Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kaksi lasta ruokailemassa pöydän ääressä. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Tähän päivittyy Keljonkankaan päiväkodin toimintasuunnitelma 2021-2022.

Sivujen päivitys kesken.

Kuvaus ryhmärakenteista, henkilöstörakenteesta ja johtamisesta

Ryhmä- ja henkilöstörakenne

Päiväkodin ryhmät on muodostettu huomioiden lasten ikä, yksilölliset tarpeet ja kaverisuhteet. Ryhmien muodostamisen lähtökohtana on pysyvien vuorovaikutussuhteiden tukeminen. Hyvä, turvallinen arki, jossa lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi, toteutuu parhaiten pienryhmätoiminnassa.

Keljonkankaan päiväkodissa toimii kolme kotipesää. Kotipesissä toiminta on jaettu pienryhmiin työpareille tai kolmelle kasvatusvastuulliselle aikuiselle.

  • Kanervat on 5-6 -vuotiaiden tiimi, jossa ryhminä Jäkälät ja Naavat
  • Marjat on 2-6 -vuotiaiden tiimi, jossa ryhminä Mustikat ja Lakat
  • Kävyt on 1-4 -vuotiaiden tiimi, jossa ryhminä Silmut, Versot ja Neulaset

Keljonkankaan päiväkodissa työskentelee

  • 11 varhaiskasvatuksen opettajaa
  • 7 varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa
  • 2,5 varhaiskasvatuksen lastenhoitaja - varahenkilöä
  • varhaiskasvatuksen erityisopettaja
  • 2 varhaiskasvatuksen erityisavustajaa
  • päiväkotiapulainen
  • päiväkodin johtaja

Keljonkankaan kerhotoiminta muodostuu Pilvet ja Auringot - kerhoryhmistä sekä perhekahvilasta, joka kokoontuu kerran viikossa (riippuen Korona-ajan rajoitteista). Kerhotoiminnassa työskentelee varhaiskasvatuksen opettaja ja tarvittaessa varhaiskasvatuksen lastenhoitaja.

Varhaiskasvatuksen lastenhoitajat - varahenkilöt, työskentelevät joustavasti kaikissa päiväkodin ryhmissä ennalta suunnitellusti sekä äkillisissä arjen tilanteissa. 

Erityisavustajat mahdollistavat lapsiryhmässä vahvemman arjen tuen toteutumisen jakamalla lapsiryhmävastuuta yhdessä tiimin kasvatushenkilökunnan kanssa. 

Veot – varhaiskasvatuksen erityisopettajat työskentelevät lapsiryhmissä ja toimivat linkkinä yhteistyötahojen kanssa. Alueen veot toimivat tiiviissä yhteistyössä keskenään ja ovat yhteydessä alueen kouluihin oppilashuollollisissa asioissa

Johtamisen rakenteen kuvausta

Keljonkankaan esimiesalueen päiväkodeissa toteutuu jaettu johtajuus, joka jakaantuu päiväkodin johtajan, apulaisjohtajan, tiimivastaavien ja erityisopettajan kesken. Jokainen työntekijä kantaa oman tehtäväkuvansa mukaista vastuuta arjen sujumisesta ja pedagogiikan toteutumisesta. Johtotiimi (päiväkodin johtaja, apulaisjohtajat ja erityisopettajat) kokoontuu säännöllisesti kehittämään päiväkodin yhteisiä asioita. Johtamisen tukena toteutuvat viikko- ja pedagogiset palaverit ja kaksi kertaa vuodessa koko henkilöstön suunnittelupäivät.

Hyvä arki

Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman sekä Jyväskylän kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti päiväkodissamme panostamme lämpimään ja kiireettömään vuorovaikutukseen, jossa lapsi tulee päivittäin kuulluksi ja nähdyksi.

  • Tiimeissä tehdään syksyllä vuorovaikutuksen tiimisopimukset, joita arvioidaan tiimipalavereissa säännöllisesti.
  • Vanhempainillat korvataan syksyllä 2021 tiedotteen ja pienimuotoisen kyselykaavakkeen avulla.
  • Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma on nähtävillä päiväkodeissa ryhmien eteistiloissa ja päiväkodin nettisivuilla.  
  • Aikuiset ruokailevat oman lapsiryhmänsä kanssa samassa pöydässä.
  • Lasten päivälepo on sovittu yksilöllisesti lasten kanssa. Eskarilaisille pidetään satuhetki.

Laadulliset tavoitteet

1. Lasten ja perheiden osallisuuden näkyminen toiminnassa 

Korona-aikana olemme joutuneet muokkaamaan ja muuttamaan aikaisemmin toteuttamiamme kohtaamisia ja tapahtumia perheiden kanssa. Rajoitusten poistuessa, lieventyessä tarkoituksenamme on jälleen järjestää yhteisiä tapahtumia esim. hakukahvit huoltajille. Korona-aikana olemme ottaneet käyttöön uusia menetelmiä yhteistyössä: keskustelut Teamsin kautta ja lisänneet puhelimitse tapahtuvaa yhteydenotto.

Lasten aloitteisiin tarttuminen

  • lapsen huomioiminen yksilöllisesti
  • lapsen ryhmään kuuluminen
  • lasten havainnointi – toimintaan havaintojen siirtäminen
  • lasten toivepuu, lapsihaastattelut ja -palaverit

Vanhempien kuunteleminen lapsen asiantuntijoina

  • vaihdetaan ajatuksia ja havaintoja
  • haetaan yhdessä vanhempien kanssa ratkaisuja lapsen tukemiseen
  • ollaan läsnä ja saatavilla, kannustetaan yhteistyötä
  • palautetta saamme asiakaskyselyistä, vasu- ja esu- keskusteluissa, erilaisilla kyselyillä, hakukahvikeskusteluista, jokapäiväisissä kohtaamisissa

2. Vuorovaikutus ja leikin tukeminen

Hyvä arki muodostuu sensitiivisestä, kannustavasta vuorovaikutuksesta ja motivoituneesta, osaavasta kasvattajayhteisöstä. Tiimeissä teemme syksyllä tiimisopimukset, joissa henkilökunta yhdessä sopii tiimin vuorovaikutuskäytänteistä. Keljonkankaan päiväkodissa panostamme keskinäisten vuorovaikutussuhteiden tukemiseen ja leikkiin. Vuorovaikutussuhteita tuemme pienryhmätoiminnalla ja hyvällä arjen ennakoinnilla ja kiireettömillä kohtaamisilla. Päiväkodissamme henkilökunnan ja lasten väliset vuorovaikutustilanteet sekä vanhempien kanssa tehtävä avoin yhteistyö ovat tärkeitä jokapäiväisissä kohtaamisissa. Panostamme myönteisen, turvallisen, luottamuksellisen ja kiireettömän varhaiskasvatuksen aloitukseen. Käytämme arjessa erilaisia vuorovaikutus- ja tunnetaitomateriaaleja lasten ikä- ja kaveritaidot huomioiden.

Pienryhmätoiminnassa aikuinen tukee ja ohjaa leikkiä sekä mallintaa ja auttaa lasta liittymään leikkiin. Pienryhmä mahdollistaa aikuisen havainnoinnin lasten leikeistä ja vuorovaikutuksesta. Vuorovaikutus- ja leikkitaitojen harjoittelemisessa työntekijöiden tukena on varhaiskasvatuksen erityisopettajan ammattitaito ja läsnäolo ryhmässä.

Päiväkotimme osallistuu LeKe- (Leikitään ja Keskitytään) hankkeeseen. Hankkeen myötä työntekijöiden tietämys ja ammattitaito leikistä ja sen vaikutuksista lapsen kehityksessä lisääntyvät LeKe -hankkeen leikit tukevat lapsen ikätasoista kehitystä ja kasvua. Hankkeeseen osallistuvat Keljonkankaan päiväkodin 3-6 -vuotiaat lapset. LeKe - hankkeen aikana arvioimme säännöllisesti lasten leikkiä ja heidän kokemuksiaan leikeistä. 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa

Kehityksen ja oppimisen tuki on jokaisen lapsen oikeus. Suunnittelemme ja toteutamme tukea lapsen omassa ryhmässä. Kehityksen ja oppimisen tuella vastaamme lapsen yksilöllisiin tarpeisiin lapsen vahvuudet huomioiden. Yksilöllisen tuen toteuttamisen tilanteita ovat päivän jokaiset hetket. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lapsen kasvun ja oppimisen tuen järjestämisessä käytämme tuen kolmiportaista mallia, joka muodostuu yleisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta. Yhteiset käsitteet varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen jatkumossa helpottavat kasvattajien keskinäistä vuoropuhelua ja yhteistyötä.

Kehityksen ja oppimisen tuki voi sisältää pedagogisia, rakenteellisia ja hyvinvointia tukevia muita järjestelyitä. Tuen muotoja ovat esimerkiksi kuvien käyttö, yksilölliset ratkaisut käyttäytymisen ohjaamisessa, aikuisen tuki toiminnan sanoittamisessa, joustavat pienryhmäjaot sekä lasten yksilöllisiin tarpeisiin suunniteltu pienryhmätoiminta.
Suunnittelemme ja toteutamme tukea monialaisessa yhteistyössä. Monialaiseen yhteistyöhön voi vanhempien, lapsen ja päiväkodin kasvattajien lisäksi osallistua muita yhteistyökumppaneita kuten neuvola, puheterapeutti, toimintaterapeutti ja pikkulapsipsykologi.

Keljonkankaan päiväkodissa työskentelee oma varhaiskasvatuksen erityisopettaja (veo). Veot ovat mukana arvioitaessa ja suunniteltaessa lapsiryhmän toimintaa ja lasten tarvitsemia yksilöllisiä tukitoimia. Keljonkankaan päiväkodissa työskentelee myös kaksi varhaiskasvatuksen erityisavustajaa. Varhaiskasvatuksen erityisavustaja toimii päiväkodin lapsiryhmissä lisäresurssina tukea tarvitsevien lasten tukitoimien järjestämiseksi.

Keljonkankaan esimiesalueen esiopetusyksiköillä on yhteinen oppilashuoltoryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti. Oppilashuoltoryhmä on laatinut Keljonkankaan esimiesalueelle esiopetusikäisiä lapsia koskevan oppilashuoltosuunnitelman.

Varhaiskasvatuksessa alueella toimii moniammatillinen Hyvinvointiryhmä, joka kokoontuu kaksi kertaa toimintavuoden aikana. Hyvinvointiryhmässä käsitellään Keljonkankaan alueen perheiden ja lasten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita.