Hyppää pääsisältöön
Kuva
Pienet jalat yhdessä piirissä / Dolly Aittanen. Kuva Dolly Aittanen
Pääsisältö

Esiopetuksessa oleva lapsi kuuluu opiskeluhuollon piiriin. Opiskeluhuolto muodostuu yhteisöllisestä sekä yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta. Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko esiopetusyhteisöä tukevana yhteisöllisenä toimintana. Esiopetuksen opiskeluhuolto on osa muun varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opiskeluhuollollista jatkumoa.

Opiskeluhuolto järjestetään monialaisessa yhteistyössä esiopetusta järjestävän päiväkodin ja Keski-Suomen hyvinvointialueen kanssa sekä yhteistyössä lapsen ja hänen huoltajansa kanssa lapsen iän ja edellytysten mukaisesti. Tarvittaessa yhteistyötä tehdään myös muiden toimijoiden kanssa. Opiskeluhuolto on kaikkien esiopetuksessa työskentelevien ja opiskeluhuoltopalveluista vastaavien työntekijöiden tehtävä. Opiskelijahuollon palveluja antavat psykologit, kuraattorit, neuvola ja yksilökohtainen asiantuntijaryhmä. 

Esiopetuksen opiskeluhuollon suunnitelma

Jyväskylässä on käytössä esi- ja perusopetuksen yhteinen opiskeluhuoltosuunnitelma. Esiopetusyksiköt tekevät yksikkökohtaisen opiskeluhuoltosuunnitelman, joka tarkistetaan ja vahvistetaan jokaisen toimintavuoden alkaessa.

Suunnitelmassa kuvataan  
•    opiskeluhuollon kokonaistarve 
•    käytettävissä olevat opiskeluhuoltopalvelut
•    yhteisöllinen opiskelijahuolto ja sen toimintatavat  
•    yksilökohtaisen opiskelijahuollon järjestäminen esiopetuksessa 
•    yhteistyö muiden toimijoiden kanssa   
•    opiskelijahuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuranta

Opiskeluhuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuranta  

Esiopetuksen opiskelijahuoltosuunnitelman seurannasta vastaa varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä esiopetuksen muu henkilöstö, yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Esiopetusyksikön oma opiskelijahuoltoryhmä kokoontuu vähintään 2 kertaa toimintavuodessa ja tapaamisten koollekutsujana toimii päiväkodin johtaja.  

Syksyn tapaamisessa suunnitellaan toimintavuoden yhteistyötä ja toimintavuoden aikana käsiteltäviä teemoja. Teemat pohjautuvat lasten tarpeisiin, yksikön laadullisiin tavoitteisiin sekä Jyväskylän kaupungin opiskelijahuollon painopisteisiin. Kevään tapaamisessa arvioidaan opiskelijahuoltoryhmän toimintaa. Lisäksi tapaamisia voidaan järjestää sovitusti ja tarpeen mukaan. 

Opiskelijahuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuraaminen on osa Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen omavalvontaa. Esiopetuksen oppilashuollosta ja siihen liittyvistä suunnitelmista säädetään oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa (1287/2013).

Yhteisöllinen opiskeluhuolto  

Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan toimintakulttuuria ja toimia, joilla kussakin yksikössä edistetään oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä ympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.

Yhteisöllistä opiskelijahuoltoa toteutetaan Jyväskylän varhaiskasvatuksen yhteisten ohjeiden sekä lasten terveyttä ja turvallisuutta edistävien suunnitelmien mukaisesti. Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tuetaan koko esiopetusyhteisön hyvinvointia. Toiminta koostuu päivittäisistä arjen toimintatavoista, myönteisestä vuorovaikutuksesta ja tilanteista. Yhteisöllistä opiskelijahuoltoa toteuttaa koko esiopetusyksikön henkilöstö. 

Esiopetuksen yksiköissä toimiin opiskeluhuoltoryhmä, johon voi kuulua joku opiskeluhuollon edustajia kuten psykologi, kuraattori, ja/tai neuvolan terveydenhoitaja. Lisäksi siihen osallistuu huoltajia, päiväkodin johtoa, varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja esiopetusryhmän varhaiskasvatuksen opettajia, sekä tarpeen mukaan muita yhteistyötahoja. 

Esiopetusvuoden aikana yhteistyötä tehdään tiiviisti alueen koulujen sekä ulkopuolisten lasten hyvinvointia edistävien toimijoiden, esimerkiksi museoiden, teatterin, urheiluseurojen sekä palo- ja pelastuslaitoksen kanssa.  

Yksilökohtainen opiskeluhuolto 

Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tehtävänä on  
•    seurata ja edistää lapsen kehitystä
•    oppimista ja hyvinvointia   
•    turvata varhainen tuki   
•    ehkäistä ongelmien syntymistä   

Esiopetuksen työntekijä on velvollinen ottamaan yhteyttä opiskelijahuollon kuraattoriin tai psykologiin silloin, kun hän toteaa lapsella kyseisten palvelujen tarpeen. Lapsella on oikeus päästä opiskeluhuollon palvelujen piiriin seitsemän vuorokauden kuluessa yhteydenotosta. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus yhteydenottoon on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä. 

Yksilökohtaisen opiskeluhuollon monialainen ryhmä kootaan tapauskohtaisesti, jos lapsen huolta herättävän tilanteen selvittelyyn ja hoitamiseen tarvitaan eri alojen asiantuntemusta ja monialaista yhteistyötä. Tämän ryhmän kokoontumiseen tarvitaan huoltajan kirjallinen suostumus ja kokouksesta laaditaan opiskeluhuoltokertomus.  

Jyväskylässä käytetään yhtenäistä opiskeluhuoltokertomuksen lomaketta. Opiskelijahuoltokertomuksista muodostuu oppilashuoltorekisteri, jonka ylläpitäjinä toimivat päiväkodin johtajat. Vain monialaiseen asiantuntijaryhmään osallistuneet tai huoltajien erikseen nimeämät henkilöt voivat nähdä opiskelijahuoltokertomuksen kirjaukset. 

Opiskeluhuoltokertomus ja huoltajan suostumus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltotapaamiseen ovat julkisuuslain 24§ ja oppilas- ja opiskeluhuoltolain 22§ mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja. Niiden säilytyksestä ja tietojen siirtämisestä on ohjeistettu varhaiskasvatuksen asiakastietojen arkistointi-, säilytys- ja luokitteluohjeessa. 
 

 

Alasivu

Yhteystiedot

Esiopetuksen käytössä olevien psykologien ja koulukuraattorien yhteystiedot ja soittoajat löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen nettisivuilta.  

Neuvolan terveydenhoitajan ja lääkärin yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen Lastenneuvola –nettisivulta.    

Kouluterveydenhoitajan yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen Kouluterveyden-nettisivulta.    

Suun ja hampaiden terveydenhuollon ajanvaraukset tehdään Keski-Suomen hyvinvointialueen Suun terveydenhuollon nettisivulla.  

Asiasanat:  
esiopetus
oppilashuolto
hyvinvointi
eskari
esiopetussuunnitelma