Kangasvuoren päiväkotikoulun toimintasuunnitelma
Tervetuloa Kangasvuoren päiväkotikouluun!
Kangasvuoren päiväkotikoulussa järjestetään varhaiskasvatusta ja esiopetusta sekä vuorohoitoa perheille, jotka tarvitsevat sitä huoltajien työn tai opiskelusta johtuvan tarpeen vuoksi. Olemme ennalta varattujen hoitoaikojen mukaan avoinna maanantaista perjantaihin klo 5.00-22.30 välillä.
Päiväkotikoulussamme on neljä päiväkotisiipeä: Koivu, Kuusi, Pihlaja ja Mänty. Koivussa ja Kuusessa lapset ovat ikäjakaumaltaan 1-4-vuotiaita ja Pihlajassa 1-5-vuotiaita. Mänty-siivessä on kaksi 5-vuotiaiden lasten viskariryhmää sekä kaksi esiopetusryhmää. Kangasvuoren päiväkotikoulussa päivittäinen esiopetusaika on klo 9.00–13.00.
Päiväkodin puolella toimii yhteensä 17 lapsiryhmää. Jokaisessa siivessä toimintaan ikätason mukaisissa pienryhmissä. Lapsiryhmien muodostamisessa on huomioitu lasten ikä- ja taitotaso sekä lasten kaverisuhteet. Työntekijät työskentelevät työpareina tai kolmen kasvattajan tiimeissä siten, että työpareina toimivat varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja tai kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Päiväkodin puolella toimii päiväkodin johtajan lisäksi pedagoginen johtaja, kolme varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, kasvatusohjaaja, palvelusihteeri, s2-opettaja, erityisavustajia, päiväkotiapulaisia sekä vakituisia varahenkilöitä, jotka sijaistavat henkilökunnan lyhytaikaisia poissaoloja.
Koulun puolella toimii 1-3 luokat kaksisarjaisena sekä pienryhmä, valmistava opetus ja joustavan opetuksen ryhmät. Yhtenä päiväkotikoulumme vahvuutena on päiväkodin ja koulun säännöllinen yhdessä oppiminen ja yhtenäisen opinpolun kehittämien. Jokaiselle päiväkodin siivelle ja eskariryhmälle on nimetty oma työpariluokka. Luokanopettajat, varhaiskasvatuksen opettajat sekä erityisopettajat vastaavat yhtenäisen opinpolun suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Eskarilaisilla ja 1.lk oppilailla on keväällä lisäksi tiiviimpää ja viikoittaista yhdessä oppimista yli ryhmä- ja luokkarajojen.
Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkodin nettisivuilta Kangasvuoren päiväkotikoulu | Jyväskylä.fi (jyvaskyla.fi)
Hyvä yhteistyö päiväkotikoulussamme
Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Varhaiskasvatuksen Hyvä alku -käytänteet helpottavat uuden elämäntilanteen käynnistymistä. Kun perhe saa varhaiskasvatuspaikan Kangasvuoren päiväkotikoulusta, ryhmän työntekijä on yhteydessä perheeseen ja sopii hyvä alku- käytänteen aloituksesta.
Hyvä alku muodostuu aloituskeskustelusta, tutustumiskäynneistä ja huoltajan mukana olemisesta lapsen ryhmässä. Aloituskeskustelu käydään kotona tai päiväkodilla, perheen valinnan mukaan. Perhe pääsee myös tutustumaan päiväkotiin oman aikataulun mukaisesti.
Kasvattajamme arvostavat ja pitävät huoltajien päivittäistä kohtaamista tärkeänä. Lapsen tuonti- ja hakutilanteissa keskustellaan lapsen päivän kuulumisista, pedagogisesta toiminnasta sekä ilon ja oppimisen hetkistä. Käytössämme on päivittäiset ryhmäkohtaiset päivälistat, joihin kirjaamme lapsen tärkeimmät päivän kuulumiset oppimisen näkökulmasta. Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien hoitoaikojen perusteella ja lapsia vastaanotetaan ja luovutetaan huoltajille iltapäivisin myös yli ryhmärajojen. Työntekijöiden työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle ja tämän johdosta lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tunti- tai hakutilanteissa. Hyvin kirjattujen päivälistojen ansiosta huoltajat saavat päivittäin kuulla, miten lapsen päivä on sujunut.
Jokaiselle lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa yksilöllinen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita sekä yhdessä sovittuja asioita tukemaan lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Ryhmän työntekijät ehdottavat perheille yhteistä yksilöllisen suunnitelman keskusteluaikaa. Keskustelu voidaan pitää joko etäyhteyksin tai paikan päällä läsnäollen. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on tarvittaessa keskusteluissa mukana.
Hyvä arki ja keskeiset laadulliset tavoitteemme
Työhyvinvoinnin teemat
Kangasvuoren päiväkotikouluun on laadittu vahvat kohtaamisen ja vuorovaikutuksen rakenteet työhyvinvointia edistäville sekä pedagogisille keskusteluille. Työn alkaessa uudet työntekijämme saavat kattavaa perehdytystä päiväkodin johtajalta, pedagogiselta johtajalta, varhaiskasvatuksen erityisopettajalta sekä oman ryhmän työntekijöiltä. Uusille työntekijöille nimetään oma rinnalla kulkija työn alkaessa, jonka puoleen voi kääntyä kaikkien kysymysten kanssa.
Hyvinä käytäntöinämme on lisäksi lapsiryhmien omat tiimipalaverit, siipien tiimi-illat, työillat ja mitä meille kuuluu-infot. Jokaisella ammattiryhmällä toimii myös oma mentorointiryhmä. Työhyvinvointia edistävää keskustelua syntyy lisäksi vuosittaisissa työelämäkeskusteluissa sekä henkilökohtaista vuosilomasuunnitelmaa laadittaessa. Päiväkodin ja koulun yhtenäisen opinpolun jatkumo toteutuu arjessamme esimerkiksi tilojen käytön, yhteisen hallintoryhmän, oppilashuoltoryhmän ja yhdessä oppimisen tavoilla.
Lämmin vuorovaikutus kasvattajien ja lasten välillä
Kangasvuoren päiväkotikoulussa pedagogisia toimintatapoja ja käytäntöjä kehitetään monella eri tavalla. Toimintavuonna 2022-2023 Kangasvuoren päiväkotikoulussa on käytössä edellisten toimintavuosien aikana laaditut esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen pedagogiset vuosikellot sekä 5-vuotiaiden lasten viskarisuunnitelma, jotka on laadittu valtakunnallisten sekä Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmien pohjalta pedagogisen työn tueksi. Tehtyjä suunnitelmia arvioidaan säännöllisesti ja päivitetään tarpeen mukaan.
Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen. Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.
Arjen suunnittelussa ja päivittäisissä toimintatavoissamme korostuvat kokopäiväpedagogiikka, lämmin vuorovaikutus, tunne- ja kaveritaitojen harjoittelu sekä lasten aktiviinen osallisuus ja toiminnallinen oppiminen. Kangasvuoren päiväkotikoulussa työntekijät ymmärtävät lämpimän vuorovaikutuksen merkityksen kasvattajien ja lasten välillä kaikissa päivän tilanteissa. Työntekijöiden kanssa on pohdittu lämpimän vuorovaikutuksen tunnusmerkkejä ja jokainen työntekijämme on sitoutunut alla oleviin toimintatapoihin ja periaatteisiin:
- Otan itkevän lapsen syliin ja lohdutan häntä
- Sanoitan lapsen erilaisia tunteita ja vastaan lapsen vahvoihin tunteisiin empatialla. Käsittelen tunteet yhdessä lapsen kanssa.
- Annan paljon positiivista palautetta lapselle ja kannustan häntä
- Kasvattajana olen läsnä lapselle joka tilanteessa
- Sitoudun leikkimään lasten kanssa
- Kasvattajana tunnistan oman tunnetilani, pysyn rauhallisena, toimin johdonmukaisesti ja sanoitan myös omia tunteitani lapselle.
Digitaalisen toimintakulttuurin vahvistaminen lapsiryhmissä
Digitaalisuus on myös osa yhteiskuntaa, jossa lapset kasvavat. Kasvattajien tehtävänä on näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa, sekä ohjata lapsia toimimaan vastuullisesti ja turvallisesti myös digitaalisessa toimintaympäristössä. Digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä hyödynnetään dokumentoinnissa, leikeissä, vuorovaikutuksessa, peleissä, tutkimisessa, liikkumisessa sekä taiteellisessa kokemisessa ja tuottamisessa ikä- ja taitotason mukaisesti.
Kangasvuoren päiväkotikoulussa digitaalisen toimintakulttuurin vahvistamisessa hyödynnetään Uudet lukutaidot -kehittämishankkeen materiaaleja. Uudet lukutaidot-hankkeen tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten medialukutaitoja, tieto- ja viestintäteknologisia taitoja sekä ohjelmoinnin osaamista varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa.
Jyväskylän varhaiskasvatuksessa havainnointia, dokumentointia ja arviointia tehdään suunnitelmallisesti. Havainnointi toimii pedagogisen dokumentoinnin pohjana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa
Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.
Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.
Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
- Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti
- Osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
- Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
- Osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun
kanssa tehtävään yhteistyöhön - Ohjaa erityisavustajia
Erityisavustaja
- Osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).
Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen virallinen sähköinen asiointijärjestelmä on Edlevo-järjestelmä. Edlevo toimii tärkeänä viestinnän välineenä huoltajien ja ryhmän työntekijöiden välillä, hoitoaikojen varaaminen sekä loma-aikojen ilmoittaminen tapahtuu Edlevon kautta. Huoltajien ennalta ilmoitettujen hoitoaikojen mukaan suunnitellaan henkilökunnan työvuorot ja tehdään lasten ruokatilaukset ja sen vuoksi hoitoaikojen varaaminen on ehdottoman tärkeää.
Huoltajat saavat viikoittain Edlevon kautta lapsen ryhmästä valokuvia ja kerran kuukaudessa kuukausikirjeen, jossa kerrotaan lapsiryhmän toiminnasta, avataan ryhmien ajankohtaista toimintaa ja kerrotaan yhteisistä oppimisen hetkistä. Lapsesta voidaan lähettää huoltajille myös henkilökohtaisia valokuvia, mikäli huoltajat ovat antaneet siihen suostumuksensa. Jyväskylän kaupungin viralliset varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevat tiedotteet lähetetään huoltajille myös sähköisen järjestelmän kautta.
Valokuvia lasten arjesta löytyy lisäksi ryhmätilojen seiniltä.
Infoasioita
Päiväkotikoulussamme järjestetään syyskuussa 2022 kaksi toiminnallista vanhempainiltaa, ryhmän työntekijät tiedottavat perheitä tarkemmasta ajankohdasta.
Mikäli huoltajat haluavat jakaa omaa tietämystään ja osaamistaan omasta ammatistaan, harrastuksestaan tai kiinnostuksen kohteestaan lapsen omalle ryhmälle, toivotamme huoltajat lämpimästi tervetulleeksi lapsiryhmään jakamaan omaa osaamista!
Päiväkodin toimintasuunnitelma kokonaisuudessaan löytyy tulostettuna siipien märkäeteisten ilmoitustauluilta. Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on kuvattu erikseen oppilashuoltosuunnitelmaan ja se on luettavissa Kangasvuoren päiväkotikoulun nettisivuilta.
Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.