Hyppää pääsisältöön
Kuva
Havainnekuva vuonna 2022 valmistuvasta Kortepohjan päiväkotikoulurakennuksesta. Kuva Antti Karsikas
Pääsisältö

 

Kortepohjan päiväkoti kuuluu keskustan alueeseen. Päiväkodin johtajan ja muiden asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät päiväkotikoulun peda.net-sivuilta https://peda.net/jyvaskyla/kortepohjanpaivakotikoulu ja päiväkodin nettisivuilta https://www.jyvaskyla.fi/varhaiskasvatus/paivakodit/kortepohja-kyparamaki/kortepohja.   


Osallisuus ja yhteistyö varhaiskasvatuksessa 

Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä.  

Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen. Yhteisöllisyys on osallisuuden oleellinen elementti. 

Yhteistyö alkaa varhaiskasvatuksen Hyvä alku -käytänteiden mukaisesti tutustumisesta. Lue lisää Varhaiskasvatuksen Hyvä alku -käytänteistä. 

Lasten osallisuutta tuetaan Kortepohjan päiväkotikoulussa monin tavoin, esimerkiksi ryhmissä pidetään säännöllisesti lasten kokouksia ikätaso huomioiden. Lapset pääsevät osallistumaan toiminnan suunnitteluun ja heidän mielipiteensä ja toiveensa otetaan huomioon toiminnan toteutuksessa. Lasten parlamentti kokoontuu kaksi kertaa toimintavuoden aikana keskustelemaan ja päättämään päiväkotikoulun toimintaa koskevista asioista. Lapsiedustajat ovat omasta ryhmästään edustajiksi valittuja 2-6-vuotiaita lapsia. Lasten parlamenttia vetävät nimetyt työntekijät. 

Huoltajia rohkaistaan osallistumaan päiväkotikoulun yhteiseen vanhempainyhdistys Torppiksen toimintaan. Torppikselta on edustus myös päiväkotikoulun oppilashuoltoryhmässä. Huoltajien osallisuus toteutuu tämän lisäksi vanhempainilloissa, vasu- ja esiopetuskeskusteluissa, yhteisissä tapahtumissa ja juhlissa, arviointikeskusteluissa ja päivittäisissä arjen kohtaamisissa.  

Monikielisille asiakasperheille järjestämme info-aamun, jossa kerromme suomalaisesta varhaiskasvatuksesta, koulunkäynnistä ja meidän päiväkotikoulustamme. Opastamme monikielisiä perheitä myös Edlevon käytössä.  

Päiväkotikoulun perheille on tarjolla yhteinen perheliikuntavuoro isossa liikuntasalissa Torppiksen järjestämänä toimintana.  

Yhdessä arkea eläen 

Kortepohjan päiväkotikoulussa toimii yhteensä 11 varhaiskasvatus- ja esiopetusryhmää. Työntekijät työskentelevät kolmen kasvattaja tiimeinä tai työparitiimeinä. Ryhmissä työskentelee varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen lastenhoitajia sekä kasvun ja oppimisen ohjaajia ja erityisavustajia, jotka mahdollistavat tukitoimien toteutumisen lapsiryhmissä. 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen. Henkilökunta suunnittelee ja toteuttaa toimintaa päivittäin pienryhmissä, käyttäen monipuolisesti oppimisympäristönä päiväkotikoulun sisätiloja ja lähialueen retki- sekä ulkoilumahdollisuuksia.  

Pienryhmiä toteutetaan myös yhteistyössä koulun oppijoiden kanssa. Lapsiryhmille on sovittu kummiluokat, joiden kanssa yhteistyötä tehdään säännöllisesti. Päiväkotikoulun lapsilla on yhteisiä tapahtumia kummiluokkien kanssa. Lisäksi esi- ja alkuopetuksessa tehdään viikoittain yhteistyötä eskari- eppuluokkapareittain.  

Lapsiryhmän toiminnan havainnointi ja dokumentointi toimivat pedagogisen toiminnan suunnittelun perustana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä. 

Lapset ja huoltajat pääsevät osallistumaan varhaiskasvatuksessa toteutettaviin arviointeihin ja vaikuttamaan palveluiden kehittämiseen. Lue lisää varhaiskasvatuksen arviointikäytänteistä.    

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa arvioinnin avulla vahvistetaan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista ja arjen toimintatapoja. Arvioinnilla tuotetun tiedon avulla muodostetaan johtopäätökset ja niiden pohjalta asetetaan tavoitteet sekä kehittämistoimet. Toimintaa arvioidaan suunnitelmallisesti monin eri menetelmin. 

Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa 

Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti. 

Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä. 

Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. 

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO) 

  • Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti  
  • osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin 
  • Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille 
  • osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun 
    kanssa tehtävään yhteistyöhön 
  • ohjaa erityisavustajia 

Erityisavustaja/kasvun ja oppimisen ohjaaja 

  • osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina). 

Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt Kortepohjan päiväkotikoulussa 

Lapsen tuonti- ja hakutilanteissa varmistetaan kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä. Huoltaja saattaa lapsen päiväkodin työntekijän luo. Lapsen lähtiessä päiväkodista huoltaja käy päiväkodin työntekijän kanssa läpi päivän kuulumiset. 

Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten huoltajien välisen viestinnän virallinen sähköinen asiointijärjestelmä on Edlevo-järjestelmä. Edlevosta löytyvät lapsiryhmien kuukausikirjeiden lisäksi tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvää ohjeistusta  

Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta.  Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä. Hoitoaikojen varausjärjestelmä lukkiutuu maanantaina klo 24 mennessä seuraavan viikon hoitoaikojen varaamisen osalta, joten on tärkeää ilmoittaa lapsen hoitajat hyvissä ajoin.   

Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. On hyvä huomioida, että lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa. 

Lapsen arkeen ja päiväkodin toimintaan pääsee kurkistamaan myös päiväkodin Instagram-tilin @kortepohjan_paivakotikoulu kautta: https://www.instagram.com/kortepohjan_paivakotikoulu/  

Lisätietoja lapsen erityisruokavalioista ja niiden ilmoittamiskäytänteistä löytyy Kylän Kattauksen verkkosivulta. 

Alasivu

Varhaiskasvatuksen hyvä arki 

Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta.  

Henkilöstö suunnittelee toimintaa niin, että lapsen arki on kiireetöntä. Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan kokopäiväpedagogiikan mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että koko päivä kaikkine toimintoineen nähdään arvokkaana ja merkityksellisenä kasvatus- ja opetustilanteena.  

Pedagogisesti suunnitelluissa, päivittäin toistuvissa tilanteissa lapset harjoittelevat ja oppivat monia tärkeitä arjen taitoja, jotka liittyvät itsestä huolehtimiseen. Opetuksellisesti ja kasvatuksellisesti merkittävinä nähdään niin siirtymätilanteet, ruokailu, ulkoilu, lepo kuin leikkitilanteet ohjattujen toimintojen lisäksi. Henkilöstön aktiivinen sitoutuminen arjen eri tilanteissa ja sensitiivinen vuorovaikutus ovat edellytys jokaisen lapsen huomioimiseen ja yksilölliseen kehityksen ja oppimisen tukemiseen. Päivittäin toistuvissa tilanteissa nostetaan tietoisesti ja systemaattisesti esiin lasten onnistumisia. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa. 
 

Asiasanat:  
toimintasuunnitelma
päiväkoti