Luontevaa asiakaspalvelua kaikille: Kuurosokeat, autistit

Kuurosokeus on kuulo- ja näkövammojen yhdistelmä. Kaikki joita kutsutaan kuurosokeiksi eivät ole kokonaan kuuroja ja sokeita. Useimmat näkevät ja/tai kuulevat jonkin verran.

Kun kohtaat kuurosokean:

  • Anna hänen tietää, että olet paikalla. Kosketa hänen käsivarttaan kevyesti.
  • Katso, että ikkunat tai valaisimet eivät häikäise. Valo ei saisi osua näkövammaisen kasvoihin.
  • Mene lähelle, puhu hitaasti ja selvästi ja suoraan kohti ja käytä sitä kommunikointimenetelmää, jota kumpikin osaatte.
  • Valitse hiljainen ja rauhallinen paikka, jos kuurosokealla on kuulolaite, sillä se vahvistaa kaikki äänet samalla voimakkuudella.

Lisätietoja:
http://www.kuurosokeat.fi

Autistin ja syntymästään kuurosokean nuoren kannalta

  • Kättely ei ole aina luontevaa.
  • Ovet on merkittävä selvästi, autisti voi olla sidottu omiin kulkureitteihin.
  • Rahan tunteminen on vaikeaa, avusta asiakasta rahojen vaihdossa. Kassakoneen numeroiden tulisi näkyä asiakkaalle.
  • Pelkotilat voivat korostua, jos asiakkaita on paljon ja joutuu odottamaan palveluvuoroaan pitkään.
  • Aistiyliherkkyys: Asiakas voi reagoida oudosti esim. tuoksuihin, kosketukseen, valoihin ja taustameluun.

Lisätietoja:
http://www.autismiliitto.fi