin ja aikuisiin arvostavasti ja ystävällisesti. Lasten toiveita, ajatuksia ja mielipiteitä kuunnellaan ja aloitteisiin tartutaan. Arjen hetket, joissa lapsi kohdataan aidosti ja lapsi tulee kuulluksi, ovat tärkeitä ja merkityksellisiä.  Erityisesti pienempien lasten osallisuuden toteutumista tukee tiivis yhteistyömme vanhempien kanssa. Lapset osallistuvat taitonsa mukaan oman yksilöllisen oppimissuunnitelmansa keskusteluun ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti. 

 

Havainnointi, dokumentointi ja arviointi

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä. Dokumentointi on asioiden tallentamista ja näkyväksi tekemistä. Dokumentoinnissa käytetään mm. valokuvia, lasten töitä ja piirustuksia ja heidän haastattelujaan. Dokumentointi on asioiden tallentamista ja näkyväksi tekemistä.  

Päiväkodissamme arvioimme tavoitteiden toteutumista tiimipalavereissa säännöllisesti. Laadullisten tavoitteiden toteutumista arvioimme myös yksikkömme omalla arviointilomakkeella kaksi kertaa vuodessa.  Huoltajien kanssa arvoimme toimintaa mm. lapsen yksilöllisen suunnitelman keskusteluissa. Arvioimme toimintaamme ja laadullisten tavoitteiden toteutumista myös mm. haastattelemalla lapsia ja havainnoimalla arjen tilanteita.  

 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa


Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO):

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti
  • Osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
  • Osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön
  • Ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja:

  • Osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

Päiväkodin pedagoginen johtaja:

  • Toimii yhteistyössä varhaiskasvatuksen erityisopettajan (veo), henkilöstön ja muiden yhteistyötahojen kanssa.
  • On mukana suunnittelemassa, arvioimassa ja kehittämässä lapsiryhmien pedagogista toimintaa ja yleisen tuen toimintatapoja.

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella

Päivittäiset kohtaamiset ovat meille tärkeitä kuulumisten ja tiedon vaihtoon puolin ja toisin. Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat lasten varhaiskasvatustarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa, mutta tieto lapsen päivästä on siirretty paikalla oleville työntekijöille. Huoltajat voivat varata kuulumisten vaihtoon aikaa sovitusti muutenkin kuin tuonti- ja hakutilanteissa.

Kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen, annamme huoltajille päiväkodin tervetuloa-kirje. Tiedotteiden välitys vanhemmille ja lapsen hoitoaikavaraukset varhaiskasvatukseen/esiopetukseen tapahtuvat varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Samoin loma-ajan hoidontarvekyselyihin vastataan Edlevossa. Yhteydenotot lapsen omaan ryhmään tapahtuvat soittaen ja tekstiviestein (ei Edlevo-viestitoiminnon kautta).

Jokainen ryhmä lähettää Edlevon kautta kuukausikirjeen, jossa avataan ryhmän toiminnan sisältöjä, palataan hieman jo tapahtuneeseen toimintaan ja kerrotaan tulevasta toiminnasta. Kuukausikirjeissä on myös tärkeitä päivämääriä. Edlevosta löytyy lisäksi tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvätiedotus. 

Päiväkodillamme on nettisivut, joissa ovat yhteystietomme ja muita ajankohtaisia tietoja. Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen nettisivut löytyvät oheisesta linkistä:

Varhaiskasvatus ja koulutus Jyväskylässä

Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmassa. (linkki esiopetuksen oppilashuollon suunnitelmasivuun tulossa pian) 

Yhteystiedot:

Päiväkodin johtaja Kirsi Jonninen puh: 040 528 0561

sähköposti [email protected] 

Päiväkodin pedagoginen johtaja/apulaisjohtaja Tuula Jaatinen puh: 050 5661324

s-posti [email protected]

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja Leena Hyvönen puh: 050 3118653

s-posti [email protected]

Asiasanat:  
päiväkoti
varhaiskasvatus