Korpilahden päiväkodin toimintasuunnitelma
Osallisuus ja yhteistyö varhaiskasvatuksessa
Hyvän yhteistyön tavoitteena on huoltajien ja henkilöstön yhteinen sitoutuminen lasten terveen ja turvallisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämiseen. Luottamuksen rakentaminen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä.
Lasten osallisuus ja sen vahvistaminen ovat tärkeitä pedagogisia painopisteitä Jyväskylän varhaiskasvatuksessa. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen. Yhteisöllisyys on osallisuuden oleellinen elementti.
Yhteistyö alkaa varhaiskasvatuksen Hyvä alku -käytänteiden mukaisesti tutustumisesta. Lue lisää Varhaiskasvatuksen Hyvä alku -käytänteistä.
Korpilahden päiväkodissa ja esiopetuksessa lapset osallistuvat arjen sekä tuokioiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Esimerkiksi lapsia haastattelemalla ja tarjotaan lapselle mahdollisuus tehdä valintoja olemassa olevista vaihtoehdoista. Lapsi otetaan mukaan hänen yksilöllisen oppimissuunnitelmansa laadintaan lapsen kuulemisen pelin avulla, missä lapsella on mahdollisuus ilmaista mielipiteensä hänelle sopivalla tavalla. Viikoittaiset retkikohteet lapset itse valitsevat erilaisten äänestyksien avulla. Toiminnan arviointiin lapsi pääsee osallistumaan erilaisten tunnekuvien ja kyselyiden avulla. Turvallinen ilmapiiri ja joustava ryhmittely luovat yhteisöllisyyttä sekä mahdollistavat lapsen kuulemisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen.
Huoltajien kanssa rakennettu luottamuksellinen sekä tasa-arvoinen vuorovaikutus ja keskinäinen kunnioitus tukevat kasvatusyhteistyötä. Huoltajien toiveita sekä ajatuksia kuullaan pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja lapsen oppimiseen liittyvissä asioissa. Esimerkiksi vanhempainilloissa tarjotaan mahdollisuus sekä aikaa vanhemmille toiveiden ja mielipiteiden esittämiselle, ja ne huomioidaan toiminnan suunnittelussa. Arjen kohtaamisten lisäksi lapsen yksilöllisen oppimissuunnitelman laadinnan sekä arvioinnin keskusteluissa huoltajien näkökulmat, toiveet sekä ajatukset kuullaan, ja yksilölliset tavoitteet asetetaan yhteistyössä huoltajien kanssa. Toimivilla kuulemisen ja vaikuttamisen rakenteilla annamme lapsille, nuorille ja huoltajille mahdollisuuden vaikuttaa niin kasvuyhteisön yhteisiin kuin omiin henkilökohtaisiin asioihin.
Yhdessä arkea eläen
Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan pienissä ryhmissä, joissa lapsen on turvallista olla ja opetella erilaisia taitoja. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti. Pienryhmien muodostamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ne muodostetaan joustavasti pedagogisin perustein, jolloin ne voivat olla eri kokoisia toiminnasta ja lasten tarpeista riippuen.
Korpilahden päiväkodissa ja esiopetuksessa toteutetaan pienryhmätoimintaa kaikissa arjen tilanteissa. Lapset ryhmitellään joustavasti pedagogisten perusteiden pohjalta sopiviin pienryhmiin huomioiden lasten yksilölliset tarpeet sekä suunniteltu toiminta. Esimerkiksi pedagogiset lukujärjestykset, leikki- ja iltapäivätaulut toimivat konkreettisina työkaluina pienryhmien muodostamisessa sekä toteutuksessa.
Lapsiryhmän toiminnan havainnointi ja dokumentointi toimivat pedagogisen toiminnan suunnittelun perustana. Samalla havainnollistetaan ja seurataan lapsen kehitystä ja oppimista, sekä lapsuuden toimintakulttuuria. Erilaisten dokumenttien avulla tehdään näkyväksi varhaiskasvatuksen toimintaa sekä lapselle itselleen että huoltajille. Havaintoja ja dokumentteja hyödynnetään kasvua ja oppimista tukevan toimintakulttuurin arvioinnissa ja kehittämisessä.
Lapset ja huoltajat pääsevät osallistumaan varhaiskasvatuksessa toteutettaviin arviointeihin ja vaikuttamaan palveluiden kehittämiseen. Lue lisää varhaiskasvatuksen arviointikäytänteistä
Jyväskylän varhaiskasvatuksessa arvioinnin avulla vahvistetaan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumista ja arjen toimintatapoja. Arvioinnilla tuotetun tiedon avulla muodostetaan johtopäätökset ja niiden pohjalta asetetaan tavoitteet sekä kehittämistoimet. Toimintaa arvioidaan suunnitelmallisesti monin eri menetelmin.
Kehityksen ja oppimisen tuki yhteistyössä huoltajien kanssa
Jyväskylässä toimitaan inkluusio- ja lähipalveluperiaatteen mukaisesti, jolloin lapsen tarvitsemat tukitoimet järjestetään lapsen varhaiskasvatus- tai esiopetusryhmässä. Lähtökohtana tuen järjestämisessä ovat lapsen vahvuudet, sekä lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Lapsen tuen tarvetta arvioidaan suunnitellusti ja säännöllisesti.
Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yleistä, tehostettua tai erityistä tukea siten kuin varhaiskasvatus- ja perusopetuslaeissa on säädetty. Oikea-aikaisella, yksilöllisesti kohdennetulla ja lapsen tarpeiden mukaisella tuella edistetään lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Samalla ehkäistään lapsen ongelmien kasvamista ja monimuotoistumista sekä riskiä syrjäytyä.
Tukitoimet suunnitellaan yhdessä huoltajien, varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhdessä sovitut tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Tukitoimien toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (VEO) työskentelevät lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat yhdessä varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tuen toimintatapoja. He antavat erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO)
Työskentelee lapsiryhmissä osana muuta varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten tuen tarpeiden mukaisesti.
- osallistuu lasten tuentarpeiden havainnointiin, suunnitteluun ja arviointiin
- Antaa erityisopetusta lapsiryhmille tai yksittäisille lapsille
- osallistuu monialaiseen yhteistyöhön (neuvola, terapeutit, psykologit) sekä koulun
kanssa tehtävään yhteistyöhön - ohjaa erityisavustajia
Erityisavustaja
osallistuu lapsiryhmien toiminnan ja lasten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen työtiimissä sovitun työnjaon ja lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti (toimii lisäresurssina).
Tiedottamisen ja viestinnän käytännöt esihenkilöalueella
Lapsen tuonti- ja hakutilanteissa varmistetaan kuulumisten vaihto huoltajien ja henkilöstön välillä. Huoltaja saattaa lapsen päiväkodin työntekijän luo. Lapsen lähtiessä päiväkodista huoltaja käy päiväkodin työntekijän kanssa läpi päivän kuulumiset.
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten huoltajien välisen viestinnän virallinen sähköinen asiointijärjestelmä on Edlevo-järjestelmä. Edlevosta löytyvät lapsiryhmien kuukausikirjeiden lisäksi tiedotteita, tapahtumailmoituksia ja loma-aikojen toimintaan liittyvää ohjeistusta
Hoitoajat ja loma-aikojen hoidontarve ilmoitetaan Edlevon kautta. Lapsen äkillinen poissaolo ja muu lapsen asioihin liittyvä välitön tieto viestitään puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä. Hoitoaikojen varausjärjestelmä lukkiutuu maanantaina klo 24 mennessä seuraavan viikon hoitoaikojen varaamisen osalta, joten on tärkeää ilmoittaa lapsen hoitajat hyvissä ajoin.
Henkilöstön työvuorot suunnitellaan huoltajien ilmoittamien lasten hoitoaikojen perusteella. Työvuorot jakautuvat tarpeen mukaisesti päiväkodin aukioloajalle. On hyvä huomioida, että lapsen oman ryhmän aikuinen ei välttämättä aina ole paikalla tuonti- tai hakutilanteissa.
Lapsen arkeen ja päiväkodin toimintaan pääsee kurkistamaan myös päiväkodin Instagram-tilin kautta Korpilahden päiväkoti (@korpilahdenpaivakoti)
Lisätietoja lapsen erityisruokavalioista ja niiden ilmoittamiskäytänteistä löytyy Kylän Kattauksen verkkosivulta.
Varhaiskasvatuksen hyvä arki
Jyväskylän varhaiskasvatuksessa painotetaan lapselle hyvää arkea, jossa toteutuu myönteinen, hyväksyvä ja arvostava vuorovaikutus, turvallinen kasvatusilmapiiri ja osallisuus. Lasten yksilölliset kehityksen ja oppimisen tarpeet, sekä lasten kannalta tarkoituksenmukaiset sosiaaliset suhteet huomioidaan jo lapsiryhmiä muodostettaessa. Hyvä arki rakentuu monipuolisesta, pedagogisesti suunnitellusta toiminnasta sekä päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta, levosta ja ruokailosta.
Henkilöstö suunnittelee toimintaa niin, että lapsen arki on kiireetöntä. Jyväskylän varhaiskasvatuksessa toimitaan kokopäiväpedagogiikan mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että koko päivä kaikkine toimintoineen nähdään arvokkaana ja merkityksellisenä kasvatus- ja opetustilanteena.
Pedagogisesti suunnitelluissa, päivittäin toistuvissa tilanteissa lapset harjoittelevat ja oppivat monia tärkeitä arjen taitoja, jotka liittyvät itsestä huolehtimiseen. Opetuksellisesti ja kasvatuksellisesti merkittävinä nähdään niin siirtymätilanteet, ruokailu, ulkoilu, lepo kuin leikkitilanteet ohjattujen toimintojen lisäksi. Henkilöstön aktiivinen sitoutuminen arjen eri tilanteissa ja sensitiivinen vuorovaikutus ovat edellytys jokaisen lapsen huomioimiseen ja yksilölliseen kehityksen ja oppimisen tukemiseen. Päivittäin toistuvissa tilanteissa nostetaan tietoisesti ja systemaattisesti esiin lasten onnistumisia. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen on osa arjen toimintaa.