Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kaksi lasta pelaa lautapeliä pöydän ääressä. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Toimintavuosi 2022-2023

Keltinmäen päiväkoti kuuluu Keltinmäki-Myllyjärvi alueeseen ja alueen päiväkodin johtaja toimii myös Myllytuvan päiväkodin johtajana. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta.

Hyvä yhteistyö päiväkodissamme

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Yhteistyö alkaa tutustumisesta. Lapsen aloittaessa käydään aloituskeskustelu kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti. Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia.

Varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen aloituksesta kahden kuukauden sisällä henkilöstö laatii yhdessä huoltajien kanssa jokaiselle lapselle oman yksilöllisen varhaiskasvatus- tai esiopetuksen suunnitelman. Tämä asiakirja ohjaa lasten kehityksen oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi tekemäämme työtä. Suunnitelman laadintaa varten varaamme vähintään kaksi keskustelutilaisuutta toimintavuoden aikana. Ensimmäisessä keskustelussa kirjaamme ylös lapsen vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, tavoitteet pedagogiselle toiminnallemme sekä menetelmät niihin pääsemiseksi. Nämä toimivat pohjana toiminnan suunnittelussa koko lapsiryhmälle.  Toisessa keskustelussa arvioimme toiminnallemme asetettuja tavoitteita ja niiden toteutumista sekä päivitämme tietoja lapsen vahvuuksista, osaamisesta ja kiinnostuksen kohteista. Tämä keskustelu käydään huhti-toukokuun aikana.

Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.

Hyvää arkea päiväkodissamme muodostetaan lasten näkökulmasta lähtien ja siksi lasten hyvinvointi ja yksilölliset tarpeet ovat keskeinen lähtökohta varhaiskasvatuksen järjestämiselle. Arjen toiminnot suunnitellaan sellaisiksi, että ne tukevat lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Hyvässä varhaiskasvatus- tai esiopetuspäivässä keskeistä on lämminhenkinen vuorovaikutus, jossa jokainen lapsi saa kokea, että hänet nähdään ja kuullaan. Lapsen toiminnalla, ajatuksilla, toiveilla ja mielipiteillä on merkitystä päiväkodin arjessa. Lapset osallistuvat omien taitojensa mukaan toiminnan arviointiin ja suunnitteluun. Opettelemme myös pikkuhiljaa itsearvioinnin ja yhteisen toiminnan onnistumisen arviointitaitoja. Varhaiskasvattajat mallintavat, sanoittavat ja ohjaavat lapsia käyttämään positiivisia vuorovaikutuksen keinoja. Suunnittelemme toimintaa lasten tarpeiden, vahvuuksien sekä mielenkiinnon kohteiden mukaiseksi. Peilaamme näitä varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin. Otamme toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon myös huoltajien toiveita ja ajatuksia. Näistä keskustemme niin päivittäisissä kohtaamisissa kuin lapsen yksilöllisen suunnitelman laadinnan yhteydessäkin. Myös kirjalliset palautteet tuovat meille arvokasta lisätietoa. Meille on tärkeää, että huoltajat ovat tietoisia toiminnastamme ja sen perusteista. Näitä avaamme arjessa valokuvien avulla, kertomalla niistä erilaisissa kohtaamisissa sekä kuukausitiedotteissa.

Lapsiryhmät on muodostettu toimiviksi kokonaisuuksiksi, huomioiden lasten ikä, kehitystaso, vahvuudet ja yksilölliset tarpeet. Lapsiryhmissä lapset on jaettu pienryhmiin lasten ikä-, taito-, kehitystaso sekä kaverisuhteet huomioiden. Pienryhmät tarkoittavat yhden kasvattajan vastuulle laskettavaa määrää lapsia (noin 4-7 lasta). Pienryhmät hyödyntävät arjentoiminnoissa (leikki, ohjattu toiminta, ulkoilu, ruokailu, nukkuminen) päiväkodin eri tiloja sekä toimintojen porrastamista. Eri tiloja käyttämällä sekä toimintoja porrastamalla, mahdollistamme toiminnan toteuttamisen lasten yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden pohjalta sekä säilytämme toimintarauhan.

Lapsen vaihtaessa ryhmää, huolehdimme siitä, että lapsi pääsee tutustumaan tulevaan ryhmään, osallistumalla sen toimintaan ennen siirtymistä. Siirtymistä keskustellaan aina etukäteen huoltajien kanssa.  Lapsen kasvuun, oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvien tietojen siirtäminen uuteen ryhmään tapahtuu keskustelujen kautta sekä kirjallisen yksilöllisen suunnitelman muodossa.

Esiopetusryhmämme tekee yhteistyötä Keltinmäen koulun kanssa. Yhteistyötämme ohjaa yhtenäisen opinpolun vuosikello, jossa on kuvattu kuukausittain tehtävät yhteistyömuodot. Näiden lisäksi esiopetus ja alkuopetus suunnittelee myös muita yhteisiä tapahtumia. Yhteistyön tavoitteena on tehdä lapsille tutuksi koulun fyysistä rakennusta sekä toimintakulttuuria. Tutuksi tuleminen alkuopetuksen oppilaiden ja opettajien sekä oppilashuollon henkilöstön kanssa, luo pohjaa lasten turvallisuuden tunteelle kouluun siirtymisen vaiheessa.

Lapsen oppimiseen ja pedagogisen tuen tarpeeseen liittyvät tiedot siirretään kouluun yhteistyössä huoltajien kanssa. Yksilölliset suunnitelmat siirretään aina tulevalle luokanopettajalle kesän aikana. Näin toimiessamme, mahdollistamme joustavan koulunaloituksen ja mahdollisimman hyvän koulunalun jokaiselle pienelle koululaiselle.  

Keltinmäen päiväkodin laadullisten tavoitteiden 2022-2023 pohjana on käytetty asiakas- ja henkilöstöpalautetta. Olemme keränneet lasten, huoltajien ja henkilöstön mielipiteitä myös muiden erilaisten kyselyjen avulla. Tämän toimintavuoden tavoitteina meillä on avata tarkemmin huoltajille, miten puutumme kiusaamistilanteisiin sekä miten eri taivoin opetamme lapsille ristiriitatilanteiden selvittämisen taitoja. Tiloissamme tulettekin näkemään aiheeseen liittyvää materiaalia. Tulemme myös yhteisissä kohtaamisissa kertomaan tarkemmin kiusaamistilanteiden ratkaisuun käytettyjä toimintatapoja. Haluamme kannustaa huoltajia puhumaan asioista avoimesti lasten kanssa myös kotona. Toisena tavoitteena haluamme kiinnittää huomiota iltapäivien toimintaan ja ryhmien väliseen yhteistyöhön iltapäivissä. Hyvällä ennakkosuunnittelulla, työnjaolla sekä pienryhmätoiminnan ja toimintojen porrastusten avulla voimme luoda lapsille rauhallisia leikkitilanteita ja mahdollisuuksia lasten toivomusten mukaiseen toimintaan. Keltinmäen päiväkodilla haluamme kehittää myös ulkoiluun liittyvää toimintaa. Tavoitteenamme on järjestää yhteistä leikkitoimintaa ryhmärajojen yli ja opettaa lapsia huolehtimaan ulkolelut paikoilleen varastoon. Tähän olemme sopineet henkilöstön kesken erilaisia toimintatapoja ja vastuutehtäviä.

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.

Keltinmäen päiväkodissa lapset pääsevät vaikuttamaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen ikään sopivalla tavalla. Hyödynnämme mm. hymynaama-arviointia. Lasten kehityksen havainnointiin ja dokumentointiin meillä on käytössä valmista materiaalia. Varhaiskasvatusikäisten kehityksen seurannassa hyödynnämme Leikki- ja taaperoikäisen arki -materiaalia. Esiopetuksessa hyödynnämme taitojen arvioinnissa Eskarin arki -materiaalia sekä muita erilaisia valmiita arviointimenetelmiä. Kielen arvioinnissa hyödynnämme Kielitietoisen pedagogiikan kehittäminen varhaiskasvatuksessa (Kielipeda) -materiaalia. Kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa hyödynnämme koko kaupungin yhteisiä asiakas- ja henkilöstökyselyjä sekä pedagogista suunnitelmaa. Toimintamme kehittämiseksi pyydämme huoltajilta palautetta säännöllisesti erilaisten paperisten ja sähköisten kyselyjen avulla.  Otamme mielellämme vastaan sekä suullista että kirjallista palautetta myös lapsen tuonti- ja hakutilanteissa.

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa


Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun
    kanssa tehtävään yhteistyöhön
  • ohjaa erityisavustajia

Erityisavustaja

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).

 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella

Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. Tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tunti- tai hakutilanteissa.
 

Tieto varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien välillä hoidetaan varhaiskasvatuksen virallisen sähköisen asiointijärjestelmä Edlevon kautta. Edlevosta löytyvät lisäksi lapsiryhmien kuukausikirjeistä, tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvä informaatio.

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta.  Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä.

Ryhmät tiedottavat huoltajia kuukausitiedotteissaan tärkeistä aikatauluista, tulevasta toiminnasta sekä toiminnan tavoitteista. Lisäksi tiedotteissa kuvataan edellisen kuukauden onnistumisia ja opittuja asioita. Tiedotamme toiminnastamme myös ryhmien eteistiloissa, joista löytyy eri tavoin dokumentoituna viikon toimintaa ja sen tavoitteita. Lapsen päivässä tapahtuvat arjen merkittävät tapahtumat, onnistumiset, haasteet ja havainnot jaamme huoltajien kanssa päivittäisissä tuonti- ja hakutilanteissa. Huoltajien toivotaan ottavan osaa lapsen esiopetukseen hänelle luontevalla tavalla, kuten seuraamalla lapsen varhaiskasvatus tai esiopetuspäivää.

Keltinmäen päiväkodilla käytämme valokuvausta ja videointia lasten kanssa mm. toiminnan dokumentoimiseen sekä lapsia kiinnostavien ilmiöiden tutkimiseen. Henkilöstön ottamien kuvien ja videoiden lisäksi lapset ottavat kuvia ja videoita itse. Valokuvia on nähtävissä ryhmien eteis- ja toimintatiloissa. Lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa tai esiopetuksessa, pyydämme huoltajilta luvat kuvaamiseen ja kuvien käyttöön erillisellä ”Suostumus mediamateriaalien jakamiseen ja julkaisemiseen” -lomakkeella. Suostumus on voimassa koko lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetusajan, ellei huoltajat pyydä siihen muutosta.   

 

Infoasioita

Keltinmäen päiväkodissa toimii kaksi vakituista varahenkilöä, jotka sijaistavat lyhytaikaisia henkilökunnan poissaoloja.

Esiopetuksessa olevien lasten huoltajille järjestämme elokuussa vanhempainillan, jossa avaamme tarkemmin esiopetuksen sisältöjä ja toimintatapoja. Muista vanhempainilloista ja tapahtumista ilmoitetaan lapsen oman ryhmän kuukausikirjeessä tai erillisellä kutsulla Edlevon kautta.  

Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna lapsiryhmien ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmasta. 

 

Hyvä arki ja laadulliset tavoitteet

 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.

Asiasanat:  
lapsi
päiväkoti
varhaiskasvatus